Kam zmizel každý 4. cestující z linky 3? Ropid omezil kapacitu „trojky“ ze dne na den o 25%!

S koncem prázdnin přibývá v pražské MHD počet cestujících. Je to logické, lidé se vrací z dovolených a dětem se blíží začátek školního roku. Proto nyní jezdíme plnějšími spoji, než tomu bylo po celé období prázdnin. Třeba takové metro jezdí ve špičkách dokonce přeplněné a zasloužilo by zkrátit ve špičkách interval.

Akvšak Ropid vidí celou situaci zcela opačně. A tak místo posílení spojů a se vydal cestou omezení přepravní nabídky. Nejlépe nám to ukázal v minulém týdnu na lince 3 (Modřany – Václavské nám. – Kobylisy).

P3235439-16

Vůz KT8D5 na lince 3 v Modřanech

Po celé léto jezdila linka 3 v intervalu 5 minut ve špičkách a 6 minut v sedle, což dává cca 180 spojů za jeden den v jednom směru. Po celý den (kromě večerních spojů) jezdily na „trojce“ soupravy. Tzn. kapacita pro přibližně 200 cestujících v jednom spoji, tedy možnost denně přepravit jedním směrem 36.000 cestujících.

21. srpna se však stala věc, kterou si neumím vysvětlil. Ze dne na den musel zmizet z linky 3 každý čtvrtý cestující a tak Ropid omezil její přepravní kapacitu o 25%. Od tohoto data je bez vysvětlení každý druhý spoj obsazen sólem, tedy poloviční kapacitou. Nyní je tak možné přepravit za den jedním směrem 27.000 cestujících, což je o 9.000 cestujících méně, než po celé prázdniny, resp. o 100 cestujících méně každých 10 minut. Kam zmizelo 25% cestujících z linky 3 ze dne na den? A jak to, že jen na lince 3 došlo k tak výrazné přepravní změně od 21. srpna?

Ptám se proto Ropidu (a to i mailem):

  • Podle čeho jste usoudili, že zrovna od 21. srpna klesne poptávka po přepravně linkou 3 o 25%, resp. o 9.000 cestujících denně v každém směru?
  • Jak to, že takhle dramaticky poklesla ze dne na den (podle Vás) poptávka jen na lince 3?
Souprava T3 na lince 3 v Braníku

Souprava T3 na lince 3 v Braníku

Na závěr dodám, že linka 3 zvládá odvést cestující o po 25% škrtu – i když jezdí „pěkně plná“, ale zvláštní je na tomto případu hlavně metodika a postup Ropidu, který nemá vysvětlení. Resp. pokud teď může jezdit každý druhý spoj sólo, znamená to, že přes celé léto Ropid zbytečně utrácel peníze nasazením souprav na všechny spoje linky 3. Přitom se každou chvíli dočítáme od toho samého Ropidu, jak jsou nutná dopravní úsporná opatření.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.