Provoz tramvají ČKD Tatra v Německu (k 22. 11. 2014)

Německá demokratická republika byla významným odběratelem tramvají ČKD Tatra. Československé tramvaje byly dodány (či následně koupeny z jiných měst) celkem do 21 tramvajových provozů v bývalé NDR. V posledních letech dochází k postupné modernizaci vozových parků a tím i k vyřazování těchto tramvají z provozu. A jelikož je Německo naším sousedem, je častým cílem mnohých z nás, kteří cestujeme po tramvajových provozech. Proto jsem se rozhodl pro tento pravidelný seriál, mapující aktuální stav.

Stav k 22. 11. 2014

Berlin

  • 130 vozů KT4DM v provozu s cestujícími
  • v provozu na linkách M4, M5, M6, M13, M17, 12, 37, 61, 62, 67 a 68
  • předpokládaný konec vozů Tatra: rok 2017

Brandenburg

  • 4 vozy KT4D v provozu s cestujícími
  • 10 vozů KTNF6 v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020

Chemnitz

  • 22 vozů T3D-M v provozu s cestujícími
  • v provozu na linkách 1/2, 4, 5 a 6
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2016/7

Cottbus

  • 20 vozů KTNF6 v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: na vozech probíhají 3. modernizace, s jejich provozem se počítá min. do roku 2028

Dresden

  • 8 vozů T4DMT rezerva pro provoz s cestujícími
  • 3 vozy TB4D rezerva pro provoz s cestujícími (-1 vůz oproti 09/2014)
  • provozní rezerva, vozy bývají nasazovány na posilové spoje linek E3, E8, E10, E11, E13, 16, 20
  • předpokládaný konec vozů Tatra: kolem roku 2016/7

Erfurt

  • ukončen provoz tramvají ČKD Tatra na pravidelných linkách v říjnu 2014

Frankfurt (Oder)

  • 17 vozů KT4DM v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2016

Gera

  • 22 vozů KT4DMC v provozu s cestujícími
  • 6 vozů KTNF8 v provozu s cestujícími
  • v provozu především na lince 3
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2018

Görlitz

  • 15 vozů KT4D-C v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020

Gotha

  • 6 vozů KT4DM v provozu s cestujícími
  • 11 vozů KT4D v provozu s cestujícími (+1 vůz oproti 09/2014)
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020

Halle

  • 8 vozů T4DC v provozu s cestujícími
  • 5 vozy B4DC v provozu s cestujícími (+2 vozy oproti 09/2014)
  • v provozu na lince 1E, 2, 4E/5E
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po dokončení cyklu modernizace nízkopodlažních vozů z devadesátých let, kolem roku 2015/6

Leipzig

  • 94 vozů T4D-M1 v provozu s cestujícími (-1 vůz oproti 09/2014)
  • 19 vozů T4D-M2 v provozu s cestujícími (- 3 vozy oproti 09/2014)
  • 4 vleky B4D-NF v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách 1, 3, 4, 7, 9, 11E, 15
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020

Magdeburg

  • 4 vozy T6A2M rezerva pro provoz s cestujícími
  • 13 vleků B6A2M v provozu s cestujícími
  • vozy T6A2M bývají v případě potřeby nasazovány na linky 1, 8 a 10
  • vleky B6A2M jsou vypravovány především na linku 9

Plauen

  • 20 vozů KT4DMC v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020

Potsdam

  • 20 vozů KT4DC v provozu s cestujícími
  • v provozu na linkách: 91, 92, 93, 96, 98, 99
  • předpokládaný konec vozů Tatra: kolem roku 2016

Rostock

  • 7 vozů T6A2M v provozu s cestujícími (-5 vozů oproti 09/2014)
  • v provozu na lince 1, občas na lince 2
  • předpokládaný konec vozů Tatra: podzim-zima 2014

Schöneiche-Rüdersdorf

  • 1 vůz KT4DM rezerva pro provoz s cestujícími
  • 3 vozy KTNF6 v provozu s cestujícími
  • předpokládaný konec vozů Tatra: kolem roku 2020

Strausberg

  • 1 vůz KT8D5N v testovacím provozu
  • 1 vůz KT8D5 jako rezerva
  • předpokládaný konec vozů Tatra: cca 2035-2045

Zwickau

  • 21 vozů KT4DC v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2024

► Provoz tramvají ČKD Tatra v Německu (k 30. 9. 2014)

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou