Tramvajoví modeláři – 25 let na Julisce

Čtvrtstoletí letos oslaví tramvajoví modeláři, kteří se pravidelně scházejí v rámci Stanice techniků na Julisce. Veřejná skupina tramvajových nadšenců je jediná obdobná nejen v Praze, ale dokonce i v celém Česku. A tramvajovým modelářem se může stát téměř kdokoli.

O tramvajových modelářích vyšel článek v březnovém čísle časopisu Vaše 6

O tramvajových modelářích vyšel článek v březnovém čísle časopisu Vaše 6

„Fungujeme při Stanici techniků od roku 1990. Původně šlo o malou sešlost lidí, kteří se pohybovali kolem městské dopravy, a napadlo je začít se scházet. Všichni se seskupili kolem Aleše Zacha, který dodnes vede modelářský kroužek,“ popisuje Josef Hubka, jenž je součástí skupiny tramvajových modelářů deset let.

Velké tramvajové kolejiště je vlastně společná práce, jednotlivé modely tramvají potom sestavuje každý člen modelářského kroužku podle vlastní chuti a fantazie. Každá tramvaj, která kolejištěm na Julisce projíždí, je skutečná.

„Pracujeme podle skutečných předloh, nejde o fiktivní vozy, i těch sice pár vzniklo, ale vlastně jen pro nás, pro naše pobavení. Veřejnosti ale ukazujeme tramvaje, které mohou skutečně potkat v provozu nebo potom historické vozy,“ říká Josef Hubka s tím, že každý modelář se vždy snaží získat o konkrétním vozu co nejvíce dostupných informací a vnuknout mu tak skutečnou podobu. „Sháníme si informace o tom, jak vypadal, pátráme po dobových fotografiích, aby byl model co nejvěrnější, takže u starších vozů napodobujeme třeba i jeho opotřebení nebo poškození,“ doplňuje modelář Josef Hubka.

Modeláři a tramvajoví nadšenci se scházejí pravidelně každé pondělí vpodvečer, stát se jejich kolegou může každý, v podstatě bez ohledu na věk. Do kroužku se totiž mohou přihlásit nováčci všech věkových kategorií. U dospělých modelářů není věk vůbec omezen, děti se mohou přihlásit zhruba od první až druhé třídy základní školy, kdy už je předpoklad, že budou manuálně zručnější. Nejmenší modeláři začínají s papírovými modely a postupně se dopracují až k těm složitějším plastovým.

„Stačí přijít k nám do Stanice techniků při některém dnu otevřených dveří. Každý návštěvník si může prohlédnout naše kolejiště a dozvědět se o nás vše, co ho zajímá,“ říká Josef Hubka.

Jedinečnou možnost prohlédnout si železniční modelové kolejiště v Podbabě mají fanoušci tramvají pravidelně každý měsíc, nejbližším termínem je 25. duben, otevřeno zde i ve vedlejším vlakovém modelovém kolejišti mají vždy od 10.00 do 12.00 hodin a od 13.00 do 15.00 hodin.

Postavit jeden tramvajový model zabere plus minus jeden až dva týdny, obecně ale záleží jednak na zručnosti modeláře, jednak samozřejmě na složitosti konkrétního modelu, ale i na tom, jak pečlivý modelář je. „Jde o to, jak podrobně bude kdo chtít mít propracované nejrůznější detaily,“ připouští Josef Hubka.

Zdůrazňuje, že tramvajový kroužek není jen o tom postavit si vybraný model tramvaje. Skupinka modelářů totiž musí průběžně stavět i vše okolo, tedy rozšiřovat kolejiště nebo třeba zástavbu okolo něj. To přitom není úplně snadné, něco se sice dá pořídit už hotové, drtivá většina domků nebo třeba výhybek a dalšího tramvajového „vybavení“ je ale německé výroby. Modeláři si je tak musí upravovat do českých reálií.

Po kolejišti v Podbabě jezdí zástupci všech typových řad tramvají, jednak ty, které cestující potkávají běžně v provozu, ale i historické vozy, třeba z linky 91, která pravidelně v sezoně vyráží z Vozovny Střešovice na svoji nostalgickou jízdu do Stromovky.

„A děláme i mimopražské modely, převažuje sice pražský provoz, ale k vidění jsou u nás i tramvaje z jiných koutů Česka i Evropy. Nezapomněli jsme samozřejmě třeba na raritu, a to úzkorozchodnou trať mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou,“ upřesňuje Josef Hubka.

PŘIPRAVILA: ZUZANA PŮROVÁ, FOTO: Josef Hubka

Článek byl uveřejněn v březnovém čísle časopisu Vaše 6

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou