V Praze se zkouší další „trolejbus-elektrobus“

Pražský dopravní podnik ve spolupráci se společnostmi SOR Libchavy a Cegelec připravují dlouhodobý provoz elektrobusu SOR EBN 11.  V současné době probíhají zkoušky infrastruktury (např. nabíjecích trolejí v obratišti Želivského) a od poloviny července je předpokládán zkušební provoz bez cestujících. Stejně jako u předchozích elektrobusů (testovaných na tehdejší lince 216) bude i tento elektrobus v provozu s cestujícími – pravděpodobně od září tohoto roku. Podle dobíjecího místa v obratišti Želivského lze očekávat provoz na linkách vyjíždějících z této konečné.

Cílem je ověřit provozní, technické a ekonomické parametry vozidla, které je z hlediska obsaditelnosti již srovnatelné se standardními dvanáctimetrovými autobusy. Důležitým požadovaným parametrem je plně elektrický systém vytápění vozidla, který zajistí zcela nulové emise v místě provozu.

Pro zajištění potřebného denního dojezdu bude elektrobus nabíjen nejen v noci, ale také během provozních přestávek v obratišti Želivského. Průběžné denní nabíjení bude probíhat pomocí dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované trolejbusové troleje. Nabíjecí úsek bude napájen z přilehlé sekce tramvajové sítě a bude zabezpečen pomocí stacionárního galvanického oddělovacího zařízení.

Prototyp vozidla SOR EBN 11 se poprvé představil na výstavách v německém Hannoveru a polských Kielcích. Premiérou pro českou veřejnost byla výstava CzechBus, která se konala v listopadu 2014. Touto prodlouženou verzí městského elektrobusu vychází společnost SOR Libchavy, s.r.o. vstříc aktuální poptávce dopravních podniků zajišťujících veřejnou přepravu osob po vozidlech na bateriový pohon srovnatelných s běžným 12 m vozidlem na naftový pohon.

Jedná se o bezemisní jedenáctimetrové nízkopodlažní dvounápravové třídveřové vozidlo vybavené elektrickým topením a dvěma klimatizačními jednotkami, které jsou určeny pro zvýšení cestovního komfortu řidiče i cestujících. Motor o výkonu 120kW a baterie s kapacitou 172 kWh zajišťují základní dojezd elektrobusu podle náročnosti provozu v rozsahu 120 – 150 km. Dodavatelem elektrovýzbroje pro elektrobusy SOR typové řady EBN je společnost Cegelec, a.s.

V tomto vozidle jsou použity lithium-iontové baterie, jejichž nabíjení bude prováděno v nočních hodinách v areálu garáže Hostivař v řádu několika (5 až 7) hodin. Nově je dále na tomto vozidle aplikováno rychlonabíjení pomocí dvoupólového pantografu využívající napájení z tramvajové sítě (doba nabíjení plně vybité baterie cca 1 hodina), které zajistí požadované prodloužení denního dojezdu elektrobusu minimálně na 260 km. Celková obsaditelnost vozidla je 93 cestujících (z toho 23 + 6 míst je určeno pro sedící), čímž je srovnatelný s klasickým autobusem MHD. Maximální rychlost vozidla je 80 km/hod.

zdroj a foto: DPP

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou