Za historickými trolejbusy do Pardubic

Sobotu 10. 10. 2015 jsem s kamarády využil k návštěvě Pardubic. Po městě totiž jezdily dva historické trolejbusy.

Pro cestu do Pardubic jsme zvolili železnici. Je to blízko, takže se to dá vydržet. Z dopravců jsme si vybrali lídra na železniční trati Praha – Pardubice – (Ostrava), tedy státní České dráhy a.s. Zvolený spoj zajišťovala souprava RailJet, dnešní špička toho, co ČD prezentují a nabízejí. Otevřený velkoprostor opět velmi rychle ukázal nevýhodu, kdy řvoucí dítě obtěžuje celý vagón, oproti dřívějšími modelu rychlíků, kdy rušivý element rušil pouze dané kupé. A dojmy z cesty a pohodlí vozu? Hodinku do Pardubic dobrý, ale jet s tím do Brna, Vídně, či sedm hodin do Grazu si neumím moc pohodlně představit. Malé úzké sedačky, málo prostoru na nohy, malý jídelní vůz a tak dále. Přesto všechno, spoje RailJetu jsou oblíbené a překvapivě plné (v obou směrech).

Když chcete zavzpomínat na #trolejbusy ze #Zlín, musíte do #Pardubice.
#trolejbus #Skoda #sanos #MHD #mhd86 #tbus #obus

Fotka zveřejněná uživatelem Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86),

V Pardubicích, jak již jsem uvedl, byly cílem trolejbusy. Tuto sobotu se totiž Pardubický spolek historie železniční dopravy (PSHZD), provozující i trolejbusy, loučil s letošní muzejní sezónou. A tak do pardubických ulic poslal jak trolejbus Škoda 9Tr ev. 353, tak i kloubový trolejbus Škoda-Sanos 200Tr ev. 329. Zajímavostí je, že druhý zmíněný vůz je původem ze zlínského provozu, kde řadu let vozil cestující a před jeho sešrotováním ho nakonec zachránil PSHZD. A jelikož Zlín si žádný Sanos neponechal, jezdí se na tento typ trolejbusů vzpomínat do Pardubic. Škoda 9Tr jezdila v trase Dubina, sever – Hlavní nádraží – Polabiny, Sluneční. Škoda-Sanos 200Tr jezdil v trase Dubina, sever – Hlavní nádraží – Polabiny, točna. Zájem o svezení byl z řad Pardubičáků velký, i proto nás překvapilo, že ve voze se nevybíralo žádné jízdné na podporu spolku a údržbu vozidel. V tomto nás přístup spolku zklamal. Resp. bylo možné hodit u řidiče dobrovolné jízdné, což kromě nás udělal jen jeden pán. Ale asi to spolku stačí a dále si vystačí z dotací od města.  

Zajímavost z provozu MHD:

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.

6 Comments

    • J.Vohnout
    • 14/10/2015

    Pěkný článek, jen tam máte chybu místo Polabiny,Sluneční tam máte Polabiny,Slunečná.

    • Tomáš Zednička
    • 03/12/2015

    Malé úzké sedačky, málo prostoru na nohy, malý jídelní vůz a tak dále.

    😀 Panovi redaktorovi přišla špatná druhá třída na evropské úrovní, pokud chcete výše zmíněné (kromě toho většího jídeláku samozřejmě), jste buď velmi objemný, nebo máte dlouhé nohy (já mám 185cm a jsem spokojen), nebo jste zhýčkaný z jízdy autem a měl byste si připlatit za první třídu 🙂

    • Tomáši, v tom případě jsme stejně vysocí 😉 Ale tohle není vlak pro 7 hodinovou cestu. Ale tak z Prahy do Pardubic.
      Navíc pouze velkoprostor není vhodné uspořádání pro takové cesty. Stačí brečící dítě, nebo skupina mladých rozjuchaných cestujících a ostatní se těší, až vystoupí.

        • Tomáš Zednička
        • 08/12/2015

        S těmi dětmi souhlasím, ale do Vídně jsme dojeli v pořádku a spokojeni. 🙂

        • Následovala druhá jízda do Vídně. Ano, v 11 lidech s využitím vlakové hospody se dala jízda zvládnout. Ovšem nejsem přesvědčen, že spolucestující si tu jízdu užili tak, jako my 😉