Sobotu 10. 10. 2015 jsem s kamarády využil k návštěvě Pardubic. Po městě totiž jezdily dva historické trolejbusy.
Pro cestu do Pardubic jsme zvolili železnici. Je to blízko, takže se to dá vydržet. Z dopravců jsme si vybrali lídra na železniční trati Praha – Pardubice – (Ostrava), tedy státní České dráhy a.s. Zvolený spoj zajišťovala souprava RailJet, dnešní špička toho, co ČD prezentují a nabízejí. Otevřený velkoprostor opět velmi rychle ukázal nevýhodu, kdy řvoucí dítě obtěžuje celý vagón, oproti dřívějšími modelu rychlíků, kdy rušivý element rušil pouze dané kupé. A dojmy z cesty a pohodlí vozu? Hodinku do Pardubic dobrý, ale jet s tím do Brna, Vídně, či sedm hodin do Grazu si neumím moc pohodlně představit. Malé úzké sedačky, málo prostoru na nohy, malý jídelní vůz a tak dále. Přesto všechno, spoje RailJetu jsou oblíbené a překvapivě plné (v obou směrech).
Fotka zveřejněná uživatelem Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86),
V Pardubicích, jak již jsem uvedl, byly cílem trolejbusy. Tuto sobotu se totiž Pardubický spolek historie železniční dopravy (PSHZD), provozující i trolejbusy, loučil s letošní muzejní sezónou. A tak do pardubických ulic poslal jak trolejbus Škoda 9Tr ev. 353, tak i kloubový trolejbus Škoda-Sanos 200Tr ev. 329. Zajímavostí je, že druhý zmíněný vůz je původem ze zlínského provozu, kde řadu let vozil cestující a před jeho sešrotováním ho nakonec zachránil PSHZD. A jelikož Zlín si žádný Sanos neponechal, jezdí se na tento typ trolejbusů vzpomínat do Pardubic. Škoda 9Tr jezdila v trase Dubina, sever – Hlavní nádraží – Polabiny, Sluneční. Škoda-Sanos 200Tr jezdil v trase Dubina, sever – Hlavní nádraží – Polabiny, točna. Zájem o svezení byl z řad Pardubičáků velký, i proto nás překvapilo, že ve voze se nevybíralo žádné jízdné na podporu spolku a údržbu vozidel. V tomto nás přístup spolku zklamal. Resp. bylo možné hodit u řidiče dobrovolné jízdné, což kromě nás udělal jen jeden pán. Ale asi to spolku stačí a dále si vystačí z dotací od města.