Jaké si přeji linkové vedení MHD v Praze

Ropid před pár týdny vyhlásil anketu, ve které mají Pražané posílat své návrhy na nové linkové vedení tramvají.

Co si o takové anketě myslet? Buď se jedná o populistický líbivý trik, jak prohlásit nové linkové vedení za přání lidu (což má nějakou politickou logiku), a nebo, hůř, plánovači z Ropidu myslí anketu vážně a budou podle toho dělat linkové vedení. Což nemůže dopadnout dobře. Místo toho, aby plánovači využili tisíce dat z přepravních průzkumů, ze kterých je možné zjistit přepravní směry cestujících.

Jak je to s anketami?  Když budete mít nějakou ulici jednosměrnou a začnete se lidí ptát, zda má být jednosměrná tak, jak je nyní, či má být jednosměrná opačným směrem, v drtivé většině takovýchto případů se na radnici obrátí a zmobilizují své síly vždy jen ti, kteří chtějí změnu. Těm, kterým stávající stav vyhovuje, nemají potřebu bojovat za současný stav, jelikož ho považují za normální a neohrožený. K pochybnosti nad anketou lze připočítat tendenční otázky typu:

Ropid: Postrádáte v oblasti Polikliniky Vysočany provoz druhé tramvajové linky? 

Řadová odpověď: Jasně, že chceme další tramvajovou linku. A ať jede do centra, současná linka 16 na Žižkov mě nevyhovuje. (Ač jim do centra jede metro)

Nicméně, abych nebyl jen řadovým „hospodským“ kritikem, musím se zapojit a poslat na Ropid také svůj názor.

Celé znění mého podnětu zaslaného na Ropid:

Dobrý den plánovači,

úvodem musím napsat, že váš nápad reorganizovat linkové vedení pražské MHD pomocí ankety se mi nelíbí. Ze zkušenosti se na podobné ankety neozve nikdy reprezentativní vzorek, který by kvalitně nahradil přepravní (provozní) průzkumy. Ale dobře, vyhlásili jste anketu a je třeba se zapojit s názorem.

Nebudu vám psát, jestli má být zachována linka 9. Či linku 20 máte přečíslovat na linku 28. Ani vám nebudu navrhovat celé linkové vedení. Přál bych vám (a Pražanům), aby nové linkové vedení pražské MHD vydrželo alespoň 10 let – resp. jeho základ. Aby se nestávalo to, co se děláte v posledních letech. Tzn. že trvalé změny v linkovém vedení děláte téměř každý měsíc.

Dobrý příkladem vašeho tápání, či nevědomosti, jsou např. tramvajové linky jezdící do Podbaby a na Divokou Šárku. Tyto linky prohazujete tak často, že už ani já, člověk s velkým zájmem o MHD, si 100% nepamatuji, zda zrovna v tomto měsíci jezdí linka 20 do Podbaby, či na Divokou Šárku. A kam jezdí linka 5? Z kulaťáku dolu na Lotyšskou? Či vlevo na Evropskou? A co linka 8? Ta teď jezdí na kterou z těchto konečných? Jestliže tyto tři linky permanentně prohazujete v posledních letech, a ani já – na Praze 6 „doma“ – si je nepamatuji, jak je mají pamatovat běžní cestující? A to je jen příklad a zjednodušený pohled na celou věc. Linkové vedení je opravdu zapotřebí udělat tak, aby vydrželo desetiletí a cestující si ho zapamatovali. Protože v opačném případě svými hrátkami s čísly odrazujete cestující od cestování městskou dopravou.

Opět jednoduchý případ. Běžný cestující nemá problém jet přes celou Prahu metrem. Tak nějak ví, kam dojede. Podobně si je schopen průměrný cestující zapamatovat tramvajové linky, která používá denně a občas. Ví, že linka 18 jezdí 30 let z Petřin k „Máji“, přes „Karlák“, někam na Pankrác. Takže když bude se bude muset v této trase přepravit, využije pro něj známou linku 18. Podobně je to s linkou 22, která má trasu stejnou přes 30 let. Odstrašujícími příklady mohou být linky 3 a 11, které jste v minulosti „znásilnili“. Linka 3 jezdila přes 25 let v trase Braník – Vysočany. Před čtyřmi lety jste jí zbytečně poslaly do Kobylis, kam už z Braníka jezdí linka 17. Přitom do Kobylis mohla být protažena linka 16 jezdící ve svazku s linkou 10. A místo vaší „nové“ šestnáctky ve Vysočanech mohla jezdit nadále „trojka“. Druhým namátkovým příkladem je linka 11. Přes 30 let jezdila v trase Spořilov – Muzeum  – a dále do Vinohradské – k Ústředním dílnám DP v Hostivaři. Klasická trasa, kterou je lidé po mnoho let pamatovali. Ale vy jste jí „museli změnit“ a poslat na Spojovací. Opět, zcela zbytečně. Protože její odklon jste museli zaplácnout linkou 13 ve Strašnicích. Přitom to nové spojení Spojovací a Vinohradské mohla udělat právě nová linka 13.

Proto vás nabádám, ano, udělejte změny, přepravní směry se za 30 let mohli trochu změnit, ale udělejte změny na čisto a tak, aby stav vydržel minimálně do roku 2026. Ať mají cestující šanci, si nové linkové vedení zapamatovat. Protože co cestující nezná, to nepoužívá. Dobře je to vidět například u autobusových linek, kde drtivou většinu cestující tvoří místní stálí pasažéři na každodenní cestě do zaměstnání. Pro ostatní cestující je linkové vedení autobusů nepřehledné, složité a tak raději do míst, kam nejede metro, či tramvaj použijí vlastní automobil.

Čímž navážu na poslední bod a to, že bych přál Praze přehledné a jednoduché linkové vedení. Žádný ruský model směrové nabídky, kdy z každé konečné odjíždí řada linek (s intervalem 15-45 minut), abyste se dostali bez přestupu do většiny částí města. Většina cestujících ale nejezdí z konečné na konečnou a běžně přestupují na metro, či jiné tramvajové linky. Proto vámi pojmenovaný vídeňský model metrolinek s přehledným linkovým vedením může MHD jedině zatraktivnit. Zároveň bude pro vás jednodušší řešit proklady těchto linek, jelikož jich budete mít méně. Je veřejně známo, že současný předimenzovaný počet linek nezvládáte prokládat na celém území.

Za mě tedy přehledné, jednoduché, metrolinkové a trvalé linkové vedení na desítku let.

Jsem s pozdravem,
Ondřej Matěj Hrubeš
šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz
 

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.