Komentář k návrhu změn: Celkem rozumný návrh

A máme tady další návrh na změny pražských tramvají z rytířské dílny organizace Ropid. Už čtvrtý. Proč? Protože, předchozí tři návrhy na změny linkového vedení tramvají jednotlivé radnice roztrhaly a odmítly. Čtvrtý návrh získal fialovou barvu a tak nějak čekám, kdy přijde pátý, růžový návrh, který by mohl byt finální.

4. návrh Ropid na změny linkového vedení tramvají (tzv. fialová návrh)
4. návrh Ropid na změny linkového vedení tramvají (tzv. fialová návrh)

Ale zpátky k fialovému návrhu. Ten má být výsledkem velkého kompromisu a mělo by v něm být propsáno maximum jednotlivých připomínek od cestujících a z městských částí.

Od jeho zveřejnění jsem dostal od vás mnoho dotazů, co si o nejnovějším návrhu myslím, jelikož k předchozím třem návrhům jsem se aktivně vyjadřoval. 

„Martine, 4. návrh považuji to za celkem rozumný výsledek :)“

Když jsem poprvé viděl fialový návrh a v rychlosti ho prostudoval, má první reakce, kterou jsem zaslal Martinovi Šubrtovi z Ropidu byla: „Martine, 4. návrh považuji to za celkem rozumný výsledek :)“. Potěšilo mě, že v návrhu nejsou žádné přehnané změny a když si odmyslím linky 5, 6, 14, 15 a 21, tak se v podstatě nic nemění.

Lehce mě znepokojuje nárůst sólo tramvajových linek v pracovních dnech, kde si myslím, že nemají v Praze co dělat. Už nyní má Ropid problémy s proklady intervalů mezi linkami se stejnou kapacitou a jestliže zavádí další linky a navíc posiluje sóla, nedá se předpokládat, že půjdou proklady Ropidu lépe, spíše naopak. Další nevýhodou sól je fakt, že zatěžují křižovatky a zastávky téměř stejně jako soupravy, avšak přepraví o polovinu méně cestujících.

„Komentovat šotolinky 15 a 21 nemá smysl, tady jsem nad věcí a klukům ty linky přeji. Každý si má umět udělat radost.“

Jako opravdový kompromis považuji zavedení nových linek. Ropid velmi usiloval splnit si své „šotosny“ linkami 15, 19, 21, 23 a nakonec budou realizovány pouze dvě – 15 a 21. Sice jsou ty linky podivné (trasováním, nasazením sól), ale přeji jim, že si chlapci udělali radost. Pořád lepší, než kdyby se snažili linkou 23 zničit oblíbenou a vytíženou linku 22, nebo zavedli linku 19 kopírující dnešní autobusové spojení Strašnice – Vysočany.

Co mě přijde jako zbytečně komplikované jsou změny linek 5 a 14. Proč musí na Barrandově linku 14 nahradil linka 5, která pojede v trase dnešní linky 14 v úseku Barrandov – Jindřišská? A proč linka 5 se nemůže po letech vrátit do Libně a Vysočan v trase plánované linky 14 Masarykovo nádraží – Vysočanská? Kdy Ropid pochopí, že cestující v Praze nejezdí tramvají z konečné na konečnou?

Je prima, že zůstaly metrolinky 9, 17 a 22. Jsou smysluplné a používané. Škoda jen, že nepřežila i metrolinka 3, kterou ve velké části trasy bude nově doplňovat linka 24 a na branické větvi rovnou dvě linky v podání sól 2 a 21.

Překvapením je zachování „linky 18“ z Petřin na Národní třídu

Za rozumné považuji nové trasování linky 2 mezi Petřinami a Braníkem přes Národní třídu, místo dříve uvažovaného Jiráskova náměstí, čímž je pro Prahu 6 zachována „linka 18“ a pro Prahu 4 posílená „odmetrolinkovaná“ linka 3. Také chválím návrat linky 4 na Barrandov a přímé spojení s I. P. Pavlova. Dnes totiž 75% linek jede z Barrandova na Újezd. Co se týče linky 6, asi to tak vyšlo, těžko v tom něco hledat.

Dalším pozitivem je plánované posílení spojů mezi Letnou a Vltavskou, které je řadu let poddimenzováno a nově linky 1 a 25 doplní linka 12. Linka 25 bude rozumně prodloužena na Bílou Horu za cenu zkrácení poloviny spojů linky 22 na Vypich.

A na závěr takový „ropidí žertíček“ pro obyvatele Prahy 6. Linka 20 se vrací na Divokou Šárku. Zkrátka, co by to bylo za změny, aby se neprohazovaly linky mezi Šárkou a Podbabou.

Kompletní informace k fialovému návrhu na webu organizace Ropid