Autobusy na ruzyňské letiště lze posílit, ale Ropid nechce

V posledních letech je v Praze, a tím i v médiích, často diskutovaná autobusová linka 119 spojující Nádraží Veleslavín s ruzyňským letištěm. Ropid se snaží vyvolávat dojem, že linka je na hranici kapacity a nelze její provoz posilovat. Z neznámého důvodu se snaží Ropid protlačovat k veřejnosti názor, že pro “letištní 119” je nutné nakoupit delší autobusy, než jsou dnešní kloubové SOR NB 18. Volání po delších, například tříčlánkových autobusech lze spatřit od doby, kdy do společnosti Ropid nastoupil Martin Fafejta, který dříve pracoval v Českém Aeroholdingu. Na zvláštní vliv ruzyňského letiště na společnost Ropid jsem upozorňoval už v lednu 2016, kdy byla podezřele zrušena jedna ze zastávek (na znamení) na lince 119.

V obratišti Nádraží Veleslavín testovaný Mercedes-Benz CapaCityL

V obratišti Nádraží Veleslavín testovaný Mercedes-Benz CapaCityL

Zároveň si všimněte, že od té doby se už nehovoří o kapacitních problémech linky 107 spojující Dejvice a Zemědělskou univerzitu na Suchdole. A že byla doba, kdy tato linka plnila stránky novin a řešili se podobné nápady s tříčlánkovými autobusy jako dnes s linkou 119. Náhoda?

V sobotu 12. listopadu 2016 vyšel “geniálně načasovaný” rozhovor s Martinem Fafejtou (Ropid) na webu idnes.cz. Dva dny před prezentací a zahájením testovacího provozu tříčlánkového autobusu Van Hool zopakoval svou oblíbenou frázi, že od jednoho metra může jet jen jeden autobus a dál posílit linku 119 nelze. Jedině nasazením tříčlánkových autobusů. Skoro to působí jako lobování za nákup těchto vozů. Jeho “vtipkování”, že do současných autobusů bude Ropid svými pracovníky natlačovat cestující, aby se do dnešní autobusů vešli, podobně jako v Asii, nemá smysl ani rozebírat.

Tříčlánkový Van Hool v Praze

Tříčlánkový Van Hool v Praze

Přitom je lží, že nejde posílit provoz linky 119. Stačilo by zkrátit interval z dnešních 6-10 minut například na 3-6 minut. Pan Fafejta sice prohlašuje, že nejde, aby od jednoho metra jelo více autobusů, ale to je nesmysl. Lidé z metra nevystoupí všichni v jednu vteřinu. Mrzí prvním cestujícím, který vejde z metra a posledním cestujícím je rozestup v řádu minut. Ne každý jede v metru v prvním voze a prvních dveří (v případě Veleslavínu). Navíc další cestující, především s kufry, používají výtah. Tedy lze aplikovat, aby první cestující odvezl jeden autobus, který bude včas přistaven v nástupní zastávce a po jeho odjezdu najel do zastávky další autobus a nabral druhou půl cestujících a zkrátil tím interval linku o polovinu. Stejný princip funguje na náhradní autobusové lince X-C (při výluce metra), kde jedou od metra tři kloubové autobusy, nebo v případě autobusových “napaječů” (102/144/177/200) Sídliště Bohnice od stanice metra Kobylisy.

Nevěřte proto prohlášením Ropidu, že autobusová linka 119 na letiště nejde posílit. Jde to, ale Ropid nechce a asi má v této kauze jiné zájmy.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou

6 komentářů

    • Rostislav Adam
    • 13/11/2016

    Tak nevím, jak je to s tím výjezdem od Veleslavína a zabarikádováním Evropské, takže to možná se současným obratištěm na Veleslavíně opravdu moc dobře jít nemusí. Ony i Bohnické linky by možná stálo dát do trojdílných busů, když ve špičce jede 200 každé 2-3 minuty a beztak to je tak tak, tak je to na pováženou. Navíc, pokud se na Kobylisích sjede víc autobusů, tak se ne všechny dostanou přes křižovatku na jeden cyklus, a někdy i obratiště jaksi nestačí stíhat. A to je Kobylisské obratiště oproti Veleslavínu řešeno celkem slušně.

    • Právě. Dělá se problém jen s letištěm. Ale jsou v Praze daleko vytíženější linky a směry.

        • Petr Zdobinský
        • 16/11/2016

        Stačí, když něco opravují na Evropské a je jedno jaké jsou intervaly – např. tento měsíc u FTVS, pak se stálo v autobuse i 10 minut namístě. Je pravdou, že je v Praze mnoho nacpaných linek – třeba na Praze 6 ráno na Suchdol, odpoledne ze Suchdola.
        Křižovatka u nádraží Veleslavín je opravdu otřesná, zejména, když padnou závory – to je potom zablokované odbočení z Evropské, či průjezd ze starých Vokovic, kde ostrůvek u točny autobusů, blokuje nájezd aut do pravého odbočovacího pruhu

        • Rostislav Adam
        • 16/11/2016

        Ono je to smutný, ale pokud někdo z ciziny přijede do Prahy, tak se většinou dostane na Letiště. Takže Letiště je taky reprezentativní prostor, takže tam to musí vypadat, že to dokonale funguje. Ne nadarmo jsou linky 100, 119 a AE plně nízkopodlažní. To, že skutečnost je na některých místech kritická už lidé z ciziny nevidí, a tak se řeší pouze, pokud je možnost.
        Jinak po slavném představení se Van Hool zůstal minimálně včera(15.11.) a dnes(16.11.) v Řepích kvůli poruše.

          • Rostislav Adam
          • 19/11/2016

          Oprava: 18.11.2016 byl Van Hool zase v provozu. Ale je to pořádná šotoušovina. A rozhodně než to bude možno zavést, tak se budou muset upravit zastávky, ať už to teda nakonec bude jezdit kdekoliv. To už je skoro lepší stavět nové tramvajové tratě, kdy je přínos daleko větší.

    • M S
    • 25/11/2016

    Posílit by šlo kdeco, ale hlavním zájmem Ropidu (potažmo magistrátu) je zřejmě ušetřit nějaký peníz za provoz MHD. Autobusy navíc + řidiči by něco stály, tak zkouší delší busy = interval zůstane, ale cestujících se odveze více (možná).