Ano, metro D je pro Jesenici a další vesnice

Tento týden opět ožila diskuze nad budoucím metrem D v Praze. Desítky článků spustila informace o založení pracovní skupiny a výrok hejtmanky Středočeského kraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO), že nechá prověřit možnost protáhnout metro D až do Jesenice. Dosud koketovala Jesenice s nápadem postavit tramvajovou trať spojující Jesenici s Prahou.

Metro D se vyhýbá sídlištím

Paní hejtmance nelze nic moc vytknout. Už dnešní plánovaná trasa metra D říká, že „déčko“ je primárně určené pro obyvatele Jesenice a přilehlých obcí. Zastavěným lokalitám, pražským sídlištím Modřany, Kamýk, Novodvorská a Lhotka, se totiž trasa D „úspěšně“ vyhýbá, jak jsem před časem uvedl pro Českou televizi. De facto ukončení metra D ve stanici Depo Písnice znamená, že bude ukončeno v polích před Jesenicí podobně, jako končí metro C v Letňanech – v polích – před sídlištěm Letňany. Obě stanice, dnešní Letňany a budoucí Depo Písnice ale mají smysl. Je to ideální lokalita pro velká záchytná parkoviště P+R a autobusové terminály. Ale v obou případech chybí ještě jedna stanice a to do obytné zástavby, která je na dosah. Především v případě Letňan je to velká škoda, že se nepovedlo metro dotáhnout mezi desetitisíce obyvatel sídliště.

Metro pro Středočechy

Zpátky k trase D. Rozumně hejtmanka říká, že musí zjistit, kolik peněz by stálo prodloužení metra D do Jesenice a že by se na stavbě musel finančně podílej kraj. Tady si dovolím připomenout poznámku, že Středočeský kraj a oblast Jesenicka by se měly podílet i na financování „déčka“ na území Prahy, jak jsem před časem uvedl pro MF Dnes. Jezdit s ním totiž budou převážně Středočeši. Pražáci ze sídlišť budou muset i nadále jezdit autobusem.

Jelikož se objevují i nápady, že by mohlo být postaveno metro D bez stanic, resp. že by mělo jen koncové stanice, tak vlastně buďme rádi, že se ještě nekoplo, jak jsem uvedl pro Pražský deník. Metro D se totiž stane drahým politickým pomníčkem, ale v plánované trase Pražanům nepomůže.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.