Nová stanice metra Depo Zličín? Zbytečnost za miliardu korun

Protáhneme metro B ze Zličína do depa Zličín, kde uděláme novou stanici po vzoru Depa Hostivař na trase A? Takový nápad se objevil včera v médiích – např. v Pražském deníku. Kolem stanice metra v depu by vyrostl autobusový terminál a P+R záchytné parkoviště.

Ono to na první pohled vypadá jednoduše a snadně, když už trať do depa existuje. Ale právě případ s prodloužením do Depa Hostivař ukázal, že to je „pěkně“ drahé. Stanice Depo Hostivař dnes patří mezi ty málo vytížené. Ropid stanici s autobusovým terminálemúspěšně“ bojkotuje po vzoru Letňan, kde autobusový terminál je také velmi nevyužívaný. Z Depa Hostivař vyjíždí jen 5 autobusových linek, které míří do Horních a Dolních Počernic, Štěrbohol a Uhřiněvsi. Ostatní linky zůstaly na Skalce a hlavní příměstské linky Ropid před lety odklonil na Háje k už tehdy kapacitně přetížené trase C. P+R se 169 místy také není co se týče velikosti dobrýmíkladem kapacitního záchytného parkoviště u metra. Přitom by byl v lokalitě prostor na několikanásobně větší parkoviště. Prodloužení do depa stálo v roce 2006 cca 1 miliardu korun. 

Opravdu se vyplatí prodloužit metro B do areálu Depa Zličín za další minimálně jednu miliardu korun? Nehledě na to, že dnes už budou náklady na výstavbu vyšší, než před 11 lety. A co když novou stanici metra bude Ropid ignorovat podobně jako Letňany, či Depo Hostivař?

Ano, Praha potřebuje další velká P+R parkoviště, ale nebylo by moudřejší za ušetřenou miliardu postavit několik kapacitních P+R v blízkosti stávajících stanic metra a další dopravních uzlů? Či ze současných malokapacitních parkovišť P+R udělat velké parkovací domy P+R, které nebudou plné už v sedm hodin ráno?

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.