Tunel Blanka má zkrátit cestování všem. I lidem, kteří cestují po Praze MHD

Ropidu se opět povedlo „zamáznout“ expresní autobusové linky – tunelbusy. Tentokrát v rámci balíčku požadavků jednotlivých městských částí na posílení pražské MHD. Ředitel Ropidu hovoří o tom, že by expresní linky (Dejvice-Anděl a Dejvice-Prosek-Letňany) byly neefektivní a že nenašli žádnou možnost pro jejich zavedení.

Tuto odpověď ředitele společnosti, která má rozvíjet pražskou MHD a snažit se přilákat k cestování městskou dopravou nové cestující považuji za tristní. Říkám si, zda vůbec takový člověk má řídit Ropid?

V Praze se postavily silniční stavby za desítky miliard, tunelový komplex Blanka a Strahovský tunel, které Pražanům zjednodušují a zkracují cestování po metropoli, ale musíte jezdit autem. Ropid totiž městské tunely „úspěšně“ ignoruje už dvacet let! Přitom cesta MHD z Proseku a Letňan do Dejvic trvá 45-50 minut a musíte většinou 2x přestupovat. Stejná cesta v pohodlí vlastního auta trvá jen 15-20 minut. Také v trase Dejvická – Anděl by se významně zkrátila doba cestování.

Jak to, že nikomu nevadí ten časový propastný rozdíl? Kde jsou politické sliby o podpoře MHD a ekologii? Ti co o tom rozhoduji, totiž pravděpodobně jezdí po Praze autem a tak je nějaké expresní tangenciální linky nezajímají.

Varianty tunelbusů

Je mi smutno, že zrovna Prahu musím srovnávat s Brnem, ale pro srovnání. V Brně nedávno zavedly nově expresní linky a je o ně takový zájem, že zřizují další. Dnes už v Brně jezdí dokonce čtyři expresní linky (E50, E56, E75, E76).

Pokud chceme, aby lidé jezdili městskou dopravou, je třeba proto vytvořit alespoň trochu konkurenční nabídku oproti volbě cestovat autem. Zároveň mě přijde nejen ekologické, ale i morálně správné, aby i lidé cestující denně MHD měli možnost si zkrátit cestu tunelem, který se postavil pro všechny Pražany!

Proto mě velmi potěšilo, že vznik expresních linek – tunelbusů – podporují členové Výboru pro dopravu ZHMP z politických stran ODS, SZ a KSČM.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou