Jak jsme běželi 8. ročník závodu Pražská lítačka

V pátek 7. 4. 2017 se konal už 8. ročník Pražské lítačky. Jedná se o závod ve kterém používáte takticky prostředky MHD. V časovém limitu tří hodin je vaším úkolem nasbírat co nejvíce bodů. Jednotlivé body získáváte za každou linku MHD, kterou se svezete, avšak například za přívoz a vlak je víc bodů, než za autobus a tramvaj (pravidla závodu). Další body máte za jednotlivé zastávky, kde vystoupíte-nastoupíte a nakonec existují bonusové zastávky za extra počet bodů. Když to shrnu, čím více přestupujete a měníte prostředky a linky, tím více máte bodů.

 Video: 8. ročník – tým OMH + Jára

Před startem 8. ročníku závodu Pražská lítačka

Předchozí závody

Poprvé jsem se zúčastnil 5. ročníku a závod mě neskutečně chytl, že od té doby se účastním každoročně (kromě 7. ročníku). Pravda, nejlepšího výsledku jsem dosáhl hned při prvním závodu – 235 bodů, což nás s Honzou dostalo na 12. místo. Při šestém ročníku, který jsem běžel s Járou, jsme zvolili taktiku bonusové zastávky a první příměstskou zónu, která je také za více bodů. Výsledkem bylo 17. místo a 212 bodů.

8. ročník

Pro letošní ročník jsme si s Járou řekli, že zkusíme taktiku bonusových zastávek a vlaků. Nabízelo se to i proto, že start a cíl byl na Smíchovském nádraží, resp. severním nástupišti. Vystartovali jsme z lávky nad nádražím do nádražní haly zjistit, jaké vlaky se blíží. Zvolili jsme vlak na Hlavní nádraží a při čekání zjistili, kde leží bonusové zastávky, které jsme neznali. Volba padla na bonusovou linku 213 (Vršovice) a bonusové zastávky Rektorská (Malešice) a Sicherova (Kyje).

Na Hlavním nádraží jsme bleskově přeběhli na nástupiště, kde se chystal k odjezdu vlak do Vršovic. Následně jsme měli záměr přestoupil na autobus 193, ale jelikož hned nejel, přeběhli jsme k tramvaji, kterou jsme dojeli s mezipřestupy na Slavii, kde jezdí bonusová linka 213. Nejprve 150 a následně 213 jsme se dostali na Želivského, odkud jsme přeběhli na 155 jedoucí na Rektorskou. Z Malešic jsme pokračovali 195 na Českobrodskou ulici, kde jsme přeběhli do protisměru na linku 109 směr Kyje. V zastávce Za Horou následoval přestup na linku 181 směr Rajská zahrada, kde jsme přestoupili na linku 201 směr Sicherova.

Měli jsme tři bonusy, ale co teď. Naše poloha před Satalicemi nabídla myšlenku jet vlakem do Kbel/Čakovic a nebo do Vysočan. První jel vlak do Čakovic a bylo rozhodnuto. V Čakovicích probíhá křížení a tak jsme jeli i vlakem zpět, ale jinou vlakovou linkou do Vysočan.

A pak už nám to nešlo. Ta koncovka – poslední hodina – je vždycky problém. Jak posbírat ještě co nejvíce bodů, ale zároveň nebýt v cíli pozdě, jelikož za pozdní cíl jsou velké ztrátové body. Z Vysočan jsme tedy zkusili pocukávat tramvajemi, ale moc se nám už nedařilo a často jsme dlouho čekali na další spoj. Výsledkem bylo 160 bodů a 28. místo, což není úplná hitparáda.

Ale už teď se těšíme na příští ročník a máme vymyšlenou novou – výherní – taktiku.

Video z našeho závodu:

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.