Městská doprava v Kaliningradu

Na léto 2014 jsme si s kamarády naplánovali dopravní dovolenou u Baltu. Cílem byly především tramvajové provozy v Pobaltí, v čele s Rigou, kde kromě tramvají z ČKD Tatra jezdí i nové tramvaje ze Škody Transportation. Když už jsme se chystali na takovou dálku, řekli jsme si, že po cestě navštívíme i tramvajové provozy v Polsku, které se vyskytují v Pobaltí a abychom toho neměli málo, rozhodli jsme se navštívit i Kaliningrad v Ruské federaci.

JÍZDNÍ ŘÁD LINKY 3 U NÁDRAŽÍ

Město, které většina dopravních cestovatelů při cestě do Pobaltských republik vynechává a tento osamocený kousek Ruska u Baltského moře objíždí. Úspěšně jsme si vyřídili víza a  pozvání do Ruské federace a tak jsme mohli vyrazit na cestu. Vlastně to byla taková první zkouška s Ruskem před o rok později plánovanou cestou do jeho hlubin, za Ural, do Jekatěrinburgu.

TRAMVAJ KT4SU EV.Č. 434 Z ROKU 1992 NASAZENÁ NA LINKU Č. 3 ODBOČUJE Z MOSKOVSKIY PROSPEKT SMĚREM K CENTRU. PŘESTOŽE JE TRAŤ NA TÉTO ULICI VEDENA V SAMOSTATNÉM PÁSU STŘEDEM BULVÁRU SE ŠESTI JÍZDNÍMI PRUHY, JEJÍ STAV NEBUDE NEJLEPŠÍ, PROTOŽE NÁVĚST NA TROLEJI DOVOLUJE MAXIMÁLNÍ RYCHLOST 15 KM/H.

LINKA 5 ODBOČUJÍCÍ Z MOSKOVSKIY PROSPEKT VE SMĚRU DO CENTRA

VŮZ S EV. Č. 426 PŘIJÍŽDÍ K MOSKOVSKIY PROSPEKTU

V Kaliningradské oblasti dnes žije 969 tisíc obyvatel, z  čehož 453 tisíc jich bydlí přímo v Kaliningradu, který má rozlohu 225 km2 (do roku 1255 se město jmenovalo Twangste a v letech 1255 až 1946 Königsberg, česky též Královec). Populaci ve městě tvoří z 87 % Rusové, 4 % jsou Ukrajinci a 3,8 % Bělorusové.

MÍSTO S NEJPRUDŠÍM KLESÁNÍM PŘED MOSKOVSKIY PROSPEKTEM

VŮZ KT4SU EV.Č. 412 NA LINCE Č. 3 SI VYBÍRÁ SVOU 45MINUTOVOU PŘESTÁVKU PŘED JIŽNÍM NÁDRAŽÍM. SEM V SOUČASNOSTI JIŽ TRAMVAJE NEJEZDÍ A TATO TRAŤ JE POUŽÍVÁNA JEN JAKO MANIPULAČNÍ DO VOZOVNY, KTERÁ JE UMÍSTĚNÁ ZA TÍMTO NÁDRAŽÍM.

Jelikož pro vstup do Ruska potřebujete vízum a tato část Ruska se dá celkem dobře objet přes Polsko a Litvu v rámci pohybu po Schengenském prostoru, v Kaliningradské oblasti nenarazíte téměř na žádné automobily s cizí registrační značkou, natož na cizince a turisty ve městě. Jediný větší pohyb cizinců se koná v  pří- hraničí, kde Poláci a Litevci jezdí do Ruska natankovat levný benzín (cca za 17 Kč/l naturalu) a  Rusové chodí (případně jezdí) do sousedních zemí nakupovat potraviny.

Městskou dopravu v Kaliningradu zajišťují tramvaje, trolejbusy, autobusy a vlaky. Pravda, tramvaje tu městskou dopravu zajišťují méně a méně. Dnes je v provozu už pouze jediná linka č. 5. Trolejbusových linek jezdí 5 a autobusových linek napočítáme 45. Co se týče železnice, v roce 2014 byla zavedena první „městská“ linka; jejich počet je v budoucnu plánováno rozšířit na pět. Výrazně nejsilnějším dopravním prostředkem jsou tady automobily, pro které jsou vytvořeny široké komunikace. Za nimi následují autobusy. Role trolejbusů a tramvají je opravdu malá.

TRAMVAJ KT4SU EV.Č. 417 Z ROKU 1990 NASAZENÁ NA LINKU Č. 5 ODJÍŽDÍ ZE ZASTÁVKY „DOM BYTA“. VLEVO VIDÍME ODBOČKU NA MANIPULAČNÍ TRAŤ, VEDOUCÍ DÁLE ULICÍ SHEVCHENKO.

Tramvajový provoz

Začnu tím nejméně významným dopravním prostředkem, avšak přesto největším důvodem návštěvy města, tedy tramvajemi. Tramvajový systém se „daří“ úspěšně městu likvidovat. V současné době (říjen 2015) je v provozu jen jediná tramvajová linka č. 5 jezdící v trase Masokombinat – Naberezhnaya Veteranov – Proletarskaya – Tsentral‘nyi Rynok – Ploshchad‘ Pobedy – Basseynaya. V době naší návštěvy v létě 2014 jezdila ještě linka č. 3, mající téměř totožnou trasu s linkou č. 5, jen na jejím konci za nábřežím Veteránů odbočila k Jižnímu nádraží.

KŘIŽOVATKA, KDE SE DĚLÍ LINKY 3 A 5. NA FOTOGRAFII LINKA 5 JEDOUCÍ Z CENTRA A ODBOČUJÍCÍ VLEVO. LINKA 3 Z CENTRA ODBOČUJE NA KŘIŽOVATCE VPRAVO.

V ULICI ALLEYA SMELYKH VEDOUCÍ K MASOKOMBINÁTU SE MÍJÍ VOZY KT4D EV.Č. 602 (ROK VÝROBY 1979, V COTTBUSU EV.Č. 8, OD ROKU 1999 V KALININGRADU) A KT4SU EV.Č. 438 PATŘÍCÍ K NEJNOVĚJŠÍM TRAMVAJÍM, ROK VÝROBY 1994.

Tato trať je dnes používána jen manipulačně pro výjezdy a zátahy do vozovny, která je umístěná na trati za tímto Jižním nádražím. O nyní zrušené lince č. 3 se na internetu píše, jako o  dočasně přerušené; je tedy možné, že její provoz bude obnoven. Avšak všechny dosud zrušené tramvajové linky byly rušeny definitivně. Důvodem byl nejen špatný stav tratí, ale především nedostatek provozních vozů.

TRAMVAJ KT4SU EV.Č. 431 Z ROKU 1992 NA LINCE Č. 5 U ZASTÁVKY „RYBNAYA DEREVNYA“, V MÍSTECH, KDE SE NACHÁZÍ JEDINÁ HISTORIČTĚJŠÍ ŘADA DOMŮ.

S DOMINANTOU MĚSTA, DOMEM SOVĚTŮ, BYLA VYFOTOGRAFOVÁNA „PĚTKA“ S VOZEM KT4SU EV.Č. 426, ROK VÝROBY 1990.

TRAMVAJOVÉ PANORAMA S DOMEM SOVĚTŮ

Podíváme-li se na v minulosti rušené linky, šlo to celkem rychle. V roce 2012 padla linka č. 1, v roce 2010 skončil provoz na linkách č. 2, č. 8 a č. 9, v roce 2009 „zařvala“ linka č. 4, o tři roky dřív dojezdila šestka, v roce 2002 linka č. 10 a v roce 1999 skončil provoz na lince č. 7. Jak vidíte, v Kaliningradu to šlo s rušením tramvajového provozu opravdu rychle. A naše návštěva v roce 2014 byla taková před úplnou smrtí provozu.

PRACOVNÍ TRAMVAJE V DVOŘE VOZOVNY

Pokud budeme uvažovat ještě s obnovením linky č. 3, délka společné trati linky č. 3 a č. 5 měří 9 km, samostatný úsek linky č. 3 k jižnímu nádraží má cca 1,8 km a samostatný úsek linky č. 5 k masokombinátu dosahuje délky cca 1,7 km. Celková délka dosahuje lehce přes 12 kilometrů tratí. K tomu je ale třeba připočítat ne zrovna málo manipulačních tratí, které se nacházejí v centrálním území města. Jejich délka dosahuje cca 9 kilometrů a jezdí po nich manipulačně vlaky z a do vozovny. Celkově tak tramvaje mohou jezdit po cca 21,4 km tratí. Dále potom najdeme ve městě několik kilometrů opuštěných tratí, kde koleje zůstaly, ale většinou chybí trolejové vedení.

VŮZ KT4D EV.Č. 604 S OBRÁZKEM „HIS TORICKÉHO“ KALININGRADU BYL ZACHYCEN NA TRATI KE KONEČNÉ „BASSEYNAYA“. TATO TRAMVAJ BYLA VYROBENA V ROCE 1978, V COTTBUSU PŘED ROKEM 1997 EV.Č. 2, POD EV.Č. 25 PAK V LETECH 1997 AŽ 1999, OD ROKU 1999 V KALININGRADU.

V LOŇSKÉM ROCE JEŠTĚ SPOLEČNÁ KONEČNÁ LINEK Č. 3 A Č. 5 „BASSEYNAYA“ NA VÝCHODĚ MĚSTA. NA FOTOGRAFII VIDÍME V NÁSTUPNÍ ZASTÁVCE VŮZ KT4D EV.Č. 602 LINKY Č. 5.

TRAMVAJE NA ZÁPADNÍ KONEČNĚ „BASSEYNAYA“

TRAMVAJOVÝ OZNAČNÍK ZASTÁVKY

Když se ohlédneme do minulosti, v době největší tramvajové slávy jezdilo ve městě 15 tramvajových linek na síti o délce 103 km. Tehdy vozový park čítal 216 vozů, dnes jich je jen 38 pro linkovou přepravu. V osmdesátých letech minulého století tramvaje přepravovaly 70 % cestujících jedoucích MHD. Jaké je toto číslo dnes, se nepodařilo dohledat. Ale průměrná cestovní rychlost 12 km/h a osobní zkušenost dokládá, že i zbývající tramvajová linka nebude pro svoji rychlost oblíbená. Již během naší návštěvy bylo běžné, že tramvaj předjížděli pomalí cyklisté.

NÍZKOPODLAŽNÍ TRAMVAJ PESA SWING 121NAK EV.Č. 1201 MÍŘÍ NA KŘIŽOVATKU PLOSHCHAD‘ POBEDY.

OBČAS BÝVÁ NA LINKU Č. 5 VYPRAVOVÁN TAKÉ JEDINÝ VŮZ T4D EV.Č. 525, ZATÍM JEŠTĚ URČENÝ PRO PŘEPRAVU CESTUJÍCÍCH. NA FOTOGRAFII STANICUJE V ZASTÁVCE „PLOSHCHAD‘ POBEDY“.

Přes všechny tyto negativní zprávy o stavu tramvají v Kaliningradu nyní pár těch pozitivních. Je až neuvěřitelné, že dopravní podnik v roce 2015 oslavil 120 let tramvajového provozu dnem otevřených dveří, na který dorazilo velké množství návštěvníků. Zpřístupněna byla celá vozovna, ve které se konal i hudební koncert, ve dvoře byly vystaveny všechny typy tramvají. Starosta města Alexander Yaroshuk prohlásil, že chce modernizovat vozový park tramvají do roku 2018 (kdy proběhne v  Rusku, i  v Kaliningradu, mistrovství světa ve fotbale).

LINKOVÁ ORIENTACE TROJKY

LINKOVÁ ORIENTACE PĚTKY

V plánu je zvýšit cestovní rychlost na 25 až 30 km/h a zrekonstruovat tratě. Což už se děje – od prosince 2014 je uzavřena trať v ulicích Marshala Vasilevskogo a Chernyakhovskogo a rekonstrukce zde probíhá. Linka č. 5 je proto odkloněna ulicemi (úseky, kde se jindy jezdí jen manipulačně) Shevchenko a Leninskiy prospekt. A co víc, starosta prohlásil, že „opuštěné“ koleje v  ulici Prospekt Pobedy (bývalá západní trať linky č. 1) a v ulicích Telmana a Proletarskaya (bývalá severní trať linky č. 1) zůstanou zachovány, aby i  na nich mohl být v budoucnu obnoven provoz. A to přesto, že tentýž starosta v roce 2014 (dva roky po ukončení provozu) prohlásil, že koleje se vytrhají. Což bylo logické, trať je v bídném stavu a tramvajový koridor si už nárokovala automobilová doprava. Možná se tak dočkáme ještě obnovování zrušených tratí.

Nyní se podíváme blíž na tramvajový provoz v letech 2014 a 2015. V létě 2014 byl na lince č. 3 interval 24 až 50 minut bez větší logiky či systému „výpadků“ prodlužování intervalu, přesto s pevným jízdním řádem. Byly na ni vypravovány 4 pořadí. Linka č. 5 jezdila a stále jezdí ve 12minutovém intervalu a je na ní vypravováno 19 pořadí.

KT4SU S EV. Č. 433 SE BLÍŽÍ KE KONEČNÉ LINKY 5 MASOKOMBINÁT

KONEČNÁ MASOKOMBINAT

První spoje obou linek vyjížděly lehce před šestou hodinou ranní a poslední spoje jely kolem jedenácté večerní. Jízdné se platí jednotlivé – nepřestupní ve voze u průvodčího – konjuktora. Cena jízdenky byla v létě 2014 ve výši 15 rublů. Jak již jsem psal výše, tramvaje trpí nízkou přepravní rychlostí. Důvodem je nejen technický stav vozidel a tratí, ale také světelné křižovatky bez tramvajové preference a velmi silný automobilový provoz, který si často bere za svůj i tramvajový pás. Navíc tramvaje střed města zdlouhavě objíždějí a přímá trať je používána pouze manipulačně. Nelze se proto divit, že většina obyvatel volí rychlejší autobusové linky, kterými se dostane ze všech směrů přímo až do cesta města a bez přestupů.

NÍZKOPODLAŽNÍ PESA NA MOSKOVSKIY PROSPEKT

Ve vozovém parku najdeme jednu tramvaj ČKD Tatra T4D ev.č. 525 (původně jezdící v Halle, dodána do Kaliningradu v roce 1998), deset tramvají ČKD Tatra KT4D ev.č. 601 – 602, 604 – 609, 611 – 612 (všechny původem z Cottbusu, do Kaliningradu přišly v  letech 1997 až 1999), dvacet pět tramvají ČKD Tatra KT4SU ev.č. 407, 409 – 412, 415 – 417, 419 – 420, 422 – 423, 425 – 426, 430 – 439, 441 (dodány přímo do Kaliningradu v  letech 1988 až 1994) a  nízkopodlažní tramvaj PESA Swing 121NaK (prototyp) která byla dodána v roce 2012 a  zkouší se v provozu na lince č. 5. Jedná se o jedinou nízkopodlažní tramvaj s klimatizovaným interiérem.

V případě nákupu nových vozů se nejvíce hovoří o testovaném Swingu, či tramvaji Stadler Metelica, která byla vyvinuta pro provozní podmínky tratí v  zemích bývalého Sovětského svazu. Tyto tramvaje se vyrábějí v běloruském Minsku, což je politicky „lepší“, nežli tramvaj ze „západního“ Polska. Kromě zmíněných vozů pro pravidelnou přepravu disponuje dopravní podnik ještě několika tramvajemi. Chloubou je nově opravený Düwag GT6 (ev.č. 443) sloužící dnes pro komerční vyhlídkové jízdy. Vůz je původem z německého provozu Rhein-Neckar a v Kaliningradu jezdil od roku 1995 společně s  vozem ev.č. 442, který je dnes vystaveným exponátem v  centru u Brama Frydlandzka.

ČKD Tatra T4D ev.č. 525 (původně jezdící v Halle, dodána do Kaliningradu v roce 1998)

ČKD Tatra T4D ev.č. 525 (původně jezdící v Halle, dodána do Kaliningradu v roce 1998)

INTERIÉR VOZU T4D

Z pracovních vozů je ve stavu Gotha T57 z roku 1960 přestavěná na sněžný pluh a tři vozy ČKD Tatra T4SU, z  jichž jeden je služebním vozem, druhý kropicím vozem a třetí s nákladní plošinou a jeřábem pro manipulaci s nákladem, například kolejnicemi. K tramvajím KT4D a  KT4SU nutno podotknout, že pravděpodobně již nebudou všechny vozy zcela provozní a některé slouží pouze jako zdroj náhradních dílů, pro ty „lepší kusy“.

Podíváme-li se na tramvajové tratě, ty v centrální části města jsou umístěny uprostřed komunikací o  3+3, či 4+4 jízdních pruzích s tím, že i tramvajový pás lze pojíždět automobily a  vytvořit tak další pruhy. Většina zastávek není vybavena nástupními ostrůvky, jak je známe v Praze, ale vystupuje se z tramvaje přímo do jízdního pruhu a dále je nutné přejít ostatní zbývající jízdní pruhy, než se dostanete na uliční chodník. Ač se to třeba nezdá, funguje to, auta zastaví a nechají všechny cestující v klidu projít z tramvaje na chodník. Na ulici Moskovskiy prospekt se trať nachází také uprostřed komunikace se 3+3 až 4+4 jízdními pruhy, avšak na vyvýšeném tělese s travnatým povrchem. V této ulici navíc jezdí souběžně tramvaje s trolejbusy.

KONEČNÁ „BASSEYNAYA“

KONEČNÁ „BASSEYNAYA“

Koncové úseky linky č. 5 se nacházejí na samostatném tělese mimo komunikaci, s prašným povrchem. Mezi zajímavá místa rozhodně patří dopravně přetížená křižovatka Ploshchad‘ Pobedy, kde je neuvěřitelný dopravní ruch, či zmíněné široké prospekty v centrální části města. Oktyabrskaya ulice nabízí pořízení fotografií s Domem Sovětů, Königsbergskou katedrálou, či s malou „historickou“ zástavbou. Všude jinde ve městě totiž potkáte jen poválečnou výstavbu. Blokovou smyčku najdete u  jižního nádraží a trať v aleji stromů uvidíte na západním konci linky č. 5.

SOVETSKIY PROSPEKT

SOVETSKIY PROSPEKT

Minout byste neměli také nejprudší stoupání/klesání, které je při sjezdu z 9. dubna na Moskovskiy prospekt a dosahuje 75‰, kdy tramvaj skoro „škrtá“ přední a zadní části vozu o zem, jelikož je v místě prudký nárůst stoupání, resp. z prudkého klesání je rovnou rovina.

Trolejbusový provoz

V krátkosti vás seznámím také s trolejbusovým provozem. Byl zahájen v roce 1943, avšak již v roce 1945 ukončen válkou. Podruhé byl otevřen trolejbusový provoz v roce 1975 a dnes je v provozu 5 linek, pro které je k dispozici 51 vozů vyrobených v letech 1998 až 2013.

TROLEJBUS BKM 420030 «VITOVT» EV.Č. 408 NA LINCE Č. 2 A TRAMVAJ KT4SU EV Č. 407 NA LINCE Č. 5 JEDOU SPOLEČNĚ PO ULICI MOSKOVSKIY PROSPEKT.

Ve vozovém parku najdeme jeden vůz BTZ-52761R, dva AKSM 101PS, jeden VMZ-5298.00 (VMZ-375), jeden LIAZ-5280 (VZTM), deset vozů TrolZa-5275.05 „Optima“, osmnáct ZiU-682G-016.04, šest VMZ-5298.01 “Avangard” a dvanáct BKM 420030 «Vitovt».

JAKO UKÁZKU VOZOVÉHO PARKU TROLEJBUSŮ PŘEDSTAVUJEME TYP ZIU-682G-016.04 (TROLZA) EV.Č. 173 (ROK VÝROBY 2009), PŘIJÍŽDĚJÍCÍ DO ZASTÁVKY „PLOSHCHAD‘ POBEDY“.

Linka č. 1 jezdí ze severozápadní konečné Chkalovskiy obrat po Sovetskiy prospekt až na Ploshchad‘ Pobedy, kdy čtvrtinu cesty po Sovetskiy prospekt jede společně s tramvajovou linkou č. 5. Z  Ploshchad‘ Pobedy míří po Leninskiy prospekt (kde vede manipulační tramvajová trať) k jižnímu nádraží (konečné tramvajové linky č. 3) a dále kolem tramvajové vozovny dále na jih do sídliště Juschny na konečnou Ulica Ulyany Gromovoy.

Linky č. 2 a č. 7 jezdí společně po jedné z nejhlavnější komunikací ve městě, po Moskovskiy prospekt, z  východní konečné Autosalon Toyota do centra města, kde se rozdělí. Linka č 2 směřuje severozápadně na konečnou Krasnaya ulica, do míst, kam do roku 2006 jezdila tramvaj. Linka č. 7 pokračuje z centra severně přes Ploshchad‘ Pobedy po ulici Gorkogo na konečnou Ulica Gaydara. Opět se jedná o trať, po které do roku 2006 jezdily tramvaje.

MODERNÍ NÍZKOPODLAŽNÍ VOZIDLA ZASTUPUJE V KALININGRADU TYP BKM 420030 VITOVT, VÝROBCE BELKOMMUNMAŠ MINSK. VŮZ EV.Č. 410, POCHÁZEJÍCÍ Z ROKU 2012, PROJÍŽDÍ PO ULICI MOSKOVSKIY PROSPEKT S DOMINANTOU MĚSTA, DOMEM SOVĚTŮ, V POZADÍ.

Na konečnou Ulica Gaydara jezdí společně s linkou č. 7 také linka č. 6. Ta se však v centru města oddělí a pokračuje samostatně na západ po prospektu Pobedy místy, kudy do roku 2010 jezdila tramvajová linka číslo č. 1, do obce Kosmodemyanskogo.

Jako poslední nám v  tomto přehledu zbývá linka č. 5, která jezdí z  obce Kosmodemyanskogo společně s linkou č. 6 do centra a  dále pokračuje společně s linkou č. 1 na jih do sídliště Juschny. Jak je z popisu tras zřejmé, trolejbusy dnes kopírují z velké části bývalé tramvajové tratě a původně měly tramvaje zcela nahradit.

LENIN PŘED DOMEM UMĚNÍ

Podobně jako u tramvají, i u trolejbusů najdeme mnoho manipulačních, resp. opuštěných tratí. Jednou z nich je několikakilometrová trať od jižního nádraží západně do průmyslové zóny v ulici Petrozavodskaya, kam dříve jezdily i  tramvaje, a  dnes na stejné místo vedou opuštěné koleje. Druhá několikakilometrová opuštěná trať vede od jižního nádraží východně přes prospekt Kalinina, ulicemi Dzerzhinskogo a  Podplukovníka Emelyanova. Oficiální údaje o délce trolejbusové sítě se bohužel nepodařilo dohledat.

Trolejbusová doprava je provozována podobně jako tramvajová, tzn. přibližně od šesté ranní do jedenácté hodiny večerní. Na lince č. 1 je interval cca 12 minut, na linkách č. 2 a č. 7 je interval nejkratší a to 7 minut. Linky č. 5 a č. 6 jezdí přibližně po 14 minutách. Nicméně ani přeprava trolejbusem nepatří k nejrychlejším. Přesto i tady se hovoří o rozvoji sítě s plánovaným mistrovstvím světa ve fotbale.

Autobusový provoz

Nejrozšířenějším a nejpoužívanějším druhem veřejné dopravy jsou autobusové linky (někdy zvané jako maršrutky). Těch je nyní provozováno 45. Předem je definované, na jakých linkách jezdí klasické 12 metrové autobusy, a na kterých tranzity, minibusy, maršrutky, či jak tomu bude říkat. Vše má předem stanovenou trasu, definované odjezdy z konečných a stanovené jízdné. Intervaly jednotlivých linek se pohybují přibližně mezi 10 až 20 minutami.

KE KŘIŽOVATCE NA NÁMĚSTÍ PLOSHCHAD‘ POBEDY PŘIJÍŽDÍ DNE 28. ČERVENCE 2014 MERCEDES-BENZ O405 NA LINCE Č. 19.

Městské autobusy tvoří velmi rozmanitý vozový park. Dominují různé ojeté vozy ze západní Evropy. Narazit můžete na Setry, Mercedesy, Volva, Many vyrobené před dvaceti, ale také třiceti lety. K vidění je i několik novějších nízkopodlažních vozů. Jízda autobusem je rychlá a hlavně přímá ze všech koutů města až do centra, což cestující ocení. Ovšem toto trasování má za následek totálně přecpané ulice v centrální části města (Ploshchad‘ Pobedy, Leninskiy prospekt…), kde se tvoří kolony autobusů všech možných délek.

KŘIŽOVATKOU PLOSHCHAD‘ POBEDY PROJÍŽDĚJÍ SOUČASNĚ TRAMVAJ PESA SWING 121NAK EV.Č. 1201 NA LINCE Č. 5 A AUTOBUS SETRA NA LINCE Č. 28.

Toto množství autobusů se pak samozřejmě nemůže vejít ani do zastávek, které jsou určeny pro dva vozy. Přesto se do zastávky a vedlejších pruhů nacpou tak čtyři autobusy, které současně odbavují cestující. Navíc řidiči autobusů se snaží stát v zastávce co nejdéle, aby nabrali co největší počet platících cestujících. Ze zastávky je vyžene až troubení tří čtyř dalších autobusů čekajících před zastávkou.

NA KŘIŽOVATCE PLOSHCHAD‘ POBEDY SPOLEČNĚ ČEKAJÍ NA SIGNÁL „VOLNO“ AUTOBUS MERCEDES-BENZ O307 NA LINCE Č. 37 A TRAMVAJ KT4D EV.Č. 601 NA LINCE Č. 5. ZA POZORNOST JISTĚ STOJÍ ROBUSTNÍ „BRANKY“ KŘÍŽENÍ TRAMVAJOVÉHO A TROLEJBUSOVÉHO TRAKČNÍHO VEDENÍ I SAMOTNÁ TROLEJBUSOVÁ VZDUŠNÁ KŘIŽOVATKA.

LINKA 75 NA NÁMĚSTÍ PLOSHCHAD‘ POBEDY

Na závěr nezbývá, než doporučit město k  návštěvě. Je to zase zcela něco jiného, než je Ukrajina, Pobaltí, či „velké“ Rusko. Osud tramvajové dopravy je nejistý a sám jsem zvědav, zda dojde k obnovení linky č. 3, některým z  plánů na nákup nových vozidel, a nebo bude provozuschopných „kátéčtyřek“ méně a méně, až se tak zavře i linka č. 5. Uvidíme. Nyní, před zmíněným mistrovství světa ve fotbale, se ve většině ruských měst hovoří o obnově tramvajového vozového parku, rekonstrukcích, či stavbách nových trati. Všechny fotografie jsou ze dne 28. července 2014.

Vyšlo v časopise Městská doprava, 6/2015


Doplnění článku ze dne 18. 3. 2017:

A jak to vypadá s provozem MHD v Kaliningradu na konci prvního kvartálu roku 2017?

Tramvajový provoz

Oficiální webové stránky města sdělují, že v provozu jsou dvě tramvajové linky s čísly 3 a 5 v trasách známých z naší návštěvy města v létě 2014. Linka 3 jezdí celotýdenně v intervalu 20 minut a vypravení čítá čtyři pořadí. Linka s číslem 5 jezdí v pracovních dnech s intervalem 8 minut, o víkendu je interval prodloužen na 12 minut. Pro vypravení pětky je zapotřebí v pracovních dnech dvacet tramvají, o víkendu jich vyjíždí na linku čtrnáct.

Jak je na tom vozový park? Podle webu transphoto.ru je ve stavu jedna tramvaj ČKD Tatra T4D (ev. č. 525), deset vozů KT4D (ev. č. 601 – 602, 604 – 609 a 611 – 612), dvacet tři tramvají ČKD Tatra KT4SU (ev. č. 407, 409 – 412, 415, 417, 419 – 420, 423, 425 – 426, 430 – 439 a 441) a jedna nízkopodlažní tramvaj PESA Swing 121NaK (ev. č. 1201). Z čeho vyplývá, že od naší návštěvy v roce 2014 byly vyřazeny dvě tramvaje typu KT4SU. Konkrétně se jedná o vozy s evidenčními čísly 416 a 422. Podle transphoto.ru byly oba vyřazeny ze stavu v září 2016. Novinkou je zavedení Wi-Fi připojení ve čtyřech tramvají KT4SU (ev. č. 415, 437, 438 a 441).

Ve stavu jsou i nadále tramvaje Gotha T57 (ev. č. 03 – sněžný pluh), T4SU (ev. 10 – služební vůz pro opravu a kontrolu trolejového vedení, 12 – kropící vůz, 13 – pracovní vůz s plošinou a torzem jeřábu) a Düwag GT6 (ev. č. 443 – muzejní a party tramvaj).

Problémem je ověřit, zda opravdu tohle je skutečný stav tramvajového provozu. Informací o MHD v Kaliningradu je málo už proto, že jej nenavštíví moc fanoušků dopravy, kteří by informace zprostředkovaly. Při pohledu na největší fotogalerii tramvají na transphoto.ru totiž narážím na fakt, že na žádných letošních fotografiích není tramvaj na lince 3. Všechny fotografie, a není jich málo, zachycují tramvaje pouze na lince 5. Přesto na oficiální mapě linkového vedení k 1. lednu 2017  je linka 3 uvedena. Její provoz měl být obnoven poté, co byla zrekonstruována ulice 9. Aprila na podzim roku 2016.

LINKOVÉ VEDENÍ K 1. 1. 2017. ČÍSLA V TROJÚHELNÍCÍCH = TRAMVAJE, ČÍSLA VE ČTVERCÍCH = TROLEJBUSY, ČÍSLA V KRUHU = „MALÉ“ AUTOBUSY / MARŠRUTKY

Trolejbusový provoz

V trolejbusové dopravě oficiální stránky města informují o provozu linek 1, 2, 5, 6 a 7. Intervaly na linkách 1 a 6 jsou 12 minut v pracovních dnech a 20 minut o víkendu. Nejkratší interval má linka 2 se šesti minutami ve všechní den a 11 minutami o víkendu, následovaná linkou 7 s intervalem 7, resp. 11 minut. Linka s číslem 5 jezdí v intervalu 11 minut v pracovních dnech a 17 minut o víkendech. Celkové vypravení v pracovních dne činí 60 trolejbusů, o víkendu 36. Vozový park zůstává podle transphoto.ru stejný, jako v roce 2014. Tedy jeden vůz BTZ-52761R, dva AKSM 101PS, jeden VMZ-5298.00 (VMZ-375), jeden LIAZ-5280 (VZTM), deset vozů TrolZa-5275.05 „Optima“, osmnáct ZiU-682G-016.04, šest VMZ-5298.01 “Avangard” a dvanáct BKM 420030 «Vitovt». Jelikož je celkově ve stavu 51 trolejbusů a vypravení počítá s 60 trolejbusy, část výkonů zastupují autobusy. Linkové vedení trolejbusů zůstává stejné jako v roce 2014.

Autobusový provoz

Autobusy jsou rozděleny do dvou oficiálních kategorií. První je označena jako autobusy velké a střední kategorie, ve kterých si představte klasické autobusy (různé ojetiny ze západní Evropy) jezdící po pravidelných linkách s určenými zastávkami na trase. Těchto linek je ve městě třicet dva a vypravení zajišťuje 287 nejrůznějších typů vozidel.

LINKOVÉ VEDENÍ K 1. 1. 2017 TZN. VELKÝCH AUTOBUSŮ

Druhou kategorií jsou autobusy malé kategorie, což jsou známé maršrutky, které mají v Kaliningradu také pevně stanovenou trasu, ale zastavují kdekoliv na požádání dle poptávky. Těchto linek je čtrnáct a provoz zajišťuje 179 maršrutek.

Tolik shrnutí a povyprávění o městské dopravě v ruském Kaliningradu. 

 


V souvislostech …

rok 2015

Článek z oslav 120 let kaliningradských tramvají

Fotografie z oslav 120 let tramvaj: Foto 1, Foto 2, Foto 3

rok 2016

Fotografie z vozovny: Foto 1, Foto 2, Foto 3

Tramvajově opuštěná brána, kterou projížděla linka 1: Foto 1

 

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.