Trasa metra D bude dlouhá 900 metrů. Vzorem se stal Sovětský svaz

Neustálé problémy se stavbou metra D vyvrcholily v nové řešení. Postaví se pouze úsek Pankrác – Olbrachtova o délce cca 900 metrů. Začátek výstavby je naplánován tentokrát na rok 2019, tzn. ani takto krátká trasa se nestačí začít stavět před komunálními volbami v roce 2018, což byl dlouhodobý tlak.

Plánované metro D v trase Pankrác – Olbrachtova

Z dočasných řešeních se stávají trvalá řešení.

Sice se píše, že tento krátký úsek je pouhým dočasným řešením, než se vykoupí pozemky na jihu Prahy, ale každý dobře víme, jak to s dočasnými řešeními v České republice dopadá. Z dočasných řešeních se stávají trvalá řešení. Třeba takový Trojský most („Rámusák“) bylo dlouhodobé mostní provizorium v letech 1981–2013. A nakonec byl zbourán.

Plány na další etapy prodloužení metra D dál existují, ale jsou tady celkem oprávněné obavy, že Olbrachtova bude na mnoho let konečnou stanicí. Metro bude jezdit pravděpodobně dost prázdné, protože ze Sídliště Pankrác I a Sídliště Antala Staška bude výhodnější dojít k metru C a nebo se svézt stanici autobusem na „céčko“. Nastává otázka, zda by nebylo výhodnější prodloužit jinou současnou trasu pražského metra o jednu, dvě stanice, když s metrem D jsou neustále problémy.

Opět to na mě působí, že pražská koalice (ANO 2011 + ČSSD + STAN + KDU-ČSL + Zelení) si je vědoma, že za celé volební období „nic neudělala“. Z významných dopravních staveb se už léta nic nestaví a tak chce za každou cenu alespoň začít stavět necelý kilometr metra.

Inspiruje se radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) a Dopravní podnik Praha Sovětským svazem?

Novosibirsk: 13 let měla Dzerzhinskaja linka 2 stanice, po 25 letech jich měla 5

Asi ano. Především na přelomu osmdesátých a devadesátých let měl Sovětský svaz velké problém s financováním výstavby metra ve svých metropolích. Proto například v Novosibirsku v prosinci 1987 otevřeli novou trasu metra pouze o dvou stanicích (stejně, jako je plánované pražské „déčko“). Jediný mezistaniční úsek sice měřil téměř dvojnásobek, 1,5 kilometru, ale pendlovalo se pouze po jedné traťové koleji. Po 13 letech byla trasa prodloužena o další stanici, po dalších pěti letech o další stanici a po dalších šesti letech o další – pátou stanici. Pětikilometrová trasa s 5 stanicemi se stavěla čtvrt století (první úsek otevřen v roce 1987, poslední úsek v roce 2011). Jestli je vzorem Dzerzhinskaja novosibirská linka?

Nižnij Novgorod: Sormovskaya linka – rok 1993: 3 stanice, rok 2017: 4 stanice

Nebo je vzorem Nižnij Novgorod? Sormovskaya linka byla vybudovaná v roce 1993 se třemi stanicemi. Až za 9 let (v roce 2002) získala čtvrtou stanici a konečná délka trasy nyní dosahuje 3,9 kilometru.

Prezentace studie fázování projektu metra D bez časové osy výstavby zveřejněná na www.dpp.cz

Varianta I. – Postavit plnohodnotný úsek I.D1 Pankrác – Nové Dvory

Varianta II. – Postavit plnohodnotný úsek I.D1 Pankrác – Nové Dvory a bezstaniční úsek až na konečnou Depo Písnice

Varianta III. – Postavit plnohodnotný úsek I.D1 Pankrác – Nové Dvory a bezstaniční úsek až na konečnou Depo Písnice (oproti variantě II. chybějící stanice dodatečně raženy)

Varianta IV. – Postavit Pankrác – Olbrachtova s délkou 900 metrů a pak se uvidí. Vybraná varianta.

Varianta V. – Postavit plnohodnotný úsek I.D1 Pankrác – Nové Dvory a koleje bez stanic do Písnice

Závěry

Metro D a jeho mnoho variant. Dosud není jasné, kam vlastně ve finále povede.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.