Do Brna. Tam, kde se jsou dvě křižovatky. Na první se odbočuje doprava na Vídeň a na druhé na Bratislavu a Budapešť při cestě z Prahy. Tam, kde po několika letech přesunuly své hlavní nádraží na okraj města a rychlíky se nevyjdou na jejich krátké nástupiště. Tam najdete super parkovou železnici.
Jednodenní výlet, nebo zastávka při cestě do Vídně, či k moři
Ano, v úvodu si dělám trošku legraci z Brna. Tento tip není jen pro jednodenní výlet do moravského městečka, ale dá se využít i při cestě autem přes Brno například do zmíněné Vídně, Budapešti, či cestě do Chorvatska.
Pojmete-li výlet jakožto celodenní po Česku, doporučuji se vydat do města vlakem s Českými dráhami. Odpadnou tím veškeré starosti a můžete si dát během dne, či zpátky ve vlaku například pivo. Pojedete-li s dětmi, oceníte, že některé vlaky jsou vybaveny speciálními oddíly pro děti.
K parkové dráze se dostane autobusem Olympia, který vyjíždí ze zastávky Úzká, ležící mezi Obchodním domem Tesco a nákupním střediskem Vaňkovka. Pozor, ze zastávky jezdí i linka k Avion parku, což je trošku jinde, proto dejte pozor na správnou linku (já nedával pozor, jel k Avionu a pak se prošel 2 km k Olympii :)). Přeprava na lince k Olympia parku je zdarma. Linka končí před obchodním centrem Olympia, za kterým se nachází velký park, který protíná parková železnice.
Autem se dostanete k dráze po dálnici D2 (Brno-Bratislava), kde sjedete na exitu 3. Jen pozor, podobně jako při cestě autobusem, při cestě z Brna na Bratislavu se jedná až o druhé obchodní centrum, prvním je Avion park na exitu 1, ale Vy pokračujete po dálnici až na exit 3.
Krásný svět parkové železnice
Už příchod na nádraží Vás ohromí. Nádherná nádražní budova s nádražím. V dálce lokomotivní depo, kde si nadšenci do malých lokomotiv provádějí opravy na strojích. A všude příjemně naladěný personál železnice.
Jízdenka na vlak, který s Vámi projede 1,5 kilometrů dlouho trať parkem stojí 50 korun. Jízda trvá přibližně 13 minut a po cestě minete několik odboček. Trať se různě klikatí, nechybí ani stoupání a klesání, či rovinka, na které se lokomotiva pořádně rozjede.
Nejlépe vyrazit na parní víkend
Jezdí se každý víkend a státní svátky od začátku května do konce října. Provoz je neustálý, stačí přijít na nádraží a vlak každou chvíli odjíždí. Pokud pojedete na parkovou železnici cíleně, doporučuji zvolit první víkend v měsíci, kdy se koná parní provoz. Lokomotiv na trati jezdí ještě víc, než v běžný víkend, jelikož si přijedou „hrát“ majitelé parních lokomotiv. A to i třeba ze zahraničí. Je to radost pozorovat, jak si „tátové od rodin“, nebo i pánové v seniorském věku hrají se svými lokomotivami na trati a s nadšením vozí návštěvníky. Mj. jedna taková parní lokomotiva stojí přibližně půl milionu korun.
Rozpis parních víkendů najdete na webu společnosti. Při běžném víkendu jsou v provozu dieselové lokomotivy. Některé jsou replikami na úzkorozchodné motoráčky z Jindřichohradecka.
A když budete mít žízeň, tak jí uhasíte v „nádražce“, která je součástí nádraží.
Retrotramvaj dobrý, ale mašinky pecka!
Osobně jsem jel do Brna se podívat na jejich retrotramvaj T2 a parková železnice byla pouze doplňkovým programem, ale ve výsledku bylo největších nadšení právě z malých parních lokomotiv a z lidí, kteří o dráhu a mašinky pečují. Je to fakt paráda!
Další info: smpd.cz
Hlavním programem měla být sice retrotramvaj T2, ale tohle bylo mnohem lepší. Parková železnice v Brně.#NavýletsOMH #Brno pic.twitter.com/4IQzbrZFJH
— Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86cz) 20. srpna 2017
OK, tak jo, tohle je důvod proč jet do Brna 🙂 https://t.co/rQBKCojSrD
— Tomáš Werner (@Tomas_Werner) 20. srpna 2017