Dopravní podniky spustily společnou kampaň “Máte hromadu důvodů”

V září 2017 startuje společná kampaň dopravních podniků napříč republikou. Jedná se o první podobnou akci, kterou se podařilo realizovat pod křídly Sdružení dopravních podniků České republiky (SDP ČR). Kampaň představí „hromadu důvodů“ proč využívat městskou veřejnou dopravu.

Vizuál plzeňské kampaně “Máte hromadu důvodů”

Primárním cílem společné kampaně je dosáhnout změny ve vnímání MHD veřejností. „Pražský dopravní podnik vyvíjí v tomto směru velké úsilí, ale oceňuji tuto iniciativu, díky níž se veřejnosti dostane identických informací o výhodách veřejné dopravy ve všech větších městech České republiky a navíc shodným způsobem. Kampaň tak vhodně podpoří aktivity dlouhodobě vyvíjené jednotlivými dopravními podniky,“ říká Martin Gillar, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s., a pokračuje: „Mou osobní ambicí je i prostřednictvím této kampaně dosáhnout navýšení tržeb z jízdného v naší společnosti.“

Videoreportáž České televize ze den 1. 9. 2017 <

Reportáž České televize ke kampani Máte hromadu důvodů

Realizovaná kampaň jednoznačně dokazuje, že zúčastněné dopravní podniky se navzájem nevnímají jako konkurence. „Chceme lidem ukázat, že veřejná doprava nabízí kvalitní službu a je vhodnou alternativou k jiným druhům dopravy,“ vysvětluje Michal Kraus, předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků, a.s., a předseda SDP ČR, a dodává: „marketingové aktivity tohoto druhu jsou v zahraničí naprosto obvyklé, ale odehrávají se vždy jen na úrovni jednoho konkrétního podniku. Unikátnost Kampaně Máte Hromadu Důvodů spočívá v tom, že se dokázaly spojit na dvě desítky dopravních podniků.“

Vizuál plzeňské kampaně “Máte hromadu důvodů”

Za posledních 15 let došlo prokazatelně k významnému kvalitativnímu posunu ve veřejné dopravě. Kleslo průměrné stáří vozového parku, významně se zvýšila kvalita dispečerského řízení a tedy i přesnost dodržování jízdních řádů, standardem se stávají inteligentní zastávky, odbavení bankovní kartou nebo klimatizace ve vozech. Nízkopodlažnost vozidel je již téměř samozřejmostí. Přesto, byť v jednotlivých dopravních podnicích je situace odlišná, ve většině měst se dosud nepodařilo zvýšit počty cestujících ve veřejné dopravě.

„Velkou pozornost v předchozím období věnovaly jednotlivé dopravní podniky především obnově vozového parku, rozvoji odbavovacích systémů nebo související infrastruktury. Nyní je na čase kroky, jejichž cílem bylo zkvalitnění MHD, dostatečně prezentovat veřejnosti a vyzdvihnout právě pozitiva, která městská veřejná doprava přináší,“ doplňuje Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna, a. s., a místopředseda SDP ČR.

Před realizací kampaně si SDP ČR nechalo vypracovat průzkum. Z něj například vyplývá, že veřejnost změnu kvality MHD nevnímá. Je také zřejmé, že za hlavní bariéru je považována vysoká cena jízdného. Nicméně 67 % respondentů, kteří veřejnou dopravu neužívají, cenu jízdného neznají.

Hlavní vlna kampaně se odehraje v období od září do listopadu v rámci online kanálů a bude regionálně podpořena jednotlivými zapojenými dopravními podniky v podobě polepů vozidel, citylightů a dalších formátů. Kampaň bude prezentována i na samostatném webovém profilu www.MateHromaduDuvodu.cz, který nabídne spoustu zajímavostí nejen z jednotlivých dopravních podniků.


“Já si myslím, že to bude jen otázka času, jak dlouho ten projekt vydrží, nebo-li jak dlouho vydrží v tom velkém množství 19 dopravních podniků a že třeba časem některé z toho odpadnou, nebo si to budou dělat trošku po svém”, sdělil Ondřej Matěj Hrubeš, šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz pro Českou televizi.

A dodává: “Podpora a marketing městské dopravy je velmi důležitou oblastí. Mezi nejlepší v této kategorii patří Plzeňské městské dopravní podniky, Dopravní podnik města Brna, či Dopravní podnik hl. m. Prahy. Avšak nesmí zůstat jen u plakátů. Nutné je zavádět opatření, která nalákají cestující do městské dopravy. Např. v Brně zavedly expresní autobusové linky využívající městský tunelový okruh, čímž zkrátily lidem dobu cestování do zaměstnání. Na počátku byla jedna taková linka, dnes už jezdí čtyři. V tomhle by se mohla inspirovat Praha.” 


Existují různé skupiny cestujících nebo potenciálních zákazníků. Někteří lidé dojíždějí za prací nebo studiem denně. Další cestují za zábavou, když vyrazí například na sportovní nebo kulturní akce nebo nákupy. Pak jsou tu návštěvníci měst, kteří přijíždějí do města kvůli obchodním záležitostem nebo jako turisté. Různé skupiny mají různé potřeby a různá očekávání, ale napříč uvedenými skupinami jsou zájmy společné. Těmito zájmy a očekáváními je třeba se zabývat, pokud máme počty cestujících zvýšit.

Někdy však může být zapotřebí uplatnit metodu „cukru a biče“. To znamená, že pobídky k využívání veřejné dopravy mohou být spojeny s opatřeními k omezení provozu osobních automobilů. To však není v kompetenci dopravních podniků. Zde je prostor právě pro marketing…

(Trevor Garrod, předseda Evropské federace cestujících)

Vídeň před několika lety zveřejnila výsledky průzkumu, které odhalily, že je téměř 80 % cest ovlivněno nejrůznějšími faktory, které vedou cestujícího k nutnému rozhodnutí pro daný prostředek, a jen u 20 % cest je rozhodnutí cestujících svobodné. O těchto 20 % všech absolvovaných cest tedy panuje boj. Marketing je jedním z nástrojů, jak přilákat do veřejné dopravy více cestujících.

(Martin Kalab, Wiener Linien)


Zdroj: S využitím TZ SDP ČR

Videoreportáž České televize ze den 1. 9. 2017 <

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou