Prahu a okolí trápí nedostatek řidičů a přesto s nimi ROPID plýtvá

Společnost ROPID provedla 3. září 2017 další trvalé změny v pražké MHD. Minimálně dvě změny jsou prapodivné. První z nich je zavedení linky 239, o které jste se mohli dočíst na webu MHD86.cz koncem srpna. Druhou podivností jsou změny kolem autobusové linky 138.

Linka 138 byla vypravována v midibusových autobusech v trase Skalka – Nemocnice Krč, jakožto doplňková linka, tzv. “vymeták” v intervalu 15-30 minut.

Od září je linky nově protažena do trasy Sídliště Skalka – Ústavy Akademie věd, čím převzala roli klasické autobusové linky 114, které byla na začátku září zrušena. Kromě delší trasy byl provoz linky 138 posílen zkrácením intervalů na šest minut ve špičce. Ovšem vypravovány budou na linku nadále malokapacitní midibusy.

10 midibusů za hodinu, místo 4 kloubových autobusů

S ohledem na trvalý nedostatek řidičů je tento čin Ropidu neuvěřitelným plýtváním s řidiči. Pro znázornění situace, místo 6 minutového intervalu s midibusy, by mohl kapacitu zajistit standardní autobus s dvojnásobným intervalem, nebo kloubový autobus s 2,5 krát delším intervalem.

Místo 10 spojů za hodinu by přibližně stejnou kapacitu odvezly čtyři kloubové autobusy za hodinu. Kromě úspory na naftě a servisu by bylo ušetřeno 6 řidičů v ukázkové hodině. Těchto šest řidičů by mohlo být efektivně využito na linkách, kde je nedostatek řidičů. Například na kladenských linkách, kde jsou od začátku září rušeny desítky spojů pro personální nedostatek.

Chování a plánování Ropidu je v případě linky 138 krajně nezodpovědné. Na internetu už vzniká řada posměšných vtipů na adresu Ropidu.

Důvodem nasazení midibusů na linku 138 je sice jedno místo na trase, kde větší autobus neprojede, ale při této skutečnosti je chybou takovou linku natahovat do delší trasy a rušit standardní linky. Midibusové linky mají fungovat na principu místní obsluhy, či mají být vedeny do míst s nízkou přepravní poptávkou. Rozhodně je chybou dělat z midibusové linky tzv. “bagr” navážející obyvatele Krče k metru Kačerov.

Za úvodní foto děkuji Romanovi Vankovi z webu www.citybus.cz

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou