Neděle 15. října 2017 se stala svátkem nejen pro fanoušky městské dopravy, ale i pro Pražany. Před lety zcela nereálná představa se stala skutečností. Do Prahy se vrátily trolejbusy po 45 leté přestávce.
V minulých týdnech vyrostla v Prosecké ulici mezi zastávkami Kundratka a Kelerka trolejbusová trať, kterou postavil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) s úmyslem testování nových elektrobusů a trolejbusů s bateriemi. Slavnostní zahájení zkušebního provozu prvních vozidel uspořádal DPP v neděli 15. 10. 2017 za přítomnosti veřejnosti. Stalo se tak téměř v den 45. výročí od ukončení provozu trolejbusové dopravy v hlavním městě.
Trolejbusové slavnosti přilákaly pamětníky
Zájem o trolejbusy byl velký od ranních hodin. Na začátku Prosecké ulici byly vystaveny dva trolejbusy a jeden elektrobus. Trolejbusy zastupoval moderní SOR TNB 12 s dynamickým dobíjením baterií a není proto závislý jen na trolejových drátech. Druhým byl trolejbus Tatra T400, dnes historický vůz Muzea MHD, který představuje téměř 36letitou etapu trolejbusů v metropoli. Třetím vozidlem byl elektrobus SOR NS12 s novým faceliftem.
Po půl desáté proběhlo přestřižení pásky ve voze Tatra T400 k 45. výročí od ukončení provozu trolejbusů v Praze a následně se konalo přestřižení pásky se zahájením testování trolejbusů s dynamickým dobíjením a elektrobusů s dobíjením na konečné.
Poté se všechna tři vozidla vydala s cestujícími do kopce na Prosek. Zájem byl obrovský. Vozidla „nacpaná po střechu“ a celá ulice obsypaná fotografy. Ale trolejbusy a elektrobus pendlovaly po Prosecké několik hodin, takže se „dostalo na všechny“. Velký zájem byl o svezení Tatrou, ve které řada cestujících vzpomínala, jak tímto trolejbusem před mnoha lety jezdili po Praze. Byla radost sledovat starší generaci, jak vzpomíná na tehdejší dopravu. Při výstupu z Tatry jeden z nich pronesl větu „Tak zase za 45 let“, načež rozesmál ostatní cestující.
Tatra T400 jezdila mezi zastávkami Kundratka a Kelerka klasicky jako trolejbus. V koncové zastávce byla připojena tyčí k nákladnímu vozu Liaz, který „odtáhl“ a otočil trolejbus v blízkosti do protisměru, aby se mohl vydat trolejbus opět pod trolejí opačným směrem. SOR TNB 12 jezdil pod trolejemi také jako trolejbus, ale v koncových zastávkách stáhl „klacky“ a pokračoval jako „autobus“ na baterky. V následných ulicích se otočil, aby se vrátil na „trolejbusový úsek“ v protisměru, zvedl kladky a pokračoval opět jako trolejbus zpátky. Elektrobus SOR NS 12 jezdil se staženým sběračem, jelikož není koncipován pro dynamické dobíjení.
Testování vozidel různých výrobců
Přibližně za dva týdny má být zahájen pravidelný provoz trolejbusu SOR TNB 12 s cestujícími na vložených spojích linky 140 v úseku Palmovka – Letňany. Elektrobus SOR NS 12 bude v podobném horizontu nasazen na autobusové linky 109 a 239 jezdící z Palmovky do Dolních Počernic, resp. na Sídliště Rohožník. V dalších měsících má dojít na testování vozidel dalších výrobců. Podle některých informací přibližně v listopadu dodá na testování vozidlo ostravská Ekova a zhruba v únoru by se mohl objevit výrobek plzeňské Škody. V očekávání je testování také kloubového vozidla.
Dopadne-li testování dobře, plánuje se vypravovat vozidla na celou délku linky 140, tzn. z Palmovky přes Letňany do Čakovic a Miškovic.
Z historie
Naposledy svezl trolejbus Pražany po půlnoci 16. října 1972. Poslední trať, linka 51, tehdy vedla od Orionky na Vihohradech, přes Karlovo náměstí na Strahov. Další den vyjela tenkrát nová autobusová linka 176, která jezdí z Karlova náměstí na Strahov dodnes.
Proseckou ulicí projely trolejbusy naposledy v 1965. Důvodem byla havárie vozovky v ul. Nad Krocínkou, která odstartovala zánik trolejbusové linky 58. Po opravení ulice už nebyla trolejbusová linka obnovena. Linka 58 jezdila z Libně přes Prosek a Letňany do Čakovic od roku 1952. Tehdy byla trať postavena především pro návoz pracujících do podniků Aero, Rudý Letov a Avia v Letňanech. Jelikož Letňany, ani Čakovice nebyly součástí Prahy, jednalo se o meziměstskou trať. Ve Starých Letňanech byla zřízena bloková smyčka (Rychnovská – Tvrdého – Dudkova) pro obracení posilových spojů.
Závěrem velké poděkování Dopravnímu podniku hl. m. Prahy a technickému řediteli Janu Šurovskému za velmi pěknou trolejbusovou akci.
x