Výbor pro dopravu ZHMP obdržel informace nejen po problematických tramvajích Škoda 14T, kterých je většina odstavených ve vozovnách, ale byl seznámen také se stavem novějších tramvají Škoda 15T. Těch je v současné době odstaveno přes padesát.
Ze zprávy, kterou obdržel Výbor pro dopravu vyplývá, že z celkového stavu 226 ks tramvají Škoda 15T je jich v provozu celkem 173. Zbylých 53 vozů je odstaveno. Ovšem v případě „patnáctek“ se jedná o celkem běžný provozní stav, jak se dočtete v následujícím přehledu.
Důvod odstavení tramvají 15T z provozu:
-
2 ks – čekají na průkaz způsobilosti od Drážního úřadu.
-
8 ks – dlouhodobě odstaveny z důvodu rozsáhlých poškození po železničních nehodách. Jejich opravy probíhají, ale jsou technologicky náročné.
-
1 ks – (ev. č. 9366) je odstavena z důvodu poškození střechy od stržené troleje a její oprava probíhá ve vozovně Motol.
-
6 ks – odstaveno v Opravně tramvají, kde probíhá pravidelná údržba předepsaná výrobcem tramvají.
-
5 ks – odstaveno na reklamaci výrobci tramvají Škoda Transportation z důvodu protočených kol.
-
6 ks – odstaveno z důvodu reklamace protočených kol dodavateli firmě Bonatrans.
-
1 ks – odstaveny z důvodu vyhodnocování zkušebního provozu nových kol pro Drážní úřad.
-
4 ks – odstavené ve vozovně (2x Pankrác, 2x Vokovice), kde probíhá pravidelná údržba předepsaná výrobcem.
-
20 ks – odstaveno z důvodu najetého kilometrického limitu pro provedení pravidelné údržby. Tyto tramvaje jsou dle harmonogramu průběžně zařazovány do Opravny tramvají k provedení prací. Tento postup je kontinuální a stálý. Každý rok je připravován plán oprav pro Opravnu tramvají tak, aby byl pokrytý počet předpokládaných tramvají, které v následujícím roce dojedou předepsaný počet kilometrů výrobcem. Tyto tramvaje budou zařazeny k provedení pravidelné údržby průběžně v prvním pololetí roku 2018 a následovat budou další, které jsou v současné době standardně v provozu. Od roku 2012 jsou nárokovány investiční akce v Opravně tramvají pro zajištění zvýšení kapacity oprav dlouhých tramvají. První investiční akce se zahájila v roce 2017.
Závěr:
Dlouhodobě odstavených tramvají Škoda 15T je osm. Ty jsou po velkých železničních nehodách, a jejich oprava bude vyžadovat delší dobu cca 9 měsíců. Všechny ostatní tramvaje mají nastavený harmonogram oprav a údržby, které buď probíhají, nebo jsou zařazeny do plánu oprav v Opravně tramvají.
Skutečností je, že opravy nových tramvají mají delší doby na provedení oprav zejména z důvodu dlouhých dodacích lhůt náhradních dílů od dodavatelů a celkové technologické složitosti oproti starším typům tramvají (T3R.P, KT8N2).
Zdroj: zpráva DPP pro Výbor pro dopravu