Jak jsme běželi 9. ročník závodu Pražská lítačka

V pátek 6. 4. 2018 se konal už 9. ročník Pražské lítačky. Jedná se o závod ve kterém používáte takticky prostředky MHD. V časovém limitu tří hodin je vaším úkolem nasbírat co nejvíce bodů. Jednotlivé body získáváte za každou linku MHD, kterou se svezete, avšak například za přívoz a vlak je víc bodů, než za autobus a tramvaj (pravidla závodu). Další body máte za jednotlivé zastávky, kde vystoupíte-nastoupíte a nakonec existují bonusové zastávky za extra počet bodů. Když to shrnu, čím více přestupujete a měníte prostředky a linky, tím více máte bodů.

 Video: 9. ročník – tým OMH86 + TrainzJohny


Předchozí závody

Poprvé jsem se zúčastnil 5. ročníku a závod mě neskutečně chytl, že od té doby se účastním každoročně (kromě 7. ročníku). Pravda, nejlepšího výsledku jsem dosáhl hned při prvním závodu – 235 bodů, což nás s Honzou dostalo na 12. místo. Při šestém ročníku, který jsem běžel s Járou, jsme zvolili taktiku bonusové zastávky a první příměstskou zónu, která je také za více bodů. Výsledkem bylo 17. místo a 212 bodů. Největším propadákem byl ostudný výsledek při osmém ročníku, kdy jsme s Járou získali jen 160 bodů, což nás odsunulo na 28. místo. Tehdy jsme zvolili strategii bonusových zastávek a vlaků. Jenže druhá půlka závodu nám vůbec nevycházela podle představ.

Před startem 9. ročníku závodu Pražská lítačka

Před startem 9. ročníku závodu Pražská lítačka

9. ročník

Pro letošní ročník jsem sestavil tým opět s Honzou (Járu jsem nezavrhl po minulém výsledku, jen letos neměl čas :)) a pro rozdání bonusových zastávek před startem bylo jasné, kam se vydáme. Tři z deseti bonusových zastávek ležely v pátém pražském obvodu (Kudrnova, Praha – Řeporyje, Škola Radlice). Taktika proto byla jasná. Nabízelo se to i proto, že start a cíl byl na Smíchovském nádraží, resp. severním nástupišti.

Vlak linky S65 směr Cibulka jel v 16:00, tedy po startu jsme rovnou přešli na nástupiště, kam právě přijížděla „škatulka“.  Ten den by si zasloužila klidně vlek. Vlakem jsme jeli na „Cibulky“, kde jsme se rychlostí běhu přesunuli k autobusu 123, který jsme tak tak doběhli. Autobusem jsme dojeli na Plzeňskou, kde následoval přestup na tramvaje a v úseku Klamovka – U Zvonu jsme „vybouchali“ všechny tramvajové linky.

Poté jsme linkou 167 dojeli na Kudrnovu, bonusovou zastávku. Po opsání kódu jela 167 zpátky do centra, tak jsem jeli zastávku, abychom získali další body a následně pokračovali 167 opěr směr Nemocnice Motol. Tady byl přestup do protisměru na linku 174, kterou jsme jeli na Šafránkovu a pěšky došli na Bucharovu. Z té jsme jeli přes Nové Butovice na Amforovou, kde jsme po cestě „vybouchali“ linky 137, 149, 142, 184 a 225. A potom následovala cesta 174 (352 nám nevyšla) do Řeporyjí na náměstí, kde jsme počkali ještě na autobus 301, kterým jsme dojeli k nádraží.


Nádraží Praha – Řeporyje bylo další bonusovou zastávkou a načasování nám krásně vyšlo na vlak do centra. Linkou S6 jsme dojeli na Smíchovské nádraží, kde jsme přeběhli na tramvaje. Cestou na „Knížecí“ jsme si odškrtli linky 12 a 5. Při výstupu jsme zahlédli zatáčející linku 7 do Radlic, i přes běh jsme jí nestihli, ani autobus 120 nejel, tedy jsme seběhli do metra a jeli na Radlickou. Ani jsme si nestihli označit bloček na vstupu do metra, což jsme napravili až při výstupu.


Na Radlické jela sedmička až za 5 minut, takže jsme na bonusovou zastávku Škola Radlice běželi s tím, že tu tramvaj odjíždějící za pět minut stihneme tam. Povedlo se. Chybělo ještě několik minut do konce závodu a tak jsme ze sedmičky vystoupili na Laurové a došli na Braunovu, odkud jsme jeli další sedmičkou na Křížovou. Tím jsme získali další body za zastávky. Přibližně dvě minuty před koncem jsme doběhli do cíle.

Získaných 231 bodů nás vrátilo na důstojné 12.-14. místo, což je náš historicky druhý nejlepší výsledek. Dobrý pocit z úspěšného závodění se tedy nakonec potvrdil a už teď se těším na příští ročník.

Video z našeho závodu:

Shrnutí 9. ročníku závodu Pražská lítačka

 

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.