Při Maratonu bude posílen provoz metra, ale u eskalátorů se můžou tvořit nepříjemné fronty

V neděli 6. 5. 2018 ochromí pražskou dopravu běžecký závod Maraton. Kromě uzavření vybraných komunikací pro automobilovou dopravu dojde k velkým změnách v trasách tramvajových linek. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) doporučuje podobně jako v případě 1/2 Maratonu využívat pro cestování po Praze posílený provoz metra.


Rada použít k cestování metro je rozumná a při takovýchto akcí cestujícími vyslyšena. Bohužel se však musíte často obrnit trpělivostí u vstupu, resp. výstupu z metra. Interval metra je sice zkrácen, ale eskalátory jezdí většinou podle “nedělního jízdního řádu”. To v praxi znamená, že mezi nástupištěm a vestibulem jezdí pouze dvě ze tří ramen eskalátorů. Pod eskalátory se tvoří “chumel” cestujících čekající na jediný eskalátor jedoucí nahoru, zatímco vedlejší eskalátor stojí.

Podobně jako při 1/2 Maratonu nelze očekávat, že se situace zlepší. “Opatření ve stanici metra Můstek -A-, Můstek B- a Staroměstská předpokládají při kulminaci přepravní poptávky plný provoz všech ramen pohyblivých schodů,” říká tisková mluvčí DPP Aneta Řehková.

Jenže kapacitní problémy, které se tvořily v minulosti i v dalších stanicích, např. na Hradčanské, Vltavské, nebo Vysočanské se budou pravděpodobně opakovat. Pro ostatní stanice totiž platí “Rozhodujícím momentem pro spuštění záložního (3.) eskalátoru je stav, kdy v době příjezdu následujícího vlaku nestačí opustit nástupiště cestující z vlaku předchozího,” dodává Aneta Řehková z dopravního podniku.

V praxi to znamená, že pokud se stojí fronta na eskalátor do čtyř minut (což je interval metra v době posíleného provozu), všechno je podle dopravní podniku v pořádku. Přitom dochází tímto opatřením k úmyslnému zadržování cestujících před eskalátory dole ve stanici, což nepřispívá k bezpečnostní situace v prostorách metra.

Pokud cestující zaznamenají v některé stanici neúnosnou situaci, mohou kontaktovat dozorčího ve stanici s podnětem na spuštění třetích eskalátorů. Může se totiž stát, že dozorčí bude zavalen “jinou” prací a ani si nevšimne, že se mu před eskalátory hromadí cestující. Podobně, jako se stalo před lety v dole Marcela, kde byla zkoušena nová metoda přepravy horníků do dolu.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou