Na webu karty Lítačka se v sekci “Co připravujeme” dozvíme, že v červnu bylo dojít ke spuštění nového odbavovacího systému v pražské integrované dopravě. Do začátku června zbývají dva týdny a již dnes je jasné, že nový systém spuštěn v termínu nebude. Neoficiální informace hovoří opatrně o 1. červenci nebo 1. září. Je však možné, že se ani jeden termín nestihne.
Proč je nový odbavovací systém tak důležitý? Když před více jak dvěma lety primátorka Adriana Krnáčová slavnostně spouštěla provoz nové karta Lítačka, tvrdila, že tato karta plně nahradí problémovou Opencard. Nebyla to však tak úplně pravda. Kartě Lítačka chybělo a stále chybí to nejdůležitější, což je program na dobíjení jízdného. Tento program stále provozuje Dopravní podnik na základě smlouvy s původním tvůrcem Opencard firmou Haguess. Tato firma však od roku 2008 několikrát změnila jméno a majitele, který dnes sídlí v zahraničí. Vzhledem k napjatým vztahům mezi Prahou a Haguessem není možné do původního programu nijak zasahovat nebo jej aktualizovat.
Dobíjení karet Opencard a Lítačka tak nyní probíhá na počítačovém programu běžícím na zastaralém operačním systému Windows XP. Jedním z mnoha problémů tohoto řešení již nyní pociťují všichni cestující, kteří si dobíjejí jízdné v předprodejích. Od 1. ledna byl Dopravní podnik dobrovolně přejít na EET a v podniku byl nasazen nový pokladní systém. Tento pokladní systém však nemůže plně propojen s dobíjecím programem a tak z účtenek zmizela řada důležitých informací, například pásmová a časové platnost nabíjeného kupónu. Cestující si tak nemohou při nákupu zkontrolovat, zda prodejce neudělal chybu, protože na pozdní reklamace Dopravní podnik nebere zřetel.
Neustálé odkládání zavedení nové odbavovacího zařízení brzdí i další rozšiřování systému Pražské integrované dopravy. Noví dopravci totiž nechtějí investovat do zavedení nové pokladního systému a čekají až na ten nový. Tento problém byl důvodem, proč v loňském roce nedošlo k integraci Slaného do Pražské integrované dopravy. Místní ČSAD totiž nemá v autobusech kompatibilní pokladny a čipové karty musí řidiči kontrolovat pomocí zapůjčených revizorských čteček.
A tím se vracíme k červnovému termínu, který nám magistrát slibuje na webu Lítačka. Pokud by měl být tento termín dodržen, znamenalo by to, že v tuto chvíli budou mít k dopravci k dispozici funkční verzi nového systému a bude probíhat jeho implementace a testování, určitě už by probíhala školení prodejců jízdného, řidičů a technických pracovníků. Bohužel podle našich informací zatím nic takového neprobíhá. Bude tedy tento systém nasazen bez otestování na poslední chvíli? Takový hazard znamená, že nikdo neví jak se systém zachování při plné zátěži. Nehrozí nám, že 1. července si nebude možné koupit jízdenku na MHD nebo řidiči nebudou schopni odbavovat cestující. Možná místo uvažovaných vládních slev pro studenty a důchodce budeme o prázdninách cestovat v MHD všichni zdarma.
Autor komentáře: Karel Vyhnálek
Dopravní magazín www.MHD86.cz je místem i pro vaše komentáře, prezentace a zprávy ze světa MHD.