Zlín: Klimatizace běží naplno. Je to dražší, ale zvyšuje se úroveň cestování v MHD

Osm klimatizovaných vozidel navíc proti letnímu období roku 2017 má ve svém vozovém parku letos Dopravní společnost Zlín – Otrokovice. Klimatizovaných trolejbusů a autobusů s obnovováním vozového parku přibývá, takže již tvoří asi třetinu ze všech vozidel, která se objevují na linkách ve Zlíně a Otrokovicích. Za současného letního slunečného počasí a vysokých denních teplot vzduchu to většina cestujících velmi oceňuje.


Od loňského léta přibylo do vozového parku DSZO osm nových autobusů, všechny s klimatizací. Současný stav je 17 klimatizovaných trolejbusů a 16 autobusů. To je asi třetina vozového parku. Klimatizované vozy se objevují na všech linkách ve Zlíně i Otrokovicích. Obecně platí, že nová vozidla (tedy s klimatizací a nízkopodlažní) vypravuje DSZO na linky přednostně. Jde-li tedy např. o víkendový provoz, kdy jezdí na linkách menší počet vozů, bývá podíl klimatizovaných vyšší než ve špičku pracovních dnů, kdy musí být vypravena téměř všechna vozidla, která má DSZO k dispozici, tedy i starší vozy bez klimatizace.

„Cestující si na klimatizaci v našich autobusech a trolejbusech rychle zvykli a ve své většině ji vítají. Shodují se v názoru, že cestování s nimi je za letního horkého počasí příjemnější. A nám záleží na kultuře cestování, proto budeme klimatizovaná vozidla nakupovat i v budoucnu,“ říká ředitel DSZO Josef Kocháň. Není to zadarmo. Trolejbus nebo autobus s klimatizační jednotkou má jednak vyšší pořizovací náklady, jednak je dražší jeho provoz. Při zapnuté klimatizaci se zvyšuje spotřeba elektřiny či nafty klimatizovaného vozidla. Kromě toho musí pracovníci v dílnách klimatizaci také pravidelně diagnostikovat, čistit, dezinfikovat výměník tepla, doplňovat chladicí médium, udržovat vše v bezvadném stavu.



V roce 2012, kdy Dopravní společnost Zlín – Otrokovice, pořídila do svého vozového parku první autobusy s klimatizací, to mohlo vypadat jako riskantní rozhodnutí. V Česku tehdy ještě téměř žádný městský dopravní podnik klimatizované vozy neprovozoval. Za pouhých šest let je ale situace jiná. Klimatizované autobusy i trolejbusy doplňují vozové parky ve více městech, už to není žádná rarita. „Ve Zlíně a Otrokovicích ale máme určitý náskok, takže podíl klimatizovaných vozů na linkách je u nás nyní asi největší ze všech dopravních podniků v Česku,“ poznamenal Josef Kocháň.

Klimatizace se ve vozidlech zapíná, když teplota v salonu pro cestující dosáhne 26 stupňů Celsia. Při denních teplotách, jaké jsou avizovány na přelomu července a srpna letošního roku, bude pravděpodobně klimatizace v provozu téměř nepřetržitě. „Prosíme cestující, aby s tím počítali a neotvírali u klimatizovaných vozů okénka. Klimatizace by při otevřených oknech ztrácela účinnost,“ upozorňuje vedoucí dopravního úseku DSZO Pavel Nosálek.

„Každý se může přesvědčit, že kultura cestování je v našich vozech vyšší, než na jakou byli běžně zvyklí pamětníci třeba před třiceti lety,“ konstatoval ředitel DSZO.

Zdroj: TZ DSZO

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.