Komentář pro Lidové noviny: Další nekoordinace výluk v centru Prahy

Lidovky.cz: Karlovo náměstí jako ,černá díra’ pro cestující. Po uzavření vstupu do metra přichází výluka tramvají poblíž

Kvůli opravám trati na křižovatce ulic Lazarská a Spálená nepojedou od čtvrtka do 29. října tramvaje v centru Prahy v úseku mezi zastávkami Lazarská a Jindřišská. Po nedávném uzavření vstupu do metra B na Karlově náměstí se tak dopravní situace pro cestující komplikuje. Podle odborníka na dopravu se jedná o další špatnou koordinaci výluk.


Výluka na trase Lazarská – Jindřišská se dotkne řady denních i nočních linek. Po skončení této výluky budou následovat další práce ve směrech ke Karlovu náměstí a k Národnímu divadlu a Újezdu.

Trať mezi Jidřišskou a Lazarskou je zásadním pražským tramvajovým koridorem, pro který neexistuje alternativní trasa. Například linka číslo 3 ve směru z Modřan tak nebude moci pokračovat přes Václavské náměstí a bude odkloněna přes zastávky Národní třída a Újezd směrem k Andělu. Podobně linka číslo 9 pojede namísto na Žižkov přes Karlovo náměstí a I. P. Pavlova do Vršovic a skončí na Kubánském náměstí. Dočasně vzniknou zastávky Lazarská ve Spálené ulici a Dlážděná u Senovážného náměstí.

Nejdříve metro, nyní i tramvaje

Situaci komplikuje i výměna eskalátorů u vstupu do metra na Karlově náměstí. Vstup se kvůli rekonstrukci uzavřel v úterý 9. října. Cestující musí nejméně deset měsíců využívat 400 metrů vzdálený vstup na Palackém náměstí.

„Je to další případ, kdy nejsou v Praze koordinovány výluky. Největším problémem je nemožnost přestupu na Karlově náměstí mezi metrem B a náhradní autobusovou linkou X3 jezdící za tramvaje“, řekl pro Lidovky.cz Ondřej Matěj Hrubeš z dopravního webu MHD86.cz.


Na otázku, proč se rekonstrukce koná zrovna nyní mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková odpověděla: „Stav kolejové konstrukce je vzhledem k intenzivnímu provozu v žalostném stavu a její odkládání by mohlo mít za následek opakování havarijního stavu.“

Výluka se dotkne také linek 5, 6, 14, 24 a nočních tramvají 91, 92, 94, 95, 96 a 98. Dočasně zavedená linka 39 pojede v trase ze Spojovací přes Hlavní nádraží, Bílou labuť, Palmovku do Kobylis. Dočasná noční tramvaj 65 propojí přes Hlavní nádraží a Strossmayerovo náměstí Kobylisy se Špejcharem. Druhá noční linka 68 pojede v trase Spojovací, Náměstí republiky a Strossmayerovo náměstí k Výstavišti.

Na trase Florenc – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Karlovo náměstí bude v denním provozu zavedena náhradní autobusová linka X3 a v nočním X92. Lazarská funguje také jako centrální přestupní bod pro noční tramvaje. Ten se po dobu výluky přesune na zastávky Karlovo náměstí a Novoměstská radnice.

V polovině září musela být kvůli poškození kolejnic na několik dní uzavřena trať v úseku Lazarská – Národní divadlo – Újezd. Opravy této části tramvajové trati podle DPP přijdou na řadu po skončení aktuálně hlášené výluky. Koncem září také provoz tramvají v okolí Karlova náměstí a frekventované křižovatky I. P. Pavlova na několik hodin přerušila spadlá trolej, kterou shodil nákladní automobil.

Autor článku: Patrik Kozlík

Vyšlo 18. 10. 2018 na webu lidovky.cz

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.