Zlínské trolejbusy musely bojovat s námrazou

První výraznější dopady námrazy, která se ve větším rozsahu vytvářela na trolejovém vedení, zaznamenali pracovníci Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice ve středu 5. a ve čtvrtek 6. prosince v ranních hodinách. Komplikovalo to jízdu ranních trolejbusů a způsobovalo zpoždění.


Moderní trolejbusy (i tramvaje nebo elektrické lokomotivy) s elektronickými řídicími a ochrannými systémy jsou citlivější na úbytek napětí a krátká přerušování napájení, které způsobuje námraza na trolejovém vedení. Zatím se nenašla a neprosadila žádná zcela spolehlivá metoda, jak se těmto projevům zimního počasí u trolejových vozidel účinně bránit. Ve Zlíně a v Otrokovicích způsobila námraza na trolejích první výraznější komplikace v této zimní sezoně ráno ve středu 5. a ve čtvrtek 6. prosince.

„Pokud pod trolejí delší dobu žádný trolejbus neprojíždí, aby jeho sběrače počínající námrazu strhly, vytvoří se ledová vrstva, která dalším vozům působí problémy. To je případ především ranních spojů, které najíždějí na linky po nočním slabém provozu. Sběrač nemá kvůli vrstvě námrazy s trolejí náležitý kontakt, dochází k přerušování napájení a ke vzniku elektrického oblouku (záblesky kolem sběračů). Trolejbus není schopen plynulé jízdy, pohyb je přerušovaný nebo se při silnější vrstvě námrazy vůz zcela zastaví,“ popsal situaci vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek.


Aby se ranní trolejbusová doprava zcela nezastavila, zajišťovali dispečeři již v noci mimořádné jízdy trolejbusu bez cestujících. „Z důvodu námrazy byl povolán další řidič, který již od čtvrté hodiny ranní projížděl úseky s námrazou. Vyslané vozidlo je vybaveno speciálními uhlíky a sběracími hlavicemi ke stržení námrazy na trolejích. Řidič zajišťoval provoz od 3.45 do 7 hodin a najezdil bezmála 40 kilometrů. Díky včasným opatřením neměla námraza závažné dopady do zpoždění vozidel. Zpoždění několika spojů nebylo delší než 10 minut,“uvedl hlavní dispečer Josef Polách. Také práce řidičů běžných spojů je v těchto podmínkách náročnější. Musí častěji kontrolovat stav sběracích hlavic na tyčových sběračích trolejbusů a na konečných včas měnit opotřebované uhlíky. Dispečink zajistil rozvoz náhradních uhlíků na konečné stanice a jednotlivým řidičům.

„Za případná zpoždění či pomalejší jízdu trolejbusů se cestujícím omlouváme a prosíme o pochopení. Námraza se za určitých klimatických podmínek (kombinace vzdušné vlhkosti či deště a prochlazeného trolejového vodiče) na vedení vytváří a zpravidla několik dnů v roce způsobuje elektrické dopravě problémy. Zatím neexistuje způsob, jak tomu zcela spolehlivě v rozvětvené síti MHD předejít,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň.

Zdroj: DSZO

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)