DPP otestuje hybridní autobus Volvo. Spotřebuje o třetinu méně paliva, než běžné autobusy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude ve spolupráci s Volvo Bus Corporation testovat v reálném provozu nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH. Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné hybridní technologie. Princip hybridu spočívá v rekuperaci brzdné energie. Při správném způsobu jízdy lze dle údajů výrobce docílit až 30% úspory paliva ve srovnání s klasickým autobusem s naftovým motorem. Ode dneška do 5. února 2019 proběhne přejímka, dokončení úprav pro nasazení v systému PID (polepy, informační materiály, atd.), školení řidičů a ověření průjezdnosti linek. Tento autobus pak bude v pražských ulicích k vidění od 6. února do konce května 2019 s evidenčním číslem 6000.


„Hybridní autobus přispívá ke zlepšení životního prostředí hned třikrát: jde o zmíněnou úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon. Hybridní autobus v této konfiguraci nemá žádné limity denního dojezdu, nepotřebuje nabíjecí infrastrukturu, a tudíž může být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti,“ říká Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.

Volvo používá technologii takzvaného paralelního hybridu: v hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Energie, která se takto vrací do oběhu, je ukládána v trakčních bateriích na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci.

„Pokud patříte mezi milovníky technických novinek v oblasti dopravy a chcete si vyzkoušet také jízdu hybridním autobusem od firmy Volvo, určitě sledujte webové stránky DPP. Zde budou pravidelně umisťovány informace o konkrétních testovaných linkách a jízdním řádu hybridního autobusu,“ doplňuje Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy.

Kloubový autobus, zapůjčený pro testování, je dlouhý 18 metrů a má celkovou kapacitu 136 cestujících: 46 sedících a 92 stojících. V autobusu nechybí ani samostatné okruhy ventilace, topení a klimatizace, a to jak pro cestující, tak pro řidiče. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus již úspěšně otestován v běžném provozu.

Z garáže Hostivař bude autobus vyjíždět na vybrané spoje následujících linek:

  • 124 (Želivského – Zelený Pruh)
  • 125 (Smíchovské nádraží – Skalka)
  • 135 (Chodov – Florenc)
  • 136 (Jižní Město – Sídliště Čakovice)
  • 139 (Želivského – Komořany)
  • 150 (Želivského – Na Beránku)
  • 177 (Poliklinika Mazurská – Chodov)
  • 183 (Háje – Vozovna Kobylisy)
  • 188 (Želivského – Kavčí Hory)
  • 195 (Jesenická – Avia Letňany)

Foto: volvobuses.be

Technický popis vozidla:

  • Výrobce: VOLVO BUS CORPORATION GÖTEBORG – ŠVÉDSKO
  • Obchodní označení: 7900 LAH (7905 LAH)
  • Palivo: motorová nafta + elektrická energie
  • Dieselový motor EURO VI o objemu: 5 132 cm³
  • Maximální výkon: 180 kW/2200 ot./min.
  • Elektromotor výkon: 130 kW
  • Celková délka: 18 135 mm
  • Šířka: 2 550 mm
  • Výška: 3 280 mm
  • Rozvor náprav: 5 190 mm + 6 755 mm
  • Provozní hmotnost: 18 398 kg
  • Největší povolená hmotnost: 28 000 kg
  • Nejvyšší rychlost: 100 km/h
  • Země původu: Švédsko

Zdroj: TZ DPP, úvodní foto: DPP – Ondřej Volf

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou