Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252
Už pár dní se prohání ulicemi Prahy kloubový autobus Volvo v barvách bruselského dopravního podnik. Jaké je svezení hybridním autobusem Volvo 7900 LAH a na kterých linkách jej můžete potkat?
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) má zapůjčený autobus do konce května 2019. Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů.
Svezení autobusem na lince 195 bylo opravdovým zážitkem. Kromě hezkého interiéru vozu, který odpovídá bruselským požadavkům, je přednější se zaměřit a zaposlouchat na jízdní vlastnosti. Hybridní autobus velmi připomíná různé elektrobusy. V zastávkách je autobus naprosto tichý, kromě běžící vzduchotechniky. Tichý je také při rozjezdu, kdy se chová jako elektrobus, což je velmi nezvyklé u kloubového vozu v pražských podmínkách.
Autobus se rozjede za pomocí elektromotoru, čímž je šetřena nafta při rozjíždění. V určitých případech po rovině, či mírně z kopce zvládl autobus mezi zastávkami jet pouze na elektromotor. Případně se přidal naftový motor až při vyšší rychlosti pro udržení stále rychlosti. A právě díky používání elektromotoru dochází u hybridního autobusu k nižším nákladům na pohonné hmoty. Zároveň autobus vydává méně hluku, rozjezdy podobně tiché jako u elektrobusu.
Velmi příjemné svezení s hybridním autobusem #Volvo @DPPOficialni. Prakticky elektrobus s naftou. Tiché rozjezdy na elektro a potom se přidá nafta na držení rychlosti.
— Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86cz) 10. února 2019
V případech, kdy autobus musel překonávat stoupání byl naftový motor neustále v provozu. Ale například s Vysočanskou estakádou na Prosek si poradil velmi dobře.
Co se týče elektromotoru, ten je poháněný z baterií, které jsou umístěné na střeše autobusu. K jejich dobíjení dochází průběžně během jízdy, kdy je využívána rekuperace brzdné energie. Výhodou hybridního autobusu je neomezený denní dojezd a zároveň není potřeba budovat žádná speciální infrastruktura, jako je to v případě elektrobusů, či parciálních trolejbusů. Zkrátka, když není energie v bateriích, autobus zvládne jet na klasickou naftu.
Podle výrobce má hybridní autobus ušetřit až 30 % pohonných hmot. Zda tomu tak opravdu bude zjistí dopravní podnik v několikaměsíčním testování.
Autobus vyjíždí na linky městské dopravy z hostivařských garáží a je možné na něj narazit například na linkách 124, 135, 177, 188 a 195.
Technický popis vozidla:
- Výrobce: VOLVO BUS CORPORATION GÖTEBORG – ŠVÉDSKO
- Obchodní označení: 7900 LAH (7905 LAH)
- Palivo: motorová nafta + elektrická energie
- Dieselový motor EURO VI o objemu: 5 132 cm³
- Maximální výkon: 180 kW/2200 ot./min.
- Elektromotor výkon: 130 kW
- Celková délka: 18 135 mm
- Šířka: 2 550 mm
- Výška: 3 280 mm
- Kapacita: 136 cestujících, z toho 46 sedících
- Rozvor náprav: 5 190 mm + 6 755 mm
- Provozní hmotnost: 18 398 kg
- Největší povolená hmotnost: 28 000 kg
- Nejvyšší rychlost: 100 km/h
- Země původu: Švédsko