Hybridní Volvo vyzkoušeno. Tichý elektrobus, kterému pomáhá nafta


Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Notice: Array to string conversion in /storage0/webs/omh/mhd86.cz/wp-content/plugins/carousel-without-jetpack/carousel/jetpack-carousel.php on line 252

Už pár dní se prohání ulicemi Prahy kloubový autobus Volvo v barvách bruselského dopravního podnik. Jaké je svezení hybridním autobusem Volvo 7900 LAH a na kterých linkách jej můžete potkat?


Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) má zapůjčený autobus do konce května 2019. Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů.

Svezení autobusem na lince 195 bylo opravdovým zážitkem. Kromě hezkého interiéru vozu, který odpovídá bruselským požadavkům, je přednější se zaměřit a zaposlouchat na jízdní vlastnosti. Hybridní autobus velmi připomíná různé elektrobusy. V zastávkách je autobus naprosto tichý, kromě běžící vzduchotechniky. Tichý je také při rozjezdu, kdy se chová jako elektrobus, což je velmi nezvyklé u kloubového vozu v pražských podmínkách.

Autobus se rozjede za pomocí elektromotoru, čímž je šetřena nafta při rozjíždění. V určitých případech po rovině, či mírně z kopce zvládl autobus mezi zastávkami jet pouze na elektromotor. Případně se přidal naftový motor až při vyšší rychlosti pro udržení stále rychlosti. A právě díky používání elektromotoru dochází u hybridního autobusu k nižším nákladům na pohonné hmoty. Zároveň autobus vydává méně hluku, rozjezdy podobně tiché jako u elektrobusu.

V případech, kdy autobus musel překonávat stoupání byl naftový motor neustále v provozu. Ale například s Vysočanskou estakádou na Prosek si poradil velmi dobře.

Co se týče elektromotoru, ten je poháněný z baterií, které jsou umístěné na střeše autobusu. K jejich dobíjení dochází průběžně během jízdy, kdy je využívána rekuperace brzdné energie. Výhodou hybridního autobusu je neomezený denní dojezd a zároveň není potřeba budovat žádná speciální infrastruktura, jako je to v případě elektrobusů, či parciálních trolejbusů. Zkrátka, když není energie v bateriích, autobus zvládne jet na klasickou naftu.

Podle výrobce má hybridní autobus ušetřit až 30 % pohonných hmot. Zda tomu tak opravdu bude zjistí dopravní podnik v několikaměsíčním testování.

Autobus vyjíždí na linky městské dopravy z hostivařských garáží a je možné na něj narazit například na linkách 124, 135, 177, 188 a 195.

Technický popis vozidla:

  • Výrobce: VOLVO BUS CORPORATION GÖTEBORG – ŠVÉDSKO
  • Obchodní označení: 7900 LAH (7905 LAH)
  • Palivo: motorová nafta + elektrická energie
  • Dieselový motor EURO VI o objemu: 5 132 cm³
  • Maximální výkon: 180 kW/2200 ot./min.
  • Elektromotor výkon: 130 kW
  • Celková délka: 18 135 mm
  • Šířka: 2 550 mm
  • Výška: 3 280 mm
  • Kapacita: 136 cestujících, z toho 46 sedících
  • Rozvor náprav: 5 190 mm + 6 755 mm
  • Provozní hmotnost: 18 398 kg
  • Největší povolená hmotnost: 28 000 kg
  • Nejvyšší rychlost: 100 km/h
  • Země původu: Švédsko

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.