Hybridní Volvo vyzkoušeno. Tichý elektrobus, kterému pomáhá nafta

Volvo v manipulační zastávce Avia Letňany

Už pár dní se prohání ulicemi Prahy kloubový autobus Volvo v barvách bruselského dopravního podnik. Jaké je svezení hybridním autobusem Volvo 7900 LAH a na kterých linkách jej můžete potkat?


Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) má zapůjčený autobus do konce května 2019. Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů.

Svezení autobusem na lince 195 bylo opravdovým zážitkem. Kromě hezkého interiéru vozu, který odpovídá bruselským požadavkům, je přednější se zaměřit a zaposlouchat na jízdní vlastnosti. Hybridní autobus velmi připomíná různé elektrobusy. V zastávkách je autobus naprosto tichý, kromě běžící vzduchotechniky. Tichý je také při rozjezdu, kdy se chová jako elektrobus, což je velmi nezvyklé u kloubového vozu v pražských podmínkách.

Autobus se rozjede za pomocí elektromotoru, čímž je šetřena nafta při rozjíždění. V určitých případech po rovině, či mírně z kopce zvládl autobus mezi zastávkami jet pouze na elektromotor. Případně se přidal naftový motor až při vyšší rychlosti pro udržení stále rychlosti. A právě díky používání elektromotoru dochází u hybridního autobusu k nižším nákladům na pohonné hmoty. Zároveň autobus vydává méně hluku, rozjezdy podobně tiché jako u elektrobusu.

V případech, kdy autobus musel překonávat stoupání byl naftový motor neustále v provozu. Ale například s Vysočanskou estakádou na Prosek si poradil velmi dobře.

Co se týče elektromotoru, ten je poháněný z baterií, které jsou umístěné na střeše autobusu. K jejich dobíjení dochází průběžně během jízdy, kdy je využívána rekuperace brzdné energie. Výhodou hybridního autobusu je neomezený denní dojezd a zároveň není potřeba budovat žádná speciální infrastruktura, jako je to v případě elektrobusů, či parciálních trolejbusů. Zkrátka, když není energie v bateriích, autobus zvládne jet na klasickou naftu.

Podle výrobce má hybridní autobus ušetřit až 30 % pohonných hmot. Zda tomu tak opravdu bude zjistí dopravní podnik v několikaměsíčním testování.

Autobus vyjíždí na linky městské dopravy z hostivařských garáží a je možné na něj narazit například na linkách 124, 135, 177, 188 a 195.

Technický popis vozidla:

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)