Na kukačku: Tramvaje v Ostravě (2019)

Únorová návštěva Ostravy spouští novou cestovatelskou rubriky “Na kukačku”. Půjde o články s důrazem na fotogalerie, které vzniknou většinou z jednodenních výletů do měst, která jsou většině čtenářům známá. Proto v nich nebudou oproti klasickým cestovatelským článkům uváděny shrnující historické informace, ani detailně popisován současný stav.


Navštívit Ostravu po několikaleté přestávce jsem se chystal od doby, kdy se po ulicích města rozjely nové tramvaje Stadler nOVA. Popravdě, nepotřeboval jsem se svézt hned v prvním týdnu, kdy začaly jezdit. Raději jsem si počkal na dobu, kdy už jich bude jezdit po Ostravě víc, abych je nemusel nikterak zběsile nahánět.

Sobota 16. února 2019 se ukázala jako skvělá volba. Slunečný zimní den s teplotou přes deset stupňů Celsia.

Pro cestu do Ostravy jsme s přítelkyní využili služeb Českých drah a vlaku SC Pendolino. Po proběhlé modernizaci interiéru vypadají jednotky velmi pěkně, oproti vlakům jiných dopravců nabízí dostatek místa na nohy a tak tři hodiny utekly rychle. Tedy poté, co jsme se z hlavního nádraží v Praze rozjely. Čtvrthodinovou sekeru hned v úvodu jsme získali díky výpadku elektrické energie v trakčním vedení.

Pendolino na pražském hlavním nádraží

Hned po výstupu z vlaku v Ostravě na nás dolehla místní atmosféra a kultura. Přítelkyně, která byla v Ostravě poprvé v životě po hodině pobytu v ulicích města prohlásila, že si připadá jak v jiném státě. Prostě exotika.

Celodenní jízdenka za 80 korun platí o víkendu pro dvě osoby, ale kdo o tom neví, nedozví se informaci ani na jízdenkovém automatu Dopravního podniku Ostrava (DPO).

Nejprve jsme se vydali do Poruby po hlavní trati s několika přestupy, čímž jsme se projeli Stadlerem, Kátéčkem i Variem. V Porubě jezdí nové tramvaje Stadler nOVA téměř na všech linkách a tak nebylo problém nafotit sérii slunečných fotografií a tím také splnit jednu z misí cesty.

Potom už mohlo dojít na prohlídku liduprázdného centra města, které je o víkendu hodně opuštěné. Řada obchodů i restaurací má otevřeno pouze od pondělí do pátku. O víkendu mají otevřeno dvě nebo tři restaurace na Masarykově náměstí, ovšem s cenami obdobnými v okolí Pražského hradu. Majitelé restaurací nějak zapomínají, kde své podniky mají. Při procházce centra došlo k pár náhodným fotografií trolejbusů. Zvlášť za vůz Škoda 21 Tr jsem rád, jelikož jejich konec už v řadě měst přichází.

Oběd jsme vyřídili v jídelně nákupního střediska Karolina, což je takové místní “Paládko”, do kterého se sjíždí o víkendu “celá Ostrava”. A poté už mohla následovat druhá mise cesty a to kavárna Bolt Tower, která se nachází na nástavbě vysoké pece č. 1 v Dolní oblasti Vítkovic. Celou nástavbu s kavárnou a rozhlednou navrhl český architekt Josef Pleskot jako součást revitalizace bývalého průmyslového areálu Vítkovice. Dolní oblast Vítkovic nabízí řadu prohlídkových okruhů a můžu doporučit udělat si čas alespoň na vyhlídku a kavárnu.

K večeru už jen pár fotografií tramvají na jihu a zpátky na nádraží na vlak a do Prahy.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou