Koncem března vyplula na povrch informace, že by pražský ROPID chtěl všechny autobusové zastávky v Praze udělat na znamení a to už od července 2019. Poměrně rychlý nápad na změnu vyvolal u cestující veřejnosti odpor. Jaké výhody přináší zastávky na znamení vysvětlil čtenářům dopravního magazínu MHD86.cz tiskový mluvčí ROPIDU Filip Drápal.
Pro příklad jsme vzali páteřní metrobusovou linku 136. Ta jezdí v častých intervalech z Čakovic na Jižní Město přes Vinohrady a Vršovice. Svou trasou je náchylná na zpoždění, ale zároveň přepraví velké množství cestujících. Nastala by úspora a zkrácení jízdní doby na této exponované linky, kdyby byly všechny zastávky na znamení?
Zkrácení jízdní doby v pracovních dnech mezi 6 a 20 hodinou u linky 136 neočekáváme, přínosem bude ale určitě zvýšení pravidelnosti provozu – možná eliminace minutových zpoždění a snazší snížení větších zpoždění. Mimo toto období nemáme komplexní data z průzkumů, takže lze jen odhadovat, podle zkušeností je průjezd každé zastávky tak 10-20 sekund úspora oproti zastavení, odblokování/otevření dveří a zase rozjezdu. Celkově by mohla být úspora v mimošpičkových obdobích v řádu jednotek minut, ale reálně se to bude vyhodnocovat (a více upravovat) až na základě skutečných dat od DPP. V tabulce jsou vyfiltrované zastávky linky 136, které nejsou na znamení, a příslušná procenta spojů bez obratu cestujících v pracovních dnech mezi 6. a 20. hodinou.
Pokud bychom myšlenku zastávek na znamení opustili a všechny zastávky by byly stálé, naopak by k dnešní jízdní době pravděpodobně tak aspoň 2 minuty navíc musely přibýt (všechny stávající zastávky na znamení na trase 136 mají dle průzkumů poměrně vysoké procento spojů bez obratu). U linek, které stále více trpí kolonami a zdrženími na křižovatkách, naopak sjednocený charakter zastávek umožní nenavyšovat počet řidičů a vozidel k udržení přijatelné spolehlivosti takové linky.
Lze odhadnout, zda může pomocí všech zastávek na znamení dojít ke snížení počtu potřebných řidičů při současných výkonech? Tzn. zda může dojít v některém provozním období k takovému zrychlení linky, že bude potřeba méně autobusů na jednotlivých linkách? Nebo bude zkracován interval u jednotlivých linek?
Ano, k takové úspoře by mělo dojít zejména ve večerním a víkendovém provozu. U některých linek při stávajících jízdních dobách a požadavcích na polohy spojů kvůli prokladům a návaznostem dochází v konečných zastávkách k tomu, že se zde odjíždějící a přijíždějící vůz téže linky míjejí a následně je zde přestávka v celé délce intervalu. Při zkrácení jízdních dob by zde přijíždějící vůz mohl mít pouze krátký vyrovnávací čas a následně opět pokračovat po trase zpět (týká se především období s vysokou pravidelností provozu). Každopádně to ale nelze paušalizovat – naopak u některých linek může dojít zkrácením jízdní doby pouze k prodloužení zasloužených přestávek řidičů na konečných.
Prioritně bude pravděpodobně zachován stávající interval, zkracování intervalu je limitováno proklady a návaznostmi na metro a zpravidla je nutno zároveň měnit jízdní řády více provozně spolu souvisejících linek. V případě nutnosti ovšem zkrácení jízdní doby plynoucí z možnosti projet některé zastávky může umožnit zvýšení počtu spojů při zachování stávajícího počtu řidičů a vozů. Zastávky na znamení pomohly například při prodloužení trasy linky 220 v logistické zóně Horní Počernice zachovat stávající jízdní doby, rozsah provozu a počet nasazených vozidel.
Uvažujete po vzoru Německa o plošném zavedení zastávek na znamení i u tramvají?
Ne, režim u tramvají se nemění (většina zastávek stálých, vybrané méně vytížené charakter „na znamení“).
Jak jsou postihování řidiči autobusů, kteří v zastávce nezastaví? Stává se často například v situaci, kdy v zastávce stojí autobus a druhý využívá tento moment k předjetí v domnění, že když jede podobnou trasu, nikdo do něj nebude nastupovat.
Na základě stížnosti cestujícího a po prokázání GPS sledováním vozidel (AUDIS/MPV) je dopravci udělena sankce. V případě četnějších stížností na konkrétní řidiče jsou do terénu vysíláni naši kontroloři.