Na výlet s OMH: Retrovlakem za parními lokomotivami do Lužné

Po podzimně-zimní pauze se vrací na stránky dopravního magazínu MHD86.cz tipy na víkendové výlety. První výlet, na který Vás letos vezmu je retrovlakem KŽC z Prahy do Rakovníka a následně prohlídka nejen parních lokomotiv v Lužné u Rakovníka. Vyrážíme.


O víkendech vyjíždí z Prahy několik turistických vlaků na které jsou nasazovány retrovlaky. Před rokem jsem vyzkoušel Kokořínský rychlík a tak letos padla volba na Rakovnický rychlík, který také provozuje KŽC. Ten vyráží o víkendech z pražského hlavního nádraží v 9:09, možné je nastoupit také na Smíchově v 9:15. Vlak o dvou vozech jel slušně zaplněný, takže skupinám i rodinám, které se chystají vlak využít doporučuji jet už z Hlavního nádraží.

Jeli jsme krásnou tratí Prokopským údolím a přes Rudnou a Loděnici do Berouna – Závodí. Až do začátku června totiž probíhá výluka. Běžně jede vlak tratí kolem Berounky přes Karlštejn. První zastávkou ve směru z Prahy je až Beroun – Závodí. Dále Rakovnický rychlík zastavuje v zastávkách Nižbor, Zbečno, Roztoky u Křivoklátu, Křivoklát a Rakovník, kde je vlak ukončen.

Rakovnický rychlík KŽC v Berouně Závodí

Výlukový jízdní řád Rakovnického rychlíku

Interiér vozů

Trať Beroun – Rakovník

Ve vlaku platí tarif Pražské integrovaný dopravy, který si přiznejme je poměrně složitý, ale cenově výhodný. Proto je dobrou zprávou, že do vlaku můžete nastoupit bez jízdenky a koupit jízdenku až u průvodčího, který Vám jí prodá ochotně bez příplatku a dle tarifu PID. Zároveň Vám započte případnou “legitku” na pásma, která vlastníte.

Většina cestující využívá vlak pro cestu do zastávky Křivoklát a následně pokračují pěšky na stejnojmenný hrad. Případně vystoupí o nějakou zastávku dříve a vydají se na turistický výlet. Pravda, okolí železniční trati je krásné na procházky a výlety.

Jen je třeba počítat s tím, že z důvodu výluky a přepřahání lokomotivy v Berouně – Závodí může dojít ke zpoždění vlaku, jako se stalo v našem případě. Na odjezdu ze Závodí jsme měli zpoždění asi 20 minut, ale strojvůdce potom za to “zabral” a pěkně jsme uháněli údolím.

zastávka Křivoklát

Rakovnický rychlík KŽC v Rakovníku

Rakovnický rychlík KŽC v Rakovníku

My jsme jeli až do Rakovníka, kam jsme přijeli po jedenácté (podle jízdního řádu je příjezd v 10:56). Jelikož vlak do Lužné u Rakovníka jede v 12:09, drobné zpoždění nám nevadilo a vyrazili jsme na procházku do centra. Koukli na náměstí, koupili si plechovkové občerstvení a vrátili se na nádraží. V motoráčku Českých drah z Rakovníka do Lužné nám platila ještě časová jízdenka z Rakovnického rychlíku, ale je to těsné. Záleží, v kolik Vám prodá jízdenku průvodčí ve vlaku KŽC.

V Lužné u Rakovníka jsme vystoupili v 12:20 a teď je na místě říct, že jediné občerství s jídlem najdete v areálu Muzea ČD. Kolem nádraží pohostinské podniky a stánky zavřeli už před pár lety. Odstavený restaurační vagón nabízí pivo-limo a fritovací klasiky smažený sýr, smažený řízek, hranolky.

Nádraží Lužná u Rakovníka

“Muzeum ČD se nachází v těsné blízkosti železniční stanice Lužná u Rakovníka v prostorách bývalé výtopny společnosti Buštěhradské dráhy. S vystavováním historických vozidel zde bylo započato roku 1997, a to nejprve formou dobrovolné činnosti členů několika spolků zabývajících se historií železnic. V roce 1999 byl provoz expozice převzat společností České dráhy, která ji v rámci Centra historických vozidel (CHV) provozuje až do současnosti,” uvádí stránky muzea.

V areálu muzea se nachází přes 30 parních lokomotiv, které jsou vystavené kolem fotogenické točny. Zastoupeny jsou na muzejních kolejích také dieselové a elektrické lokomotivy. Pro děti bude lákadlem svezení parní lokomotivou na úzkorozchodné dráze. V budově se nachází dobové předměty, fotografie a modelové železniční kolejiště. V areálu je také dětské hřiště.

Návštěvu muzea si můžete naplánovat na dny, kdy se koná doprovodný program a nebo využít libovolný víkend (v létě i přes týden), kdy budete mít naopak muzeum klidnější pro fotografování.

Pro cestu do Prahy jsme zvolili rychlík Českých drah Lány s odjezdem v 15:34 a příjezdem do stanice Praha-Bubny Vltavská v 16:49 (vystoupit lze také např. v Dejvicích). Ale šlo by stihnout i dřívější vlak s odjezdem v 14:21.

Jak vidíte, výlet není časově náročný. Proto je ideální například na některý slunný víkendový den a můžete na výlet vzít přátelé, rodinu, děti.

Zvlášť parní lokomotivy mají v kulisách točny a lesů neuvěřitelné kouzlo historie.

Přeji pěkný výlet.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou