Na jaře se v tichosti objevil na tramvajové zastávce Nádraží Vysočany nový zastávkový sloupek. Hned v začátku sklidil velkou kritiku a začal být nazýván padající obludou. Teď se ukazuje, že k podivnému sloupku se nechce dopravní podnik vyjádřit. Asi se jedná o nepříjemně položené otázky.
Už dva měsíce leží na tiskovém oddělení pražského dopravního podniku celkem jednoduché otázky, které se týkají zmíněného označníku. Člověk má pochopení pro období dovolených a že odpověď nepřijde hned zpátky. Ale dvouměsíční mlčení po několika urgencích také o něčem vypovídá. Ač zaslané otázky jsou jednoduché, pravděpodobně jsou velmi nepříjemné.
Otázky zaslané na dopravní podnik 2. 6. 2019:
- Kdo je dodavatelem sloupku?
- Byl objednán ze strany DPP/města? Kolik stál? Kdo rozhodl o jeho zakoupení?
- Nebo se jedná o prezentaci zdarma ze strany výrobce?
- Pokud byl objednán ze strany DPP/města – byla podoba sloupku konzultována se společností IPR Praha s ohledem na jednotný pražský mobiliář a další uliční zařízení?
- Chystá se DPP zakoupit další sloupky tohoto typu?
- Jak DPP vyhodnotil sloupky, které v minulosti na tramvajové trati do Podbaby?
Podle článku, který vyšel na webu denik.cz, stojí za tímto „moderním a elegantním“ označníkem firma Xanthus. Ta už je dopravních kruzích dobře známá. Když si zadáte do vyhledávače dopravní podnik a Xanthus “vylítnou” na Vás zpravodajské články: Za úplatu vynášeli informace. Software pak dopravní podnik draze platil, Pražský dopravní podnik dál tají data o poloze tramvají. Zveřejnění brání smlouva s dodavatelem, Programátoři vynesli informace z DPP, ten platí miliony za „vlastní“ software, Dopravní podnik Praha prohrál soud, musí zveřejňovat informace o poloze tramvají a autobusů, Praha nesmí ukázat, kde jedou tramvaje a autobusy. Nenecháme se vydírat, říká Hřib a chce změnit celý systém řízení dopravy, Pražský dopravní podnik dostal od ÚOHS pokutu 600 000 korun a DPP utíkají miliony. Chystá se zrevidovat nevýhodné smlouvy.
Nelze se proto divit, že pro Dopravní podnik hl. m. Prahy jsou zaslané otázky asi dost nepříjemné a dva měsíce na ně přes urgenci neodpovídá (i přes opakované přísliby, že odpovědi zašle).