DPP nakoupil v Maďarsku vyřazené tramvaje. Jejich modernizace se vleče roky

Zatímco maďarský Miskolc nakoupil nové tramvaje, aby mohl staré vozy vyřadit. Pražský dopravní podnik jde opačnou cestou. Místo nových tramvají skupuje od roku 2016 vyřazené vozy z Maďarska. Dodnes žádná z odkoupených maďarských tramvají nejezdí, jelikož dílny dopravního podniku neměly kapacitu na modernizaci těchto vozů. Teď se má situace zlepšit.


Plzeňská Škoda Transportation vyrobila v letech 2013-2014 pro maďarský Miskolc 31 moderních tramvají Škoda 26T ForCity Classic. Ty v provozu postupně nahradily dosluhující tramvaje KT8D5 vyrobené v ČKD Praha a ojeté tramvaje řady E z Vídně. Právě o vyřazené tramvaje KT8D5 projevil před několika lety zájem pražský dopravní podnik. V roce 2016 nakoupil prvních 7 vozů, ke kterým v letošním roce dokoupil dalších 8 vozů. Celkem odkoupil 15 tramvají.

Miskolc: Tramvaj KT8D5 na lince 1 (rok 2011)

Miskolc: Tramvaj Škoda 26 T ForCity Classic. Foto: David Dienstbier

Jedna vyřazená tramvaj z dodávky v roce 2016 stála podle dopravního podniku průměrně 1 390 000 Kč. Průměrná cena za vůz z letošní série byla 925 000 Kč. Důvodem byl horší stav vozů. Ač modernizace jedné tramvaje má zabrat pracovníkům dílen dopravního podniku 4 měsíce, od nákupu v roce 2016 dosud žádná z nich nebyla dokončena.

Podle vyjádření Ondřeje Kubáta z dopravního podniku vyjde modernizace tramvaje v dílnách přibližně na 21 milionů a poskytl plán zahájených prací. Ve roce 2019 mají být dokončeny dva vozy, v letech 2020-2023 budou každoročně dokončeny 3 vozy a poslední vůz bude zmodernizovaný v roce 2024. Průměrná doba zmodernizování jednoho vozu tak fakticky zabere zhruba 4 roky.

Zdroj: DPP

Zrekonstruovaná tramvaj KT8N ve smyčce Kotlářka

Plánuje DPP také nákup nových moderních tramvají? Ondřej Kubát z pražského dopravního podniku k tomu říká: “Na základě schválené strategie, zejména z důvodu plánovaného rozšiřování tratí DPP, o nákupu nových vozů uvažuje. Jako optimální se jeví zahájení veřejné soutěže a následné zajištění rámcové smlouvy na nové vozy v roce 2022. V období od roku 2024 (dle aktuální výstavby TT) bude nutné pořízení až 20 ks tramvají délky 32 metrů. V dalších letech od roku 2025 (taktéž dle upřesnění plánovaného vývoje výstavby TT) bude pořízeno dalších až 30 ks tramvají délky 32 metrů. Celkem by tedy došlo k pořízení cca 50 nových dlouhých tramvají (ekv. 100 T).”

Jenže kromě navýšení počtu tramvají pro nové tratě bude třeba řešit i modernizaci stávajícího vozového parku. Ulicemi Prahy jezdí pořád přes 300 vysokopodlažních tramvají řady T3, které už byly opakovaně opravovány a modernizovány. Bohužel i tak se ozývá nápady, že minimálně část z nich bude opětovně zmodernizována, místo pořízení nových vozů, jak činí v zemích na východ od Prahy.

Nebo se půjde už vyzkoušenou cestou a místo nových tramvají bude Praha vykupovat vyřazené tramvaje ČKD Tatra z celé střední a východní Evropy. Což by mohlo znamenat i rozšíření provozu retrolinek. K té s číslem 23 by mohly vzniknout další linky. Na začátku září musely být pro nedostatek provozních vozů vypraveny retrovozy i na běžnou linku 7. U veřejnosti to vyvolalo kladné reakce.

 

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou