Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou v rámci Dnů evropského dědictví zpřístupnil první zářijovou sobotu budovu terminálu městské dopravy, která byla slavnostně otevřena v srpnu 1996. Dvě stovky zájemců si prohlédlo unikátní stavbu, jejíž návštěva je skutečně výjimečná. K vidění byly prostory dispečinku s výkladem, kanceláře a tzv. šoférka (místo pro odpočinek a získávání informací řidičů).
Zážitkem pro zúčastněné bylo osobní setkání s architektem stavby, inženýrem Patrikem Kotasem. Jak sám přiznával, do budovy vstoupil po 22letech. Několik hodin zajímavě popisoval návštěvníkům a zájemcům o architekturu města nebo dopravních objektů, původní urbanistický záměr investora s budovou a jejím umístěním. Málokdo z Liberečanů tušil, že cílem zadání bylo v místě vytvořit náměstí s dominancí pěšího prostoru, do kterého pouze vjíždějí autobusy a tramvaje, které dokáží v témže veřejném prostoru vzájemně koexistovat. Původní koncepci prostoru chápaného jako náměstí se zřetelně viditelným akcentem, tvořily hodiny v hlavní průhledové ose.
Hodiny se staly postupem času symbolem a místem pro setkávání Liberečanů a návštěvníků města. Jejich průměr 4,5m je ve své době řadil mezi jedny z největších v České republice.
Atypický červeno-laminátový objekt vznikal ve stejné době jako rekonstrukce a dostavba areálu tramvajové vozovny dopravního podniku. Obě stavby v tom čase představovaly symbol vítězství nad nebezpečím, že budou tramvaje v Liberci definitivně zrušeny, což v té době reálně hrozilo. Liberecké tramvaje tehdy a ještě v nedávné době byly červené. Proto vozovna i terminál MHD nesou jako svůj základní vizuální znak červenou barvu.
Z terminálu a jeho okolí se stal postupně centrální uzel MHD s intenzitou, která fakticky i pocitově výrazně přesahuje původní koncepci prostoru chápaného jako náměstí. „Co se s prostorem v okolí terminálu městské dopravy na Fügnerově ulici stane do budoucna,“ zněla otázka mnoha návštěvníků. Podle architekta nelze přidávat intenzitu dopravy v okolí stavby, byť to je čistě z dopravního hlediska pochopitelné pro místo centrálního přestupního uzlu. Vedení dopravního podniku bylo zájmem veřejnosti o budovu terminálu potěšeno. Uvědomuje si její unikátnost a důležitost daného místa pro cestující.
Zdroj: TZ DPML