V Hradci jezdí desítka nových autobusů a budou další

Během posledního půlroku zařadil postupně Dopravní podnik města Hradce Králové do běhu deset nových autobusů. Jsou třídveřové, klimatizované a vybavené USB porty pro nabíjení elektroniky pro cestující. Díky jinému uspořádání sedaček před zadními dveřmi je zajištěn hladší nástup a výstup a lepší průchod vozem. Dopravní podnik chce v příštím roce ještě pořídit dalších deset těchto vozů. Nejvýznamnější investiční akcí letošního roku byla rekonstrukce mycí linky, která je ve zkušebním provozu od konce září.


„Jde o nízkopodlažní autobusy Iveco Urbanway 12 m – Tector 7 s dieselovým motorem splňujícím emisní normu Euro 6. Kapacitu mají 28 sedících a 78 stojících pasažérů. Oproti předešlým vozidlům mají tyto jiné uspořádání sedaček před prostředními dveřmi, aby mohli cestující lépe procházet vozem a také výstup je snadnější. Cestující jistě ocení i možnost dobít si telefon nebo tablet přímo ve voze díky USB portům na nabíjení. Rovněž v budoucnosti chceme zprovoznit i wifi připojení,“ říká ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham. V příštím roce by měl stejný typ autobusu rozšířit flotilu o dalších deset nových vozů. „Předpokládáme, že pět by mohlo být dodáno v první polovině roku. Rádi bychom, aby vozy byly vybaveny

kamerovým systémem.“

Nejvýznamnější investicí letošního roku byla rekonstrukce myčky vozidel MHD. „Dvaadvacet let starou technologii nahradila nová mycí linka. K mytí se používá recyklovaná voda, znečištěné vody jsou přečištěny v naší čistírně odpadních vod a vráceny do mycího cyklu. Myčka pracuje navíc automaticky, sama rozpozná, o jaký typ vozidla se jedná, jestli autobus, trolejbus nebo elektrobus. Je to nutné rozlišovat, protože v případě trolejbusů například nedochází k mytí zadního čela s ohledem na lana sběračů. Nově můžeme využít volitelné mytí spodku vozidla a závěrečné sušení,“ vysvětluje Abraham. Zrekonstruovaná myčka byla do zkušebního provozu uvedena koncem září.

Kromě autobusů na dieselový pohon má dopravní podnik ve vozovém parku ještě třiadvacet elektrobusů, které jsou plně klimatizované a mohou přepravit až sto cestujících, z nichž pětatřicet má možnost sezení. Minimální dojezd tohoto elektrobusu je 180 kilometrů na jedno nabití. Na elektrickou energii jezdí také trolejbusy. Vloni byly do flotily elektrovozidel doplněny ještě speciální trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem, které jsou schopny ujet až deset kilometrů své trasy bez trolejového vedení. Nákupem elektrobusů a trolejbusů hradecký dopravní podnik dosáhl stavu, kdy více než polovina vozového parku jezdí na elektrickou energii. „Dvacet kusů nových elektrobusů od podzimu loňského roku ujelo na linkách MHD už víc než jeden milion kilometrů a celkově elektrobusová flotila našeho DP již ujela více než milion a půl kilometrů,“ dodává Abraham.

TZ DPMHK

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)