SŽDC se bojí veřejně odpovídat na „nepříjemné“ dotazy k „rychlodráze“ na letiště

Kolem stavby „rychlodráhy“ na letiště, resp. modernizaci lokální trati Praha – Masarykovo nádraží – Praha – Ruzyně s odbočkou na letiště je mnoho nejasností. Na jednu stranu se snaží Správy dopravní a železniční cesty (SŽDC) pořádat setkání s občany, ale na druhou stranu se organizace bojí veřejně odpovídat na konkrétní dotazy.

Lidé z posledního setkání odcházeli se smíšenými pocity. V sále se „utkali“ dvě skupiny obyvatel. Obyvatelé Ořechovky byli rádi, že se jim podařilo vyjednat přesunutí tunelů pod Baterie, proti čemž logicky nyní protestují lidé z Baterií a Norbertova. Jenže na řádu konkrétních dotazů se obyvatelé dozvěděli jen obecné odpovědi ze strany SŽDC.

Podobně se chová SŽDC na sociálních sítích. Pokud v diskuzi padnou konkrétní dotazy, na které jsou pravděpodobně negativní odpovědi, SŽDC na dotaz odmítne odpovědět. Například na dotaz „Jak je to s tou „dezinformací“, že po opravě/modernizaci nebude z kapacitních důvodů možné, aby všechny vlaky jely až na konečnou – Masarykovo nádr. a část jich bude muset být ukončena na Veleslavíně, kde budou muset lidé přestupovat na metro. Tak jako dnes z autobusů,“ reagovalo SŽDC: „Bavit se nyní o nějakém dopravním modelu je velice předčasné, jsou to jen možnosti a nejsme to my, kdo bude objednávat vlaky.

Tato reakce SŽDC si vyžádala posměšky od dalších uživatelů Facebooku, jelikož dopravní modely se tvoří dřív, než se něco začne stavět. Po nátlaku od dalších lidí odepsalo SŽDC na Facebooku: „Zažádejte si o informace příslušným způsobem a dostanete je.“

Z toho je velmi dobře patrné, že dotaz je natolik nepříjemný, že na něj nechce SŽDC reagovat veřejně.

Facebook SŽDC

V další diskuzi na facebookovém profilu SŽDC byla prosba na zveřejnění materiálů, které byly prezentovány na diskuzním setkání s občany v hotelu DAP v Praze 6. Na to přišla odpověď SŽDC: „Nevím, jaké materiály konkrétně tam byly prezentovány, ale veškeré aktuality kolem tohoto projektu jsou na webu.“. Na následující dotaz pana Petra z Prahy 6: „Tam jsou obecné informace. Jedná se mi o výkresovou část, řezy a pak jak bylo citováno z podkladu pro DUR“, už  SŽDC odmítlo zcela odpovědět.

Dalšímu zájemci o podklady k modernizaci trati se SŽDC vymlouvalo komentářem: „Nevím, zda víte, jak taková studie proveditelnosti vypadá – stovky stránek a stovky megabytů dat. Jak se to má zveřejnit na Facebooku? Zažádejte si o to a dostanete žádaná data. Není to nic tajného. „

Odpověď si může čtenář vyložit dvěma způsoby. Buď osoba, která za SŽDC odpovídá nemá dostatečné počítačové dovednosti, aby dokázala zveřejnit jakýkoliv dokument na internetu a sdílet jej, což je věc, která patří k základním znalostem a nebo se SŽDC bojí tyto dokumenty veřejně lidem představit a proto volí svou oblíbenou větu: „Zažádejte si o to a dostanete žádaná data“, čímž je pravděpodobně myšlen byrokratický postup zažádání dle zákona 106/1999 o svobodném přístupu k informacím.

Na druhém facebookovském profilu, který se jmenuje „Moderní cesta na letiště“, jsou diskutující s „nepříjemnými“ dotazy rovnou blokováni. V tom má profil SŽDC pořád lepší morální kredit.

Celá modernizace železniční tratě tak vyvolává další a další pochybnosti, které slušně řečeno zapáchají. Projekt dráhy je placen z peněz občanů, ale na konkrétní dotazy nedostávají občané odpovědi.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.