V pátek 22. listopadu 2019 se pražský dopravní podnik rozloučí s posledními autobusy plnícími emisní normu EURO II. Mezi lety 1996 – 2019 bylo v provozu více než 700 autobusů s motory LIAZ a Renault, které v době svého vzniku odpovídaly právě této dnes již několikrát překonané emisní normě.
V současné době je ve vozovém parku městského dopravce 1150 autobusů, z nichž 408 plní aktuální normu EURO VI a 518 pak odpovídá normě EURO V/EEV. Zbývající autobusy jsou v provedení EURO III a IV, avšak i tyto vozy rychle mizí z ulic.
Z technického pohledu představují městské autobusy s označením EURO II poslední motorizaci, která byla vybavena klasickou koncepcí palivové soustavy, jejímž hlavním prvkem bylo mechanické vstřikovací čerpadlo včetně mechanicky ovládaných vstřikovačů. Tato jednoduchá, konstrukčně nenáročná a provozně spolehlivá koncepce však musela být s nástupem normy EURO III nahrazena novými prvky, které se již neobešly bez elektronického řízení. Samotná konstrukce autobusů byla rovněž na velmi solidní úrovni, což dokládá dlouholetý provoz v náročných podmínkách, který značně překonal původně deklarovanou životnost 10, resp. 12 let.
Poslední autobusy s motory emisní normy EURO II, kterou zastupují typy Karosa B941E a Renault City Bus, vyjedou v pátek 22. listopadu 2019 odpoledne na linky 185 (ev. č. 3283, 3302) a 140 (ev. č. 6349) z autobusového obratiště Palmovka. Pro zájemce o svezení nebo pořízení fotografií budou vozy přistaveny přibližně ve 14.30 hodin.
Odjezdy linky číslo 185 z Palmovky
- Směr Bakovská: 15.15, 15.45, 16.15, 16.45, 17.15, 17.45, 18.15,
- Směr Vinořský hřbitov: 18.39
Odjezdy linky číslo 185 z Bakovské
- Směr Palmovka: 15.35, 16.05, 16.35, 17.05, 17.35, 18.05
- Směr Letňany: 18.35
Odjezdy linky číslo 140
- Směr Čakovice: 15.34, 17.19, 18.36, 19.52
- Směr Palmovka: 16.14, 17.59, 19.14
Z provozně-technický důvodů může dojít ke změnám ve vypravení jednotlivých vozů.
Zdroj: TZ DPP, foto: Petr Bechyně