Přesně tři a půl roku po zavedení bezhotovostních plateb bankovními kartami ve všech vozidlech ruší Dopravní podnik Ostrava (DPO) od nového roku papírové jízdenky. V rámci prodeje jednorázových krátkodobých jízdenek poklesl jejich podíl zhruba na třetinu celkového objemu. Přechodem na elektronické jízdné ušetří DPO ročně 10 milionů korun. DPO zároveň nebude muset investovat do obnovy označovačů papírových jízdenek.
Jako první ze všech českých dopravních podniků končí DPO s papírovými jízdenkami. V říjnu proběhl poslední tisk, k 31. 12. 2019 definitivně skončí jejich prodej a k 31. 3. 2020 i jejich platnost. „Je to zásadní a evoluční krok, o který si naši cestující svým chováním řekli vlastně sami. První měsíc (v červenci 2016) po zavedení bezhotovostních plateb bankovními kartami ve vozidlech DPO využilo tuto novou formu odbavení jen 5 procent cestujících. A dnes (v listopadu 2019) ji využívá více než polovina. Navíc dalších více než 15% cestujících volí jiný druh elektronické platby SMSkou, ODISkou nebo apkou MojeDPO,“ vysvětluje jeden z důvodů tohoto rozhodnutí předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys. Další důvody jsou hlavně ekonomické. Kromě každoroční úspory ve výši zhruba 10 milionů korun nemusí DPO investovat do obnovy odbavovacího systému na papírové jízdenky, která by byla po 25 letech fungování jinak nezbytná.
- DPP hledá zhotovitele elektrifikace autobusových linek č. 131 a 176
- Noví jezevčíci v metru mají další novou podobu
- Nová tramvajová trať v Tallinnu propojuje centrum s přístavem
- DPP obdržel dvě žádosti o účast v soutěži na metro C a D
- Ostravský terminál Náměstí Republiky projde modernizací
- Dopravní podcast (187) → Městská doprava v Norimberku
DPO vychází od příštího roku vstříc i těm, kteří na odbavení pomocí bankovní karty z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí přejít, a to zavedením tzv. Kreditních jízdenek. Ty budou k dostání v 18 zcela nových automatech, ve všech prodejnách DPO, ve všech pobočkách Ostravského informačního servisu a u externích prodejců. Kreditní jízdenky lze opakovaně dobíjet. „Kreditní jízdenkou se cestující odbaví stejně jako platební kartou, budeme tak mít pouze jeden odbavovací systém namísto současných dvou. Tím, že si je mohou lidé dobíjet, má celý systém i určitý ekologický aspekt. A když už jsme u ekologie, to nejzásadnější v této oblasti čeká na cestující v Ostravě už za rok, kdy definitivně skončíme s dieselem v rámci celého vozového parku DPO a přejdeme pouze na CNG a elektrobusy,“ dodává Daniel Morys.
TZ DPO