Do jara příštího roku bude na Palackého náměstí umístěn testovací prototyp zastávkového přístřešku MHD se zábradlím. Návrh vzešel ze soutěže, kterou uspořádal Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) v loňském roce.
Testovací období má zjistit funkčnost a design nové zastávky, jejíž cena v sériové výrobě nepřesáhne 200 000 Kč. Příští rok pak bude vypsáno veřejné výběrové řízení na nového dodavatele a správce tohoto městského mobiliáře. Díky tomu bude mít město plnou kontrolu nad reklamou a nad příjmy z ní plynoucí.
V současné chvíli je v Praze nedostatek zastávkových přístřešků. Nejen, že je zastávek málo, ale téměř polovina z nich je zastaralá a neumožňuje tak využívat nové technologie. Tyto přístřešky nejsou ve vlastnictví Prahy, a proto má hlavní město velmi omezenou možnost ovlivnit jejich vzhled a postrádá tak kontrolu nad reklamou a příjmy, které z ní plynou. V létě roku 2021 vyprší smlouva se současným správcem mobiliáře a ve veřejném výběrovém řízení bude vybrán jak nový dodavatel zastávkových přístřešků, tak i jejich správce. Ten bude pro hlavní město o vítězný typ pečovat.
„Městský mobiliář je často přehlíženou, ale velice důležitou složkou města, na kterou nesmíme zapomínat. Kromě toho, že poskytuje pohodlí svým uživatelům, by měl být reprezentativní a snadno udržovatelný. Všechny tyto atributy nový zastávkový přístřešek splňuje, a proto mě těší, že se v Praze začne postupně rozšiřovat,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.
„Zastávka veřejné dopravy je důležitým prvkem ve veřejném prostoru, který neodmyslitelně patří k MHD. Ať už se jedná o dopravní stavbu nebo zastávku, vždy musíme myslet na to, aby výsledek vypadal pěkně a zapadal do svého okolí,“ vysvětluje Adam Scheinherr, radní pro oblast dopravy.
- České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron
- DHL ukončilo financování linky 354 a zavedlo vlastní svozové linky A až D
- Lime v roce 2023 v Praze najel téměř 3 miliony kilometrů
- Dopravní podcast (176) → Miroslav Řezníček, zákaznická péče Flixbus
- Podcast dopravní 6 (30) → Ceny parkování v Evropě, budoucnost nádraží a dopravní historie
- DPP pořádá tuto sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra
Inciativa sjednotit městský mobiliář a vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy, vznikla již v roce 2017. Tehdy se začalo s hledáním designu městské lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola. Vítězný návrh pak prošel testovacím obdobím a dnes se Pražané s novým mobiliářem setkají například ve Stromovce, na Petříně nebo na Strossmayerově náměstí. Odpadkový koš dokonce letos získal prestižní ocenění Red Dot Design Award.
Jednotný vzhled mobiliáře přispěje ke snížení počtu typů „městského nábytku“, podpoří jednotný design těchto prvků a nastaví tak standard, který by minimálně měl mobiliář splňovat.
„Ucelený design městského mobiliáře pomůže výrazně zvýšit kvalitu veřejných prostranství v Praze. Těší mě, Praha má svůj vlastní design, se kterým se může prezentovat,“ říká Petr Hlaváček, radní pro oblast územního rozvoje.
Testovací prototyp bude na Palackého náměstí umístěn celkem 6 měsíců. V průběhu jara 2020 bude testovací období vyhodnoceno a na jeho základě bude přístřešek se zábradlím případně upraven. Poté bude následovat výroba pilotní série, která by se měla objevit již na různých místech v Praze.
„Po více než dvaceti letech získá Praha zastávky do svého majetku a bude tak nad nimi mít kontrolu nejenom z pohledu jejich rozmístění, funkčnosti, ale také nad reklamou. Tento dohled Praze dodnes chyběl,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
TZ IPR Praha
- České dráhy kupují deset lokomotiv VectronČeské dráhy kupují od leasingové společnosti RSL deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v letošním roce postupně přebírat do svého majetku. V provozu budou na všech obvyklých výkonech společně s ostatními lokomotivami Siemens Vectron, které má dopravce pronajaté od společností ELL a RSL. „Letošní rok je v historii Českých drah rekordní v objemu financí investovaných do nových vozidel … Pokračovat ve čtení
- DHL ukončilo financování linky 354 a zavedlo vlastní svozové linky A až DLinka 354, která propojuje oblast Černý Most s Horními Počernicemi a slouží k obsluze několika obcí a logistických areálů včetně skladů DHL, prošla nedávnými změnami. V minulosti, když byla větší poptávka, linka posilovala své kapacity, ale v poslední době došlo k omezení a autobusy na této lince jezdí méně často. Jednou z klíčových změn je … Pokračovat ve čtení
- Lime v roce 2023 v Praze najel téměř 3 miliony kilometrůLime za sebou má rekordní rok. Koloběžky a kola Lime v Praze loni najely téměř 3 miliony kilometrů. Od začátku působení společnosti v hlavním městě tak Lime nabídl alternativu k více než 800 tisícům potenciálních přejezdů autem. Vzrostl také počet místních, kteří si koloběžky zvykli používat – právě v roce 2023 se počet jízd cizinců a Čechů na strojích … Pokračovat ve čtení
- Dopravní podcast (176) → Miroslav Řezníček, zákaznická péče FlixbusVystudoval dějiny umění, působil jako manažer vlakové soupravy a nyní se věnuje zákaznické péči v autobusové dopravě. Hostem Dopravního podcastu je Miroslav Řezníček, senior operations manager ve Flixbusu.Jak probíhá nákup jízdenek a jejich změny těsně před odjezdem? Jak na sebe navazují přestupy a kdy Flixbus garantuje spojení s přestupy? Co dělat, když zapomenete v autobusu … Pokračovat ve čtení
- Podcast dopravní 6 (30) → Ceny parkování v Evropě, budoucnost nádraží a dopravní historieCeny parkování v Evropě, optimalizace zimního úklidu, cyklostojany, nové podchody u modernizované trati Veleslavín – Ruzyně, budoucnost výpravních budov na železnici a komentované jízd na téma dopravní historie. Zajímá vás dopravní dění v Praze 6? Pusťte si Podcast dopravní 6. ___Dopravní 6. Podcast, ve kterém Ondřeje Matěje Hrubeš, radního pro dopravu Prahy 6, zpovídá rozhlasový … Pokračovat ve čtení