Dodavatelem obručí na kola tramvají pro DPP je nově Pražská strojírna

Některé vozy z důvodu propadu kolejí škrtaly "břichem" o kočičí hlavy

Pražská strojírna, dceřiná společnost Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), uvedla do provozu nový prvotřídní soustruh VSC. Díky tomu se stala strategickým dodavatelem obručí tramvajových kol pro DPP.

Všechny velkokapacitní tramvaje, které jezdí v ČR, používají tzv. skládaná kola, kompletována z jednotlivých dílů, ve kterých je obruč oddělena od středového disku resp. náboje pryžovými segmenty. Ty slouží zejména k odpružení a tlumení nárazů během jízdy tramvaje, tj. celkovému snížení hladiny hluku. Skládaná kola se poprvé objevila už u typu tramvaje T1 vyráběné v 50. letech v Tatře Smíchov.  Výrobě obručí pro tramvajová kola se věnuje také Pražská strojírna. Jejich produkce je však možná pouze s pomocí speciálního soustruhu, který je schopný složitý proces výroby zvládnout. Vertikální soustruhy série VSC se díky specifické konstrukci stroje řadí mezi nejlepší svého druhu. Jsou velmi univerzální, tuhé, přesné a mají velmi dlouhou životnost. Díky nedávné investici do vertikálního soustruhu VSC může Pražská strojírna nově vyrábět obruče pro tramvajová kola všech typů vozů (s výjimkou T6) a monobloky. Tento karusel zvládá operace vnitřního i vnějšího soustružení, frézování, vrtání, gravírování a výrobu závitů.

„Pro firmu je vždy příznivější, když může mít výrobce důležitých součástek v rámci svého vlastního podniku. Těší nás tedy, že se dodavatelem obručí tramvajových kol pro Prahu stáváme právě my. Vertikální soustruh VSC 1050 M+C 2ATC je absolutní špičkou. Jeho řídicí systém značky Siemens nabízí mnoho funkcí, dobře dostupný servis a jednoduché ovládání. Veškerá hlášení systému jsou navíc v češtině. Od firmy TDZ Turn jsme jej pořídili za necelých 9 milionů korun,“ říká Robert Masarovič, předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny.

Pražská strojírna nám v současnosti dodává obruče na všechny typy kol pro celý vozový park DPP kromě tramvají 15T, a nově také pryžové segmenty. Od ledna 2020 budeme od Pražské strojírny odebírat také obruče pro kola tramvají 15T. Našim dlouhodobým cílem totiž je si kompletovat a skládat kola z jednotlivých dílů vlastními kapacitami v naší opravně tramvají místo nakupování již hotových kol. Díky tomu budeme mít pod kontrolou celou technologii od výroby obručí po kompletaci kol včetně zkoušek,“ doplňuje Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Přístroj váží 19,5 tuny. Průměr jeho upínací plochy je 81 cm, maximální oběžný průměr je 105 cm, rozměry celého stroje jsou pak 355 x 450 x 450 cm. Má 24 polohový zásobník nástrojů (12 vpravo a 12 vlevo) mimo pracovní prostor, který výrazně zvětšuje možnosti stroje, poskytuje velkou variabilitu a nabízí možnost práce v zásobníku i během obrábění. Tento způsob také eliminuje nebezpečí kolize zásobníku s obrobkem. Pokud dojde ke kolizi nástroje s obrobkem, dovoluje rychlý a snadný servis.

Umožňuje upínání nástrojů do vřetena přes kužel BT 50 (vynikající tuhost, variabilita). Kluzné vedení je vysoce tuhé a dodává přístroji přesnost. Přístroj je na obou vřetenech vybaven převodovkou, dokáže tak dosáhnout velice vysokého výkonu. Je také vybaven pohonem rotačních nástrojů. Tvrdost vodicích ploch je 52 až 56 HRC.

TZ DPP