27. srpna 2019 dorazil do vozovny Alpenstraße v rakouském Salzburgu první trolejbus Hess z celkem 15 objednaných vozů. Ty jsou součástí tendru na až 50 vozů, ve kterém v loňském roce zvítězil Hess společně s polským Solarisem. Na naše poměry zvláštní výsledek vznikl díky požadavku DP, aby si mohl v průběhu dodávek vybírat mezi 2 uchazeči, kteří splnili zadávací podmínky.
V první části na 15 vozů, z toho 11 parciálních, porazil Hess Solaris díky nabízeným kratším dodacím lhůtám. Salzburg totiž potřeboval rychle navýšit počet trolejbusů, což Solaris nebyl schopen zajistit. Stav byl tak vážný, že občas musely v provozu vypomáhat i historické trolejbusy. Dodávky nových vozů umožnily nejen potřebné zvýšení provozní zálohy, ale i prodloužení linky č. 5 ze současné konečné Birkensiedlung na novou konečnou Grödig za pomoci baterií. Prodloužení je v provozu od 9. 9. 2019, kdy zde byl poprvé nasazen nový Hess. Zatím pouze v intervalu 90 minut, ale s dodávkami dalších vozů se bude interval zkracovat.
Do Salzburgu jsou dodávány vozy pod označením Hess SwissTrolley lighTram® 19 DC, které jsou dlouhé 18,75m a pojmou 155 pasažérů, z toho 38 sedících. Trolejbusy obdrží evidenční čísla 401-415. Do konce letošního roku má být dodáno 11 kusů, zbylé 4 přijdou na jaře 2020. Jedná se o první plnohodnotné parciální trolejbusy ve městě, avšak mnoho trolejbusů je vybaveno nouzovým pojezdem, ať už diesel agregátem nebo bateriemi.
Po této obnově vozového parku Salzburg definitivně opustí poslední vozy Gräf&Stift. V provozu zbývá posledních 10 zástupců typu NGT204 M16 z let 1994-1997, které se v posledních letech dařilo úspěšně prodávat na Ukrajinu do města Ivano-Frankivsk. Vyřazovat se ale začaly i belgické trolejbusy Van Hool dodávané v letech 2000-2003. Zatím byl vyřazen pouze vůz č. 272, avšak můžou následovat i další, které jsou ve špatném technickém stavu.
Text: Dominik Konečný
Foto: Jan Roider
Vyšlo v časopise Městská doprava 4/2019, který si můžete předplatit
- Lime doveze do Prahy elektrokola 4. generace. Budou mít stejnou baterii jako elektrokoloběžkyLime s novou sezónou přináší do Prahy i lepší elektrokola. Díky automatické převodovce a většímu výkonu dokážou v kopcovité metropoli obsloužit širší paletu jezdců. Baterie, která vydrží sedm průměrných jízd, je … Pokračovat ve čtení
- V Buči vyjely autobusy z PrahyJiž v loňském roce jsme zde informovali, že Praha věnuje pět autobusů ukrajinským městům Mykolajiv a Buča. Jednalo se o tři autobusy typu SOR NB 12, evidenční čísla 3546, 3566 … Pokračovat ve čtení
- Dopravní podcast (192) → Roman Hloch, tramvaje v Sarajevu a léto s IkarusemJeště nedávno to vypadalo na konec tramvají K2 v Sarajevu. Jenže město se rozhodlo zásadně rozšířit tramvajovou síť a k tomu nebudou stačit nově pořízené Stadlery. Kam se staví … Pokračovat ve čtení
- Do Halle a Rostocku přijíždí TINA!Rok 2025 přinesl do německých měst Halle a Rostock inovaci v městské dopravě. Na scénu přicházejí nové tramvaje TINA (Total Integrated Low-floor Drive), které nastavují vyšší standard v oblasti … Pokračovat ve čtení
- Brno se rozloučí s trolejbusy Škoda 21TrDopravní podnik města Brna po více než čtvrtstoletí ukončil provoz trolejbusů Škoda 21Tr. Brno se stalo historicky největším provozovatelem vozů tohoto typu. „Jednadvacítky“ se staly symbolem modernizace městské dopravy … Pokračovat ve čtení