27. srpna 2019 dorazil do vozovny Alpenstraße v rakouském Salzburgu první trolejbus Hess z celkem 15 objednaných vozů. Ty jsou součástí tendru na až 50 vozů, ve kterém v loňském roce zvítězil Hess společně s polským Solarisem. Na naše poměry zvláštní výsledek vznikl díky požadavku DP, aby si mohl v průběhu dodávek vybírat mezi 2 uchazeči, kteří splnili zadávací podmínky.
V první části na 15 vozů, z toho 11 parciálních, porazil Hess Solaris díky nabízeným kratším dodacím lhůtám. Salzburg totiž potřeboval rychle navýšit počet trolejbusů, což Solaris nebyl schopen zajistit. Stav byl tak vážný, že občas musely v provozu vypomáhat i historické trolejbusy. Dodávky nových vozů umožnily nejen potřebné zvýšení provozní zálohy, ale i prodloužení linky č. 5 ze současné konečné Birkensiedlung na novou konečnou Grödig za pomoci baterií. Prodloužení je v provozu od 9. 9. 2019, kdy zde byl poprvé nasazen nový Hess. Zatím pouze v intervalu 90 minut, ale s dodávkami dalších vozů se bude interval zkracovat.
Do Salzburgu jsou dodávány vozy pod označením Hess SwissTrolley lighTram® 19 DC, které jsou dlouhé 18,75m a pojmou 155 pasažérů, z toho 38 sedících. Trolejbusy obdrží evidenční čísla 401-415. Do konce letošního roku má být dodáno 11 kusů, zbylé 4 přijdou na jaře 2020. Jedná se o první plnohodnotné parciální trolejbusy ve městě, avšak mnoho trolejbusů je vybaveno nouzovým pojezdem, ať už diesel agregátem nebo bateriemi.
Po této obnově vozového parku Salzburg definitivně opustí poslední vozy Gräf&Stift. V provozu zbývá posledních 10 zástupců typu NGT204 M16 z let 1994-1997, které se v posledních letech dařilo úspěšně prodávat na Ukrajinu do města Ivano-Frankivsk. Vyřazovat se ale začaly i belgické trolejbusy Van Hool dodávané v letech 2000-2003. Zatím byl vyřazen pouze vůz č. 272, avšak můžou následovat i další, které jsou ve špatném technickém stavu.
Text: Dominik Konečný
Foto: Jan Roider
Vyšlo v časopise Městská doprava 4/2019, který si můžete předplatit
- České dráhy kupují deset lokomotiv VectronČeské dráhy kupují od leasingové společnosti RSL deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v letošním roce postupně přebírat do svého majetku. V provozu budou na všech obvyklých výkonech společně … Pokračovat ve čtení
- DHL ukončilo financování linky 354 a zavedlo vlastní svozové linky A až DLinka 354, která propojuje oblast Černý Most s Horními Počernicemi a slouží k obsluze několika obcí a logistických areálů včetně skladů DHL, prošla nedávnými změnami. V minulosti, když byla … Pokračovat ve čtení
- Lime v roce 2023 v Praze najel téměř 3 miliony kilometrůLime za sebou má rekordní rok. Koloběžky a kola Lime v Praze loni najely téměř 3 miliony kilometrů. Od začátku působení společnosti v hlavním městě tak Lime nabídl alternativu k více než … Pokračovat ve čtení
- Dopravní podcast (176) → Miroslav Řezníček, zákaznická péče FlixbusVystudoval dějiny umění, působil jako manažer vlakové soupravy a nyní se věnuje zákaznické péči v autobusové dopravě. Hostem Dopravního podcastu je Miroslav Řezníček, senior operations manager ve Flixbusu.Jak probíhá … Pokračovat ve čtení
- Podcast dopravní 6 (30) → Ceny parkování v Evropě, budoucnost nádraží a dopravní historieCeny parkování v Evropě, optimalizace zimního úklidu, cyklostojany, nové podchody u modernizované trati Veleslavín – Ruzyně, budoucnost výpravních budov na železnici a komentované jízd na téma dopravní historie. Zajímá … Pokračovat ve čtení