Městské části jsou znepokojené z omezeného provozu pražské MHD

Městská doprava jezdí v lednu a v únoru v omezeném provozu. Jenže místo původního omezení o cca 10-15 % existují případy, kde byl interval prodloužen o 50 % a to se nelíbí radním v jednotlivých městských částech.

Důvodem pro omezení provozu je nedostatek řidičů u Dopravního podniku hl. m. Prahy. Přitom existují nabídky soukromých dopravců, kteří se nabídli převzít některé linky od dopravního podniku.

Dokonce radní pro pražskou dopravu Adam Scheinherr sliboval na listopadovém zastupitelstvu, že např. linku 216 odebere dopravním podniku. Nestalo se. Místo toho byla linka zásadně omezena a to i přesto, že jezdí k vojenské nemocnici.

„Provoz MHD je na Šestce opět omezen. I když mi Adam Scheinherr na zastupitelstvu osobně sliboval, že k výraznému omezení dopravy během zimních měsíců nedojde, realita je úplně jiná. Linka 216, která slouží obyvatelům Hanspaulky, Vokovic, Střešovic a Ořechovky jako přímé spojení k Ústřední vojenské nemocnici byla bez oznámení výrazně omezena. Lidé teď musejí počítat s intervalem linky, který trvá až 2 hodiny. To je naprosto nepřijatelné, takové omezení nikdy nebylo ani během letních prázdnin. Sám jsem již před 2 měsíci navrhoval, aby hlavní město jednalo se soukromými dopravci a ti linku přebrali. To se bohužel děje jen velmi pozvolna. Doufám, že se k situaci postaví náměstek Scheinherr čelem a bude jí s DPP co nejdříve řešit,“ napsal na internetu Jakub Stárek (ODS), místostarosta Prahy 6 a zastupitel hl. m. Prahy.

Jenže k žádné změně nedošlo. „Pan radní Adam Scheinherr evidentně rezignoval na řešení dopravních problémů našich spoluobčanů. Jak si mám totiž jinak vysvětlit jeho absenci vůle něco dělat s autobusovou linkou 216? Občané čekají až dvě hodiny na zastávce a ze strany města stále nevidím žádný posun se s nastalou situací popasovat,“ sdělil Jakub Stárek.

Lepší není ani situace na Praze 8, kde byl prodloužen interval na páteřní autobusové lince 200, která zajišťuje spojení z bohnického sídliště k metru Kobylisy.

„Poslal jsem dopis náměstkovi pro dopravu Adamovi Scheinherrovi, v němž jej žádám, aby byl od 1. března 2020 navrácen plný jízdní řád všech linek MHD v celé Praze 8. Plošné omezení provozu na území celého hlavního města trvající od října 2019 do února 2020 z důvodu nedostatku řidičů dovedu pochopit. Pokud je opravdu jen dočasné. Ale vzhledem k deklarované podpoře MHD by nemělo dojít k rušení spojů natrvalo. Proto jsem požádal, aby byl navrácen plný jízdní řád všech spojů v Praze 8 do stavu před tímto omezením provozu,“ sdělil radní pro dopravu Prahy 8 Tomáš Slabihoudek (TOP 09).

A dodává: „Především mě znepokojilo, že je tendence nechat snížený počet spojů velmi vytížené linky č. 200, jejíž interval byl oproti standardnímu jízdnímu řádu prodloužen o 50 % v ranní špičce (intenzita 3 minut namísto standardních 2 minut) a o 30 % v odpolední špičce. Vzhledem k tomu, že jde o klíčový dopravní spoj pro celé sídliště Bohnice (cca 30 tisíc obyvatel), jedná se o významný kapacitní rozdíl. Také jsem požádal o vrácení do původní trasy u linky 102 s konečnou zastávkou Staré Bohnice.“

Podobně jako Stárek vyzývá Slabihoudek k zapojení soukromých dopravců, jestliže dopravní podnik nemá dostatečný počet řidičů.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou