Velmi sledovaný byl na začátku roku převrat na radnici Prahy 1. Zastupitelé odvolali bývalého starostu Pavla Čižinského (zvolen do zastupitelstva za Praha 1 Sobě) a zvolili Petra Hejmu (STAN), který už v minulosti městkou část vedl. Kromě změny na pozici starosty se změnilo i složení koalice. Z opozičních lavic se do Rady městské části Praha 1 vrátila i ODS.
Tato skutečnost vyděsila některé příznivce městské dopravy. Vznikly obavy, jaký bude osud plánované tramvajové trati na Václavském náměstí, či od Muzea k Hlavnímu nádraží. Jaký je pohled nového vedení radnice nastínil v rozhovoru Tomáš Heres (ODS), zastupitel a předseda Finančního výboru ZMČ Praha 1.
ODS se po pár letech vrátila do vedení Městské části Praha 1. Někteří se obávají, že se kvůli tomu nebude realizovat tramvaj na Václavském náměstí. Jak se stavíte k možnému obnovení tramvajové trati ze středu Václavského náměstí k Muzeu a na Vinohrady?
Nechápu obavy, kterými primátor Hřib před rozpadem minulé koalice na Praze 1 strašil veřejnost. ODS měla ve svém volebním programu jak výstavbu tramvajové trati do Vrchlického sadů, tak i hodně zmiňovanou výstavbu tramvajové trati na horní části Václavského náměstí. Podpora těchto projektů je z naší strany dlouhodobá. To, že je pro celou současnou koalici prioritní, již několikrát veřejně vyjádřil i současný starosta Prahy 1 – Petr Hejma (STAN). V dubnu se ostatně začne s rekonstrukcí Václavského náměstí. Práce začnou ve spodní části a v roce 2022 by pak měla začít rekonstrukce horní částí náměstí společně s budováním tramvajové trati z Vinohrad. Pevně věřím, že bude hl. m. Praha na těchto projektech s Prahou 1 spolupracovat a i nadále je podporovat. Jedním z technických problémů však může být nosnost krycí desky metra ve spojení s váhou současných tramvají. Z tohoto důvodu nedokážu predikovat termín předání tratě do užívání veřejnosti.
Další chystanou tramvajovou tratí je propojení Muzea a Hlavního nádraží. Existuje několik variant, kudy může trať vést. Jakou variantu podporujete?
Již v roce 2016 se tehdejší a nyní i současný radní pro dopravu na Praze 1 – Richard Bureš (ODS) snažil propojení Vinohradská – Wilsonova – Hlavní nádraží – Bolzanova realizovat. Od té doby bylo představeno několik variant vedení této trati. Já osobně toto propojení z hlediska možnosti rychlosti realizace vidím jako prioritní. Osobně dávám přednost průjezdu tramvají skrz Vrchlického sady, se zastávkou před budovou nádraží a dále napojení na tramvajovou trať v ulici Bolzanova.
Dalším tématem minulé Rady MČ Praha 1 bylo uzavření Malé Strany a Smetanova nábřeží pro automobilovou dopravu. Plánujete jejich uzavření?
Víte, jakékoli uzavírky jsou dle mého názoru vždy až na posledním místě. Nejprve je třeba pokusit se o nalezení nějakého řešení a zákazy realizovat, až když vše ostatní selže. Doprava v našem hlavním městě je živý organizmus. Když ho na jedné straně omezíte, přelije se vám problém ihned někam jinam. Ostatně toho jsme byli svědky i v době uzavírky Malé Strany a Smetanova nábřeží. Dopravní zácpy se přesunuly na Prahu 2, Prahu 5, Prahu 6, Prahu 7 a magistrálu. Nemluvím ani o tom, že se v té době stala i nehoda v tunelu Blanka a po jeho zavření došlo ke kolapsu automobilové dopravy v celém městě.
Na druhou stranu musím hájit zájmy občanů Prahy 1. Neusměrněná tranzitní doprava přes centrum města v roce 2020 je ve své podstatě také nemyslitelná. Z toho důvodu je třeba definovat, co znamená tranzitní doprava.
Na Malé straně čeká v návrhu revitalizace tratě Vítězná – Újezd. Jejím principem by bylo to, že tramvaje si budou sami regulovat průjezd automobilové dopravy tím, že doprava bude svedena do jednoho pruhu. Řidiči automobilů by se ve finále museli rozhodnout, zda do této lokality musí zajet, nebo zda budou preferovat rychlejší dopravní spojení výběrem jiné objízdné trasy.
Co se týče dopravy na Smetanově nábřeží, tam si do budoucna jistý druh regulace dokážu představit. Jak jsem již říkal je třeba definovat, co je tranzitní doprava. Je to doprava Plzeň – Praha – Brno? Asi ano. Zřejmě každý chápe, že tento druh dopravy na Praze 1 nemá co dělat. Dle mého názoru není tranzitní dopravou cesta z ulice Revoluční v Praze 1 k Tančícímu domu na Praze 2. S touto otázkou je také spojená otázka: Kdo je rezident? Je rezidentem jen občan městské části, nebo občan hl. m. Prahy, jako statutárního města? Tato otázka zůstává i pro mě otevřená…
- U5 ve Stuttgartu jezdí nově až do Leinfelden Neuer MarktNa novou konečnou ve čtvrti Leinfelden se cestující vozí od 18.října. Stanice je 700 metrů vzdálena od původní konečné, má dvě boční vyvýšená nástupiště, bezbariérový přístup a vlaky ji obsluhují s intervaly 20 minut. Prodloužení … Pokračovat ve čtení
- Polovina vlaků umožňuje nabíjet cestovní elektronikuKaždá kancelář nebo domácnost potřebuje zdroj elektřiny pro napájení notebooků, mobilních telefonů, tabletů a další elektroniky. Nabíjet cestovní elektroniku lze nyní ve 4 184 spojích Českých drah, které tak můžete přeměnit v pojízdný Trainoffice, ale také … Pokračovat ve čtení
- Zástupci Prahy 6, Horoměřic a Nebušic přijali společnou deklaraci k podpoře MHDČlenové Rady městské části Praha 6, Rady obce Horoměřice a městské části Praha – Nebušice se sešli 18. listopadu na společném jednání, aby řešili otázku dopravní situace a konkrétních dopravních opatření v ulici Horoměřická. … Pokračovat ve čtení
- Poslední letošní etapa rekonstrukce stropní desky nad vestibulem stanice Florenc CO tomto víkendu bude Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračovat v odstraňování několikatunových betonových kvádrů původní monolitické desky nacházející se pod křižovatkou ulic Ke Štvanici a Křižíkova. Z důvodu zajištění bezpečnosti bude proto od soboty … Pokračovat ve čtení
- Místo tramvají budou na Libeňském mostě dočasně jezdit autobusySoučasný provoz tramvají na části Libeňského soumostí bude od půlnoci z neděle 24. na pondělí 25. listopadu 2024 přerušen a nahrazen autobusy. Důvodem je zajištění bezpečnosti, komfortu cestujících a plynulosti dopravy vzhledem na celkový stav … Pokračovat ve čtení