Vlaky pražského Eska denně přepraví 160 tisíc cestujících

Počet lidí, kteří využívají železnici v Praze, vzrostl v roce 2019 o další 3 % na 161 495 za jeden pracovní den. Téměř 60 % cestujících také používá při cestách vlakem integrované jízdenky PID. Vyplývá to z pravidelného každoročního průzkumu skladby jízdních dokladů, který na podzim 2019 provedla organizace ROPID ve spolupráci s Českými drahami a dalšími železničními dopravci.

„Zájem o cestování vlakem po Praze každoročně roste, ještě před deseti lety cestovala po Praze vlakem pouze polovina dnešního počtu cestujících. Díky postupnému navyšování počtu vlaků, modernizace nádraží i vozidel se nám daří získávat nové cestující, a to i přes stále omezenější kapacitu železničních tratí, které do naší metropole směřují ze všech koutů České republiky,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Tradičně nejvytíženější tratí je Praha – Kolín, druhou v pořadí je Praha – Benešov a třetí příčku obsadila trať Praha – Beroun. Na těchto tratích také leží nádraží v Klánovicích, Uhříněvsi a Radotíně, které využívají Pražané pro cesty do centra Prahy, a kde navazuje řada místních autobusových linek. Právě z těchto oblastí dnes lidé pro cestu do centra používají vlak jako první volbu,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

Oproti roku 2018 se kromě celkového nárůstu počtu cestujících zvýšil také podíl lidí, kteří využívají výhodnou nabídku jízdenek Pražské integrované dopravy, a to z 58,94 na 59,20 %. Zásluhu na tom má kromě finanční výhodnosti a možnosti kombinace s pražskou MHD také stále jednodušší způsob pořízení jízdních dokladů, například přes mobilní aplikaci PID Lítačka.

„Kvalitní a časté železniční spojení motivuje Pražany ke stále častějšímu využívání vlakové dopravy k cestám po metropoli. Rozhodujícím faktorem jsou také jízdní doby, které jsou v řadě případů mnohem kratší než u jiných druhů dopravy. V následujících letech se zaměříme na další zlepšování služeb na palubě našich vlaků. Cestující to poznají zejména v CityElefantech, do kterých postupně doplníme Wi-Fi připojení k internetu a také v nich přečalouníme sedadla,“ uvádí Radek Dvořák, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod.

„Aby zájem o železnici a její rychlé a kvalitní služby rostl i nadále, je v přípravě celá řada projektů, které vlaky přiblíží Pražanům ještě více – kromě nových zastávek jako například Eden, Zahradní Město či Rajská zahrada je plánu zavádět také nové linky a zkracovat interval na těch stávajících. Zásadní bude pomoc státu prostřednictvím Správy železnic, ale Praha se na nové infrastruktuře bude podílet například v podobě dalšího nástupiště ve Vršovicích pro novou linku do Běchovic nebo novou lávkou pro pěší k připravované zastávce Rajská zahrada,“ dodává Adam Scheinherr.

Základní údaje o počtu cestujících

Celkový počet přepravených cestujících na železnici v PID na území Prahy za 1 pracovní den:

161 495 (v roce 2018 to bylo 157 033)

Nejvytíženější tratě (počet cestujících za 1 pracovní den):

  • 011 Praha – Praha-Klánovice (– Kolín): 37 903 cestujících
  • 221 Praha – Praha-Uhříněves (– Benešov): 34 886 cestujících
  • 171 Praha – Praha-Radotín (– Beroun): 27 425 cestujících

Nejvytíženější pražská nádraží (obrat cestujících ve vlacích PID za 1 pracovní den):

  • Hlavní nádraží: 68 939 cestujících
  • Masarykovo nádraží: 34 650 cestujících
  • Smíchov: 14 752 cestujících

Vlakové linky s nejvyšším podílem jízdních dokladů PID:

  • S34 (Masarykovo nádraží – Čakovice): 95 %
  • S49 (Roztoky u Prahy – Libeň – Hostivař): 90 %
  • S6 (Smíchov – Řeporyje – Nučice – Beroun): 81%

TZ ROPID