Pražské MHD chybí přes 25 let jednotný vzhled vozidel. Teď je šance to napravit

Rozruch vyvolala zpráva, že se Praha chystá přemalovat všechny prostředky městské dopravy do jednotného stylu. Bohužel je kolem celé zakázky mnoho otazníků. Na druhou stranu, dokážete spočítat, kolik různých laků používá jen dopravních podnik u svých tramvají?

Praha potřebuje jednotný vzhled vozidel městské dopravy. Současný stav je tristní. Dopravní podnik hl. m. Prahy si maluje na skoro každý typ tramvaje jiné barevné schéma, trochu lépe je na tom s autobusy, u metra má celkem 3 různá barevná řešení při provozování 2 typů jednotek.

Pachuť k tématu jednotného vzhledu bohužel přetrvává od nepovedeného pokusu ROPIDu, který se o to v minulosti snažil. Tehdy vymyslel vlastní barevné provedení modrá-bílá-červená. Návrh vypadá, jak kdyby jej vytvořili „šotouši“ v programu „Malování“, navíc pracující v ROPIDu. Nebylo proto divu, že tenkrát byl odpor ze strany dopravního podniku obarvit střechy vozidel modrou barvou.

Autobus opatřený nátěrem „Malování“ PID na lince 414 v Černošicích.

Připomenout také mohu skutečnost, že ani lak „Malování PID“ nebyl schopný ROPID jednotně aplikovat nejen na autobusech soukromých dopravců, ale ani na svých služebních vozidlech. V ulicích se objevovaly autobusy v různých odstínech modré a v různém provedení dělících barevných pruhů modrá-bílá-červená. Úplně stejně dopadly osobní a užitkové automobily, které ROPID používá.

Proto, jak neschopnost ROPIDu, tak kreativita dopravního podniku jsou pádným argumentem pro zásadní změnu a sjednocení všech vozidel MHD.

Je dobře, že designová soutěž byla svěřena profesionálům, kteří jsou mistři ve svém oboru. Nejde totiž jen o vzhled vozidel, ale jednotnou vizuální identitu celého systému městské dopravy (mapy, brožury, orientační sytém atd.). Zároveň o finálním návrhu nerozhodovali jen zástupci ROPIDu a města, ale i odborníci z oblasti grafického, produktového designu a typografie.

Praze dlouhodobě chybí jednotná identita a nyní je vhodná příležitost tuto chybu napravit a zařadit se mezi světové metropole. Právě vozidla MHD jsou často tím nejviditelnějším městským prvkem, který dává městu tvář.

Byla by obrovská chyba, pokud by se výsledek soutěže ohrozil v rámci bojů politických či manažerských.

Protože soutěž probíhala už na podzim 2019, kdy mělo dojít i k vyhlášení vítězného návrhu, vyzývám proto všechny zúčastněné, aby sebrali odvahu a nový vzhled vozidel MHD a celého systému Pražské integrované dopravy s hrdostí prezentovali veřejnosti a zároveň jej začali realizovat na všechny vozy Pražské integrované dopravy a to pouze s výjimkou retrolinky 23 🙂


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.