Také v roce 2019 pokračoval trend růstu počtu cestujících na železnici. Statistiky největšího českého osobního dopravce ukazují meziroční zvýšení o tři miliony. Stále více zákazníků navíc využívá vlaky Českých drah pro delší cesty, dynamicky se tak loni vyvíjel i přepravní výkon.
„Čísla ukazují dva hlavní trendy. Lidé se vracejí do vlaků a cestujína větší vzdálenost. Přepravní výkon rostl o 5,6 % a průměrná vzdálenost, kterou zákazníci v našich vlacích ujedou, je už téměř 48 kilometrů,“ upřesňuje předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský a dodává: „Jednak je to tím, že hodně investujeme do nových vozidel i služeb a jednak jsou dnes lidé ochotní dojíždět za prací mnohem dál než před lety. Navíc podle čerstvého průzkumu jsou naše dálkové spoje u zákazníků oblíbené jako alternativa k autům při návštěvách příbuzných či přátel.“
České dráhy se proto na segment dálkové dopravy více zaměřují. Firma začne od příštího roku postupně nasazovat na vnitrostátní spoje mezi Prahou a Chebem nové vagony, které se v současné době vyrábějí. Právě spojení Prahy a Plzně, kde budou cestující nové vozy také využívat, je jednou z relací s vysokým potenciálem růstu cestujících. Nových vozů bude 50 a budou obdobné jako v railjety. Na nákup dalších 180 dálkových vagonů vypsaly České dráhy zakázku. Ještě v prvním čtvrtletí pak hodlají vypsat zakázku na desítky lokomotiv.
Podle místopředsedy představenstva a náměstka generálního ředitele pro obchod Radka Dvořáka je dalším segmentem, který se v posledních několika letech výrazně rozvíjí, příměstská doprava: „Například do Prahy denně dojíždějí desítky tisíc lidí z Říčan, Kralup nad Labem, ale taky z Lysé nad Labem nebo z Milovic, které jsou 40 kilometrů daleko. Tam, kde je to možné, jezdí ve špičkách zdvojené soupravy. Zahuštění dopravy ale pomalu naráží na kapacitu infrastruktury.“
Počet přepravených cestujících a přepravní výkon ČD
rok 2018 | rok 2019 | změna | |
počet cestujících (v mil.) | 179,2 | 182,1 | + 1,6 % |
přepravní výkon (mil. oskm) | 8225 | 8685 | + 5,6 % |
TZ ČD
- Dopravní podcast (155) → Daniela Letanovská, plánování linek FlixbusJak se plánují trasy a jízdní řády autobusových linek společnosti Flixbus? Jaké kritéria se posuzují při zavádění nových linek? Která spojení jsou nejžádanější a jaká linka je v … Pokračovat ve čtení
- DPP čeká na trolejbusy pro linku 58: Zpoždění v dodávkách a zapůjčený trolejbus od Škoda GroupJihlava, Zlín a teď i Praha. Další město, které se potýká se zpožděním dodávky trolejbusů. Smluvní termín dodání pro linku 58 je stanoven na 16. dubna 2023, ale … Pokračovat ve čtení
- Modernizace zastávek Stadtbahnu v BonnuV Bonnu byly dokončeny práce na renovaci několika zastávek Stadtbahnu. Společnost SWB Bus und Bahn od ledna loňského roku postupně modernizovala zastávky Clemens-August-Straße, od března Max-Löbner-Straße, Kopenhagener Straße a … Pokračovat ve čtení
- Podcast dopravní 6 (6) → Cyklodoprava, poptávková doprava, Nová Ruzyně, OřechovkaJak zlepšit cyklo dopravu na šestce? Zaměřili jsme se na páteřní trasy A6 a A7/A15. Byla by poptávková doprava řešením pro oblasti, kam nejezdí MHD večer, či o … Pokračovat ve čtení
- Schöneiche má nové Düwagy, doplní tramvaje Škoda ArticDopravní podnik měst Schöneiche a Rüdersdorf zakoupil dvě ojeté tramvaje Düwag. Vozy M6C-NF pochází z města Mülheim an der Ruhr. Souměstí Schöneiche a Rüdersdorf najdeme na východní hranici … Pokračovat ve čtení