Také v roce 2019 pokračoval trend růstu počtu cestujících na železnici. Statistiky největšího českého osobního dopravce ukazují meziroční zvýšení o tři miliony. Stále více zákazníků navíc využívá vlaky Českých drah pro delší cesty, dynamicky se tak loni vyvíjel i přepravní výkon.
„Čísla ukazují dva hlavní trendy. Lidé se vracejí do vlaků a cestujína větší vzdálenost. Přepravní výkon rostl o 5,6 % a průměrná vzdálenost, kterou zákazníci v našich vlacích ujedou, je už téměř 48 kilometrů,“ upřesňuje předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský a dodává: „Jednak je to tím, že hodně investujeme do nových vozidel i služeb a jednak jsou dnes lidé ochotní dojíždět za prací mnohem dál než před lety. Navíc podle čerstvého průzkumu jsou naše dálkové spoje u zákazníků oblíbené jako alternativa k autům při návštěvách příbuzných či přátel.“
České dráhy se proto na segment dálkové dopravy více zaměřují. Firma začne od příštího roku postupně nasazovat na vnitrostátní spoje mezi Prahou a Chebem nové vagony, které se v současné době vyrábějí. Právě spojení Prahy a Plzně, kde budou cestující nové vozy také využívat, je jednou z relací s vysokým potenciálem růstu cestujících. Nových vozů bude 50 a budou obdobné jako v railjety. Na nákup dalších 180 dálkových vagonů vypsaly České dráhy zakázku. Ještě v prvním čtvrtletí pak hodlají vypsat zakázku na desítky lokomotiv.
Podle místopředsedy představenstva a náměstka generálního ředitele pro obchod Radka Dvořáka je dalším segmentem, který se v posledních několika letech výrazně rozvíjí, příměstská doprava: „Například do Prahy denně dojíždějí desítky tisíc lidí z Říčan, Kralup nad Labem, ale taky z Lysé nad Labem nebo z Milovic, které jsou 40 kilometrů daleko. Tam, kde je to možné, jezdí ve špičkách zdvojené soupravy. Zahuštění dopravy ale pomalu naráží na kapacitu infrastruktury.“
Počet přepravených cestujících a přepravní výkon ČD
rok 2018 | rok 2019 | změna | |
počet cestujících (v mil.) | 179,2 | 182,1 | + 1,6 % |
přepravní výkon (mil. oskm) | 8225 | 8685 | + 5,6 % |
TZ ČD
- Zvýšené vstupné do Muzea MHD zmenšilo ztrátuRok 2020 nebyl veselý asi pro nikoho. Z důvodu pandemie byly v části roku zavřená i muzea, včetně toho tramvajového v Praze. Přesto zásadní propad v tržbách pražské … Pokračovat ve čtení
- DPP získal stavební povolení pro trolejbusovou linku Palmovka – MiškoviceDopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) může začít s první etapou stavebních prací na elektrifikaci autobusové linky č. 140, získal totiž pro ni pravomocné stavební povolení. DPP pro provoz … Pokračovat ve čtení
- Zápisky občasného tramvajáka (20): Déjà vuToho dne mě čekala zatím nejdelší směna, devět a tři čtvrtě hodiny bez jedné minuty na lince č. 10. Tu už jsem měl, 1 kolo se soupravou eRPéček. … Pokračovat ve čtení
- Zaměstnanci DPMB se budou na covid-19 testovat v pivní šaliněZaměstnanci Dopravního podniku města Brna se budou testovat na covid-19 přímo v areálech podniku. Testovací místo dopravce zvolil netradičně, ale stylově, využije pro něj i pivní tramvaj ŠalinaPub, … Pokračovat ve čtení
- Přes náměstí Míru nepojedou měsíc tramvajeDopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v následujících týdnech opraví jednu z nejvytíženějších tramvajových tratí v Praze v Jugoslávské ulici, na náměstí Míru a ve Francouzské ulici po křižovatku s Blanickou. Práce rozdělí … Pokračovat ve čtení