Počet lidí, kteří cestují brněnskou MHD bez platného jízdního dokladu, dál ubývá. Pracovníci přepravní kontroly DPMB přistihli v roce 2019 celkem 55 531 cestujících bez jízdenky, což je o 3,5 tisíce méně než v roce předchozím. Nejčastěji bez jízdenky vyjedou mladí lidé ve věkové skupině 18-25 let.
„Trvalý pokles neplatících cestujících je pro nás pozitivním signálem a svědčí o zlepšující se dostupnosti jízdních dokladů. Lidé si je mohou zakoupit přes internet z pohodlí domova, přes mobilní aplikace, smsky, nebo ve vybraných automatech zaplatit bezkontaktně. Přelomový bude letošní rok, kdy plánujeme zavést možnost bezkontaktní platby za jednorázové jízdenky přímo ve vozech,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. „Dalším důvodem je jistě i finanční dostupnost, jízdné se v Brně nezdražovalo od roku 2012,“ dodává. Držitelům elektronických předplatných jízdenek také podnik zasílá připomínku o blížícím se konci platnosti jízdenky.
- Na lince PID 413 budou nasazeny autobusy IVECO Crossway LE 14,5m
- Dánští architekti promění pražské hlavní nádraží na Šťastný Hlavák
- Občané Nižního Novgorodu se brání uzavírání trolejbusových linek
- Uvedení do provozu se u nových IVECO Streetway 18M protáhlo o pět měsíců
- Vedení Středočeského kraje a IDSK se setkalo s autobusovými dopravci
Revizoři DPMB provedli v roce 2019 kontrolu ve 119 tisících vozidlech. Pokutu za jízdu bez platného jízdního dokladu čím dál častěji platí cestující přímo ve voze bezkontaktně. „Všichni revizoři jsou vybaveni bankovními terminály. Lidé jim loni bezkontaktně na místě uhradili devět tisíc pokut, což je o tři a půl tisíce více než v roce 2018,“ řekl Havránek. Čím dál větší oblibě se těší i placení pokut přes eshop BRNO iD, této možnosti využili hříšníci v 1600 případech, to je 2,5 krát více než loni.
Na poklesu počtu cestujících bez platné jízdenky se podílí i tzv. podmíněné amnestie, které DPMB čtyřikrát do roka podniká (dvě denní a dvě noční). Cestující, kteří jsou v tento den přistiženi bez platného jízdního dokladu, si mohou namísto pokuty zakoupit čtvrtletní nebo roční předplatní jízdenku. „Amnestii v loňském roce využilo 40 procent z 433 v tyto dny neplatících cestujících. Na základě dlouhodobého sledování můžeme říci, že má tato akce žádaný efekt, protože zhruba polovina z těchto lidí, si následně opět předplatní jízdenku zakoupí,“ vysvětluje vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.
Dopravní podnik města Brna zaměstnává 44 revizorů, z toho 9 žen. Část pracovníků přepravní kontroly bývá vyčleňována na posílení týmu preventistů a informátorů při větších výlukách, změnách v provozu nebo např. na začátku akademického roku.
Pokuta za cestování bez platného jízdního dokladu je v Brně 800 Kč + jízdné při zaplacení do pěti pracovních dní, poté se vyšplhá na 1500 Kč + jízdné.
TZ DPMB
- Na lince PID 413 budou nasazeny autobusy IVECO Crossway LE 14,5m„Při zahájení provozu autobusové linky 413 jsme slíbili, že nejpozději do konce tohoto roku budou nasazeny moderní kapacitní autobusy, které byly dopravcem představeny na slavnostním zahájení v Litoměřicích. Nasazením těchto čtyř nových … Pokračovat ve čtení
- Dánští architekti promění pražské hlavní nádraží na Šťastný HlavákDánské studio Henning Larsen Architects v soutěžním dialogu na úpravy území hlavního nádraží v Praze zvítězilo se svým návrhem Šťastný Hlavák. Jeho hlavní myšlenkou je přirozené propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly, … Pokračovat ve čtení
- Občané Nižního Novgorodu se brání uzavírání trolejbusových linekAktivisté doufají, že díky jejich žádosti nebude pokračovat uzavírání trolejbusových linek. Podle nich by měly elektrobusy nahradit spíše benzinové autobusy. Problémem je však značné poškození trakčního vedení a infrastruktury pro kolejová … Pokračovat ve čtení
- Uvedení do provozu se u nových IVECO Streetway 18M protáhlo o pět měsícůPraha si u autobusů typu IVECO Streetway 18M na uvedení do provozu počkala. Kvůli problémům s ovládacím software dveří u 9 dodaných vozů vyjely autobusy až v září. Jejich životnost se tak zkrátila … Pokračovat ve čtení
- Vedení Středočeského kraje a IDSK se setkalo s autobusovými dopravciStředočeský kraj a hl. město Praha úspěšně dokončily proces zadávacích řízení na provozovatele příměstských a regionálních autobusových linek v rámci systému PID podpisem smluv s jednotlivými dopravci, kteří budou od 1. … Pokračovat ve čtení