Komentář pro Dopraváček: Největší sláva retrolinky je teprve před námi

Nostalgická tramvajová linka číslo 23 bude vstupovat do čtvrtého roku provozu. Během uplynulých tří let si získala oblibu nejen u návštěvníků metropole, ale především u fanoušků dopravy. Připomeňme si, že slavnostní zahájení provozu proběhlo v sobotu 25. března 2017 v prostorách tramvajového obratiště Královka.

Během své existence provozu nostalgické linky došlo i k založení specializovaných webových stránek www.retrolinka23.cz, pod taktovkou dopravního magazínu MHD86.cz.

A právě šéfredaktora dopravního magazínu Ondřeje Matěje Hrubeše jsme jako dopravního experta opět požádali o zhodnocení dalšího roku provozu a celkový pohled na provoz linky.

Souprava T3M na retrolince 23 v ulici Hládkov

„Když začala jezdit retrolinka 23 v roce 2017, byly na místě obavy o její budoucnost. Byla to poměrně rychlá akce, kdy na linku vyjely vozy T3SUCS, která nedávno dojezdily v pravidelném provozu a bez zásadních oprav a očištění vyjely na novou retrolinku 23. Zároveň vznik retrolinky byl podpořen nejen ROPIDem a dopravním podnikem, ale také tehdejší vládnoucí koalicí v Praze, která v roce 2018 skončila. Vzpomeňme třeba na krátký život seznamovacího vozu metra, což je dobrá ukázka toho, že nikdy nevíte, jak prvotní nadšení vydrží, “ říká šéfredaktor webu MHD86.cz Ondřej Matěj Hrubeš.

„K loňskému 2. výročí si retrolinka nadělila nově opravený vůz T3SU ev. č. 7001, což bylo velmi potěšující. Letos si linka 23 nadělí rovnou dva dárky – vozy T2 ev. č. 6003 a 6004. Nejen, že všechny tři vozy dělají lidem radost, ale zároveň jednoznačně stvrdily život a budoucnost retrolinky 23. Linka přežila své nejmladší období a dnes už téměř nikdo nezpochybňuje její význam. Přesto je potřeba o linku neustále pečovat. Teď, kdy je provoz retrolinky 23 zastaven z důvodu koronoviru v Evropě, bude důležité, aby se linka brzy rozjela poté, co různá opatření s pandemii opadnou. Bude to znamení, že jsme z nejhoršího venku. I když na davy turistů si budeme muset počkat ještě několik měsíců, je důležité, aby linka začala jezdit a nezapomnělo se na ní,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš a dodává: „Největší sláva retrolinky je totiž teprve před námi. Nastane dnem, kdy v Praze budou z provozu vyřazeny veškeré tramvaje řady T3, včetně Wan, které chce v dopravní podnik v následujících letech objednávat. Potom získá linka svou největší slávu a jedinečnost. Tomu přispěje i plánovaný nový jednotný vzhled vozidel MHD, který se doufejme bude realizovat. Poté červeno-krémové tramvaje o to víc nostalgicky vyniknou v ulicích Prahy. “

Souprava T3SUCS 7142+7144 na náměstí Míru

„Zkrátka retrolinka 23 má před sebou velkou budoucnost a já se upřímně těším na její další léta. Všechny zájemce o retrolinku bych zároveň rád pozval k návštěvě speciální webové stránky www.retrolinka23.cz,“ doplňuje šéfredaktor webu MHD86.cz Ondřej Matěj Hrubeš.

Pražskou flotilu nově obohatily dvě tramvaje typu T2, které dostaly evidenční čísla 6003 a 6004 a budou prioritně nasazovány na tuto linku. Tyto vozy jezdily dříve v Liberci a v Ostravě a na jejich zprovoznění uplynulé dva měsíce pracovali technici DPP, historický vzhled jim loni vrátili pracovníci ostravské společnosti EKOVA ELECTRIC.

Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP k těmto vozům uvedl: „V rámci MHD se nestaráme jenom o rekonstrukce tramvajových tratí, rozšiřování tramvajové sítě, modernizaci vozového parku nebo zvyšování komfortu cestujících. Plně podporuji i volnočasové aktivity spojené s městskou hromadnou dopravou. Proto jsme dnes pokřtili dvě opravené tramvaje T2, které se po téměř 56 letech vrátí na koleje a budou v Praze jezdit na nostalgické lince č. 23. Přeji Dopravnímu podniku více takových projektů, které rozšíří flotilu historických vozů či Muzeum MHD a přilákají do něj co nejvíc návštěvníků.“

Trasa je vedena historickým centrem města a navazuje na původní vedení linky číslo 23. Dá se říci, že je částečně posilou pro linku číslo 22 v historické části města. Retrolinka je v bezvýlukovém stavu vedena v trase: Královka – Malovanka – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Malostranské náměstí – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Vinohrady – Zvonařka.

Od začátku prosince loňského roku je možné na retrolince číslo 23 spatřit polepený vůz T3M (8085), který připomíná konec bouřlivého roku 1989, a také 30 let od kandidatury pana Václava Havla do funkce prezidenta republiky.

Nostalgické lince se nevyhýbají ani nehody, jednou z nich byla v pátek 10. ledna 2020 nehoda tramvají na Pohořelci, ke které došlo krátce po 16. hodině. Tramvajová souprava T3SUCS (ev.č. 7122+7121) na lince 23 nacouvala do vozu Škoda 15T (9333).

Vyšlo 25. 3. 2020 na dopravním webu dopravacek.eu